Gå til innhold

Ripe på lakk på bil og erstatningsansvar

snillekim

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg parkerte på en parkeringsplass for to uker siden. Mens jeg gikk inn i en butikk, så ventet min samboer i bilen.

Etter en liten stund så kom det en annen bil og parkerte ved siden av bilen min.

Det var et ektepar som kom i den bilen. Og det var konen som kjørte. De låste bilen og gikk av gårde.

Men etter en liten stund så kom mannen tilbake for å hente noe.

Han låste opp dørene og lukket opp bakdøra på men side. Den siden bilen min stod. Han lukket opp døra i en fart, og den smalt inn på siden på min bil.

Dunket hørtes veldig godt, og bilen min ristet. Dama mi har angst og turde ike å gå ut til mannen.

Han trodde bilen min var tom, og bare gikk av gårde uten å legge igjen en beskjed eller noe.

Da jeg kom ut, så stod dama mi der og fortalte hva som hadde skjedd. Hun viste meg også en stygg ripe som var kommet. Den andre bilen stod der fremdeles, men ekteparet var ikke å se.

Så jeg tok bilder av skaden og den andre bilen.

Vi ventet en stund for å se om ekteparet kom tilbake. Men det gjorde de ikke.

Så vi reiste hjem.

Jeg ringte hjemme til politiet, og fikk navn og adresse til bileier.

Jeg ringte da bileier, som var konen, og fortalte om hva som hadde skjedd.

Dagen etterpå ringte mannen til meg og ville se skaden. Det fikk han jo lov til.

Og han ville ordne opp i dette privat, uten å blande inn forsikringsselskapet.

Vi ble da enige om at jeg skulle få takstert skadene, og ringe ham tilbake.

Skadene kom på rundt 3500,- for å lakkering.

Da jeg ringte ham igjen, så ville han ikke godta det beløpet, og han skulle personlig ringe rundt og sjekke prisene.

Han mente også at skaