Gå til innhold

Objektivets lysstyrke og blurete bakgrunn.


Anbefalte innlegg

Har akkurat kjøpt meg Canon EOS 400D kit. Jeg har vanskeligheter med å skjønne brennvidder og lysstyrker. Har kjøpt meg noen bøker, men spør likevel. Når en fotograf tar et portrett bilde med eks. EF 24- 105mm f/2.8. Hvorfor kan det da stå under bildet som er vist at "f" er 11? Skjønner at noe kan stilles inn på kamera, men skulle ikke f alltid være det som er beskrevet på objektivet?

 

Hva gjør at en bakgrunn blir blurete? Hvilket objektiv trengs da? Skal prøve å imponere i et bryllup til sommeren og trenger litt visdom. Har ikke all verdens med penger på objektiver, men vil heller ikke ha den dårligste utgaven. Å ta bilder er min lideskap på ferier, så et godt objektiv øsnker jeg meg.

 

Jeg ønsker å få svar på dette med lysstyrke og blenderåpning. Blir helt forvirret av disse "f" ene. Og hva er bra med tanke på blurhet? :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis det står F/2.8 på objektivet betyr det at det er den største blendaråpninga ein har. Lat oss seie at vi har eit objektiv på 18-70mm som er F/2.8 - F/5.6. Det vil seie at største blendaråpning er F/2.8 på 18mm, men berre F/5.6 på 70mm. Dei fleste objektiv går til F/22. Høg blendaråpning (Lavt tal) gir uskarp bakgrunn.

Lenke til kommentar

f betegner den beste/største blenderåpningen et objektiv kan ha, men det er ikke alltid ønskelig å bruke største blenderåpning hvis det f.eks er for mye lys, man vil ha større dybdeskarphet eller lignende. De fleste objektiver yter også betraktelig bedre om man bruker en mindre blenderåpning.

 

Så selv om et objektiv har 2,8 i lysstyrke, så kan f være alt fra 2,8 til høyeste blendertall/minste blenderåpning objektivet kan klare.

 

Jo lavere blendertall/større blenderåpning, jo mindre dybdeskarphet får du (med andre ord, mer blurrete bakgrunn). Og det hjelper også med relativt stor brennvidde også. Et 50/1,4 eller 90/2,8 vil begge være meget gode portrettobjektiver. Største forskjell er hvor langt unna du må stå hovedmotivet.

 

Av-innstillingen på kameraet, lar deg stille blenderen. Kameraet vil så stille lukkertiden for å kompensere. Men er det for mye eller lite lys, vil kameraet varsle om dette. Du kan altså ikke nødvendigvis bruke 2,8 om kameraet ikke klarer å få kort nok lukkertid til at bildet ikke blir overeksponert.

 

Håper dette hjalp :)

Lenke til kommentar

Sakset ut av fotokompendiumet som du finner her på forumet.

anbefaler og lese det.

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=490679

 

Lite dybdeskarphet 1 1.4 2 2.8 4 5.6 8 16 22 Stor dybdeskarphet

Bevegelsesuskarphet 8 15 30 60 125 250 500 1000 2000 Fryser motivet

Grovkornet kvalitet 6400 3200 1600 800 400 200 100 50 25 Høy kvalitet

 

Fra figuren:

1. Blenderskalaen

2. Lukkertidskalaen

3. Film-ISO skalaen

 

Det er litt misvisende det med f tallet "blenderåpning"

Jo mindre tall jo større åpning "hull" er det inni objektivet.

Lenke til kommentar
Det er litt misvisende det med f tallet "blenderåpning"
Hvis vi sier forvirrende så dekker det bedre. Hvis man vet hvordan det henger sammen så er det helt logiskt.

 

f = focal length = brennvidde.

Man bytter bare ut f med brennvidden hvis man vil vite den fysiske størrelsen størrelsen på blenderåpningen. Så hvis du har et 50 mm f/1.8 objektiv så er maksimal blenderåpning 50 / 1.8 = 27.8 mm.

 

Grunnen til at man ikke spesifiserer åpningen i millimeter på samme måte som brennvidden er fordi tallet da ikke vil si noe om lysstyrken på objektivet og dermed kan man ikke sammenligne mellom forskjellige brennvidder uten å ta fram kalkulatoren. Hvis man istedet oppgir blenderåpningen som en brøkdel av brennvidden så kan man sammenligne objektiver og samme blendertall vil gi samme eksponering på forskjellige brennvidder, noe som er en enorm fordel for en stakkar som skal lære seg å eksponerer riktig.

Lenke til kommentar

Man kan regne på hvor stor dybdeskarphet man får ved ulike blenderåpninger og brennvidder. For de av oss som ikke har veldig mye bruk for å regne på det til hverdags, kan man kikke litt på hvordan dybdeskarphet blir påvirket v.h.a. en kalkulator:

 

Online Depth of Field Calculator

 

 

(For å utnytte effekten av dybdeskarphet, bør du benytte deg av Av-modus (blenderprioritet) i kameraet, som tillater deg å justere blenderåpning, og la kameraet sørge for korrekt eksponering ut fra ditt valg.

Endret av Dradd
Lenke til kommentar
Hva gjør at en bakgrunn blir blurete? Hvilket objektiv trengs da? Skal prøve å imponere i et bryllup til sommeren og trenger litt visdom. Har ikke all verdens med penger på objektiver, men vil heller ikke ha den dårligste utgaven. Å ta bilder er min lideskap på ferier, så et godt objektiv øsnker jeg meg.

 

Canon sitt EF 50mm f/1.8 objektiv vil være grei løsning for deg om du vil ha blurry bakgrunn,

fåes fra 500,- på ebay og ca det dobbelte her til lands.

 

also: http://en.wikipedia.org/wiki/F-number

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...