316 Skrevet 31. mars 2008 Del Skrevet 31. mars 2008 (endret) En ting jeg har grunnet lenge på, er hva verden hadde vært uten Kristendom. Dersom kristendom aldri hadde oppstått, hvordan ville verden sett ut? Hvilke konsekvenser ville det hatt for Europa, som har i store deler av historien blitt styrt av kristendom osv.. Dette er ikke et forsøk på å si at verden hadde vært en anarkistisk sandkasse uten moral og mening, men rett og slett et forsøk på å finne ut hvordan verden eventuelt kunne sett ut i dag, og om verden hadde vært totalt forandret. Endret 31. mars 2008 av 316 Lenke til kommentar
chokke Skrevet 31. mars 2008 Del Skrevet 31. mars 2008 Ooooh, heaven is a place on earth. Ville vel vært jødedommen som hadde dominert, eventuelt muslimene. Etter hva jeg har skjønt så var det jo en vantro jøde som symboliserer starten på kristendommen. Jeg tror kanskje at verden ville vært nogenlunde lik, med tanke på teknologi og utvikling. Samtidig ville nok hele regelsystemet, og moral og etikk vært radikalt forandret med et strengere straffesystem. Lenke til kommentar
Crowly Skrevet 31. mars 2008 Del Skrevet 31. mars 2008 Burde vel heller ha omformulert til den "Verden uten religion". Men en verden uten kristendom ville nok ikke i det store og hele vært så veldig anderledes, en annen religion eller livssyn hadde tatt kristendommens plass. Historien ville nok vært litt andreledes, avhengig av "erstatteren" forteller osv slik som en religion gjør. Hadde verden vært ett bedre sted uten kristendommen eller religion generelt ? Jeg har sortsett alltid ment ja, men har i senere tid endret meg etter litt nøyere gjennomtenkning. Siden vi mennesker finner alltid noe å krangle om, er det ikke religion så er det noe annet. Og det er ett spørsmål det er umulig å svare på. Eneste måten vi kan få ett svar er om alle mennesker går frivillig vekk i fra religion, og lever uten i lang tid slik at det blir mulig for historikkere å vurdere om verden ble bedre. Men hva er bedre ? Og det er så mange andre faktorer som spiller inn på mennesklig velferd og trivsel. Så egentlig ett tåplig spørsmål til å begynne med.... Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 31. mars 2008 Del Skrevet 31. mars 2008 Gnostisisme og Mithra ville kanskje vært mer sentralt, etter det jeg husker sto det et slag mellom to stammer og de kristne vant, hadde de tapt hadde vi nok ikke hatt kristendom i dag, historien er full av slike hvis, om og dersom situasjoner. Teknologisk sett vil jeg tro vi hadde vært der vi er nå, hva som hadde vært de(n) store religionen(e) er ikke lett å vite, forhåpentligvis ville en hatt en verden med mer kritisk tankegang, fri for fundamentalisme og baksteberske holdninger til forskning og vitenskap. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå