Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Har me nytte av norsk i skulen?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tja, søknad, formelle brev, leserbrev, en del flott grammatikk som vi ikke gikk gjennom på grunnskolen, noe norrønt (jeg fikk brukt det, så glemte jeg det igjen), og diverse slike småting, morsomme fakta og slikt.

Lenke til kommentar

Jeg er helt enig i at veldig mye av norskundervisningen er ubrukelig. Spørsmålet "når faen får vi bruk for dette?" er svært aktuelt. (Men seriøst, hvordan i helvete er mine kunnskaper om Ibsen relevante når jeg søker om å bli budbilsjåfør i posten, faen.) Analyse av de kjedeligste diktene du kan tenke deg, lære om "Ivar Aasen og gjengen", og alt det der tullet er jævlig. :)

Nå er det sikkert noen som sier at historien er viktig, og "du vil setter større pris på sånt senere i livet" osv... javel, flott. Det forandrer ikke på det faktum at svært få atten/nitten åringer ikke kan fordra Ibsen.

Endret av Stian89
Lenke til kommentar
Klart det er fint med grunnlegjande Norsk undervisning på barneskulen og sikkert ungdomskulen og. Men på Vidaregåande lærer me ikkje noko som helst nytt. Me skriv stil av og til, og har prøvar om Ibsen minst to gongar kvar veka. Men ellers er det berre samme gamle. Var det eg ville få fram.

Du har godt av å lære litt til, i kvart fall.

Lenke til kommentar
Det er i overkant mye litteraturhistorie og daukjøtt i norsken. Jeg kan ikke huske å ha vært innom formelle brev og CV i verken andre eller tredje klasse, selv om det faktisk er det vi trenger aller mest.

Jeg har vært innom formelle brev, CV og søknad i både første klasse og andre klasse. oO

Nå er det sikkert noen som sier at historien er viktig, og "du vil setter større pris på sånt senere i livet" osv... javel, flott. Det forandrer ikke på det faktum at svært få atten/nitten åringer ikke kan fordra Ibsen.

Derfor trenger du norsk.

Jeg går ut fra at du mente at "svært få atten/nitten åringer kan fordra Ibsen", nemlig.

Lenke til kommentar

Du skriver at svært få 18-/19åringer misliker Ibsen, men ut fra resten av innlegget ditt virker det som om du mener at svært få LIKER Ibsen. (Noe som dessverre også stemmer med min statistikk. =/)

Endret av Nie
Lenke til kommentar

Det er ikke kunnskapen i seg selv som er problemet, det er undervisningen. Å analysere Peer Gynt (boka såklart) for 5. time på rad gir ikke mersmak til å begynne på Pan for å så finne sammenligninger med Peer Gynt. Samme med kjedelig tavleundervisning og elendige spørsmål fra lærern sin side. "Hva definerer nyromantikken?" Så står det med en setning i boka: "Nyromantikken defineres utifra (Allah)." og så får eleven skryt for å kunne det. Alle kan lese i en fuckings bok i tredje klasse, alle kan uttrykke seg nogenlunde greit. Jada, noen av oss sliter litt med på/i, da/når, og/å osv osv, men man forstår hva de prøver å si, enten de er fra Somalia, Pakistan, Kina eller Norge.

Lenke til kommentar

Jeg kan si meg enig i at undervisningen kanskje kunne vært bedre, eller opplegget, pensum, eller hva nå enn man vil, men uansett hvordan man vrir og vender på det så har et overveldende flertall av vgs-elever behov for norskundervisning. Blir man tvunger til å lese og analysere Peer Gynt, så lærer man å lese bedre (øvelse gjør mester), man skriver mest sannsynlig litt bedre, og man lærer å bedre forstå en tekst. Det er i bunn og grunn nyttig, selv om det kanskje ikke er selve Peer Gynt-analysen man trenger senere.

Lenke til kommentar

Det må jeg si meg enig i, Underpants. Men du må også huske at du er såpass ung at de fremdeles prøver å ikke skremme dere bort fra norskfaget. Å ha en grammatikk-nazi-lærer er ikke koselig, jeg vet store deler av klassen jeg hadde på grunnskolen avskyr norskfaget nå, takket være en slik lærer. Og vel, de har ikke hatt spesielt utbytte av norskfaget siden den gang (selv om hele gjengen bøyer verb riktig).

Lenke til kommentar
Det må jeg si meg enig i, Underpants. Men du må også huske at du er såpass ung at de fremdeles prøver å ikke skremme dere bort fra norskfaget. Å ha en grammatikk-nazi-lærer er ikke koselig, jeg vet store deler av klassen jeg hadde på grunnskolen avskyr norskfaget nå, takket være en slik lærer. Og vel, de har ikke hatt spesielt utbytte av norskfaget siden den gang (selv om hele gjengen bøyer verb riktig).

Då får eg håpe norskfaget tek seg opp etter kvart som eg vert eldre, då. Det er utruleg lite engasjerande no.

Eg meiner sjølv historien er viktigst i dømming av ein tekst. Om du sjølv har valgt tema sjølvklart. Grammatikk er ikkje noko særskild problem for dei fleste?

Eg meiner at i norskfaget, bør me lære å skrive norsk, ikkje å bli gode til å planleggje ein story line.

Viss du ser deg litt rundt på forumet kan du sjå kor ille det står til med grammatikken blant unge.

Lenke til kommentar
QUOTE(Registrert-Brukar @ 31/03-2008 : 22:44) *

Eg meiner sjølv historien er viktigst i dømming av ein tekst. Om du sjølv har valgt tema sjølvklart. Grammatikk er ikkje noko særskild problem for dei fleste?

Er virkelig det erfaringen du har med deg etter noen måneder her på forumet?

Eg rekner ikkje med at folk prøver som best å skriva alt heilt rett her på forumet. Sjølv har eg fleire grammatikk feil her.

Eg meiner at i norskfaget, bør me lære å skrive norsk, ikkje å bli gode til å planleggje ein story line.

Me lærer jo å skrive Norsk heilt opp til tiende klasse. Etter det burde det ikkje verta noko problem for anstendige folk å skrapa saman ein tekst utan noko grammatiske feil. Og det hjelper jo heller ikkje å skriva mykje tull, det du skriv om må vær engasjerande og få lesaren til å fortsetja gjennom heile teksten uten å ha problemer med å halde auga opne.

Endret av Registrert-Brukar
Lenke til kommentar
Då får eg håpe norskfaget tek seg opp etter kvart som eg vert eldre, då. Det er utruleg lite engasjerande no.

Eventuelt kan du jo be norsklæreren din pirke ekstremt på skrivefeil i stilene dine. H*n har sikkert ingen problemer med å gi deg mer å gjøre, liksom.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...