Audun B Skrevet 31. mars 2008 Del Skrevet 31. mars 2008 (endret) Hei Jeg fikk da æren av å fylle 20 her for litt siden. Det var tipp topp, skal jeg si dere. Det ble aldri noen moped på meg, når jeg var 16, bummer. Pengene skulle spares til bil. Ble ikke bil når jeg ble 18 heller, pga alt for høye utgifter i forhold til mine inntekter. Så da satt jeg der med ca 25k, som forsovidt ble svidd bort på ny PC, 24" skjerm og div annet. Men nå vil jeg ta lappen for tung MC. Jeg tok teorikurset i fjor, men den kjøreskolen jeg tok det på har så elendig tilbud for kjøretimer og oppkjøring, at jeg bare droppet det. Men siden jeg ikke har noe kjøretrening, så tenkte jeg at jeg kanskje skulle kjøpe meg moped, for å lære og kjøre sykkel i trafikken før jeg gikk løs på kjøretimer med tung. Da slipper jeg sikkert mange kjøretimer også. Så følgende spørsmål stiller seg: 1) Holder MC-teorikurset mitt enda? 2) Hvor mye må jeg regne med å bruke på MC-lappen? 3) Hvor høy er forsikring og avgifter på feks en 250cc eller 400cc? 4) Hva er smartes/mest økonomisk av: a) kjøpe moped for å lære meg å kjøre, for så ta MC-lappen og fortsette å kjøre moped et år eller to til. Antageligvis litt trimmet, siden 45 km/t ikke er så alt for praktisk eller morsomt b) bare ta MC-lappen uten noe kjørekunnskaper og eventuelt kjøpe 125-400 etter en sommer med hard jobbing og eventuelt litt tyning av sparekonto. Eventuelt kjøp av MC neste år? Håper dere kan gi meg gode svar på disse spørsmålene. Og om dere har lyst, dra med noen motivatorer (ikke de bildene med rammer) om hvorfor jeg burde rushe på med MC-lappen Mvh Audun B Endret 31. mars 2008 av Audun B Lenke til kommentar
bruker365 Skrevet 31. mars 2008 Del Skrevet 31. mars 2008 (endret) Jeg ville ikke tatt mopedlappen først og så MC-lappen. Hadde jeg rett og slett ikke gadda! Vil tro du lærer litt mer når du har kjøretimer Eller så kan du jo kjøre litt ulovlig, viss du ikke bor midt i byen Endret 31. mars 2008 av Ollimo Lenke til kommentar
Skyline1 Skrevet 31. mars 2008 Del Skrevet 31. mars 2008 1. MC-teorien din holder ennå den. 2. Du burde regne med en 15000-20000 mtp at du er helt ny i trafikken. 3. Siden du nettopp har fått mc-lappen når du kjøper sykkel, er 20år, vil dette avhenge av antall hester og hvilken sykkel du har rett og slett. Med en gang det forsikres en sykkel som inneholder bokstavene R, Z eller C så stiger forsikringen fort. Men regn med en 3000-10000 i året (dette avhenger veldig av sykkel du har rett og slett) Hvis du finner deg en sykkel du vil ha, ring forsikringselskapet ditt og hør (gjerne andre også) hvor mye de skal ha for det. 4. Jeg hadde ikke tatt moped-lappen for å ta å lære meg å kjøre MC i trafikken. For det første får du drittdårlig opplæring ved Moped-kurs og du lærer ingenting om trafikkbilde. Eneste du får ut av dette er at du får kjørt en relativt lett moped/scooter som ingen har respekt for i trafikken. Lappen til moped koster ca. 5000-8000 kroner. La oss si at du må ta 3-5 timer ekstra pga at du har lite erfaring når du tar tung-mclappen. 500 a 5 timer = 2500 kroner. Da er det virkelig ikke verdt å tape masse penger på mopedlappen og ikke minst på scooter/vedlikehold av denne. Nei, ta MC-lappen med engang du. Jeg ville heller tatt MC-lappen med engang, spart opp til en fin sykkel du har råd til og kjørt den. Mopedlappen og moped taper du bare på i lengden. IMO Lenke til kommentar
