Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg trenger litt hjelp til å finne et program som kan opprette en database.

jeg leier web server med div tjenester via domeneshop.no så ingen grunn til at dette ikke skal gå.

tingen er at jeg skal innstallere et galleri på min hjemmeside som krever databasetilgang.

dette er hva jeg skal gjøre.

MySQL

$ mysqladmin -uroot create gallery2

$ mysql gallery2 -uroot -e"GRANT ALL ON gallery2.* TO

username@localhost IDENTIFIED BY 'password'"

jeg kan null komma niks om sql, og trenger litt hjelp til dette.

håper på svar.

Endret av lifetimeboy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først og fremst - har du et webhotell som støtter MySQL? Da har du sannsynligvis også tilgang til phpMyAdmin. Har du det, kan du heller bruke det grafiske grensesnittet.

Hvilket galleri skal du installere? Mange script kommer med en installer som oppretter de nødvendige tabellene for deg. Du gir scriptet adresse, brukernavn og passord til databasen, og det fikser resten for deg.

Gallery 2, Coppermine osv. har en slik funksjonalitet.

Endret av magnusalex
Lenke til kommentar
Først og fremst - har du et webhotell som støtter MySQL? Da har du sannsynligvis også tilgang til phpMyAdmin. Har du det, kan du heller bruke det grafiske grensesnittet.

Hvilket galleri skal du installere? Mange script kommer med en installer som oppretter de nødvendige tabellene for deg. Du gir scriptet adresse, brukernavn og passord til databasen, og det fikser resten for deg.

har MYSQL, har phpmyadmin tilgang. og ja, hehe er Galleri 2. men phpmyadmin var ikke så enkelt for meg :(

noen som kjenner til en guide av et slag?

takk for svar :)

Lenke til kommentar

http://www.google.no/search?hl=no&q=phpmyadmin+tutorial

En liten kommentar i tillegg til informasjonen: Hvor vanskelig er det å skrive inn søkeordrene i google? Det skjer rimelig ofte at jeg kan hjelpe ved å linke til et rimelig generisk google søk... Samtidig synes jeg det er irriterende med folk som linker til http://www.google.no/. Brukeren som spør etter linker har jo tydligvis problemer med å finne fram ;)

Har selv høgskoleingeniør-utdannelse innen data, men det kunne liksågodt ha vært høgskoleingeniør-utdannelse innen internettsøk. :D

Endret av blackbrrd
Lenke til kommentar

Hehe, Google søking er ein vitenskap i seg sjølv :)

Forumet er liksom som oftast når ein må diskutere ein lausning eller bare sitter heilt fast sjølv etter masse google søking :)

Uansett så anbefaler eg å starte med ein god bok når det gjelder databaser ;)

Lenke til kommentar

jeg vet. skøyt meg selv i foten ved å ikke bruke google der. sier hele tiden "google is your friend".

men hadde tankene en helt annen plass. så, jaja.

takker uansett for mange flotte svar.

ang lese en "god" bok så blir det når bøker er trådløsoverføring, evt via kabel til main-brain.. sorry, men det skjer ikke, er liksom den typen :whistle: .

da blir det google og selvlæring. trenger bare en kickstart. :new_woot:

så i natt fikk jeg til det jeg ønsket, pluss litt til.

så fikk all den hjelpen jeg trengte.

Tusen takk folkens!!

Lenke til kommentar

Da leser du nok feil bok, prøv f.eks Head First SQL. Meiner det første kapittelet er gratis i PDF form. Artig bok som du lærer mykje av.

Etterkvart som du blir flinkare så vil du nok innsjå at referansebøker er svært så nyttige. Ikkje minst Kokebøkene også.

EDIT her er den http://www.oreilly.com/catalog/97805965268...hapter/ch01.pdf

Kanskje ein bok som dette faller i smak? ;)

Endret av siDDIs
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

har MYSQL, har phpmyadmin tilgang. og ja, hehe er Galleri 2. men phpmyadmin var ikke så enkelt for meg :(

noen som kjenner til en guide av et slag?

takk for svar :)

du kunne jo lastet ned

www.navicat.com

gratis i en mnd

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...