Audun B Skrevet 1. april 2008 Forfatter Del Skrevet 1. april 2008 Ok, takk for svar. Men dere misforsto begge en ting, og det er at jeg har mopedlappen. Fikk den med billappen. Har serfikat med BMS. Så poenget med moped var at da har jeg noe jeg kan øve meg på, selv. Kanskje ikke det smarteste eller det tryggeste, men jeg lærer bra av å prøve selv. Samt at jeg faktisk har noe å kjøre på etter MC-lappen også, selv om den ikke har noen bedtyding for den kjøringen. Lett og mellomtung MC virker veldig dyrt å eie. med tanke på forsikring og avgifter. En mopded er så godt som gratis. 1k i forsikring og 400 i veiavgift. Bruker også lite bensin. Men som dere sier, ikke langt nær så morsomt eller respektabelt med moped. En klassekamerat av meg har også tenkt til å ta MC-lappen, og han har ringt ca alle trafikkskolene i område, og nesten ingen har ledige plasser. Flere innslag, takk. Lenke til kommentar
WD40 Skrevet 1. april 2008 Del Skrevet 1. april 2008 Hva med å bare kjøpe deg en billig bil? Ikke moro å kjøre 2hjuling når det regner, eller på snøen, pluss alt utstyret du må ha på deg Lenke til kommentar
Audun B Skrevet 1. april 2008 Forfatter Del Skrevet 1. april 2008 Det handler ikke om fremkommelighet, men om moro. Lenke til kommentar
WD40 Skrevet 1. april 2008 Del Skrevet 1. april 2008 Da hadde jeg tatt lett lappen og kjøpt en enduro sykkel Lenke til kommentar
Audun B Skrevet 2. april 2008 Forfatter Del Skrevet 2. april 2008 Jeg tar jo seff ikke lett-lappen når jeg kan ta tung lappen. Særlig når de koster ca like mye. Nå er ikke jeg sikker på hva du mener med enduro, men ser for meg slike sykler som de kjører rally dakar (eller hvordan det skrives) med, og de syklene liker jeg ikke. Flere som har noe å komme med? Trenger virkelig litt hjelp til denne avgjørelsen. Lenke til kommentar
WD40 Skrevet 2. april 2008 Del Skrevet 2. april 2008 Jeg tar jo seff ikke lett-lappen når jeg kan ta tung lappen. Særlig når de koster ca like mye. Nå er ikke jeg sikker på hva du mener med enduro, men ser for meg slike sykler som de kjører rally dakar (eller hvordan det skrives) med, og de syklene liker jeg ikke. Flere som har noe å komme med? Trenger virkelig litt hjelp til denne avgjørelsen. KTM 125 EXC , eksempel på en enduro sykkel Grunnen til at jeg anbefaler lett lappen + enduro sykkel er at det blir billigere, er MYE mer moro og kan kjøre's på cross baner, skogen, motorveien osv Lenke til kommentar
Skyline1 Skrevet 2. april 2008 Del Skrevet 2. april 2008 Haha. Han kan da kjøre lett-mc på tung lappen og da. Ingen grunn til å ta LETT lappen når han kan ta Tung. Lenke til kommentar
Audun B Skrevet 3. april 2008 Forfatter Del Skrevet 3. april 2008 Hørte litt med mine foreldre nå. Og siden jeg har blitt 20 så får jeg delvis tilgang til min passe feite sparekonto fra jeg var liten. Så jeg går for tung-lappen først, også får vi se om det blir noe 250-400 sykkel etterpå. Det er jo en invistering som skal holde noen år, om jeg behandler sykkelen pent og ikke krasjer. Så å legge ned litt penger i det, er nok ikke så dumt. Takk for deltagelsen i denne tråden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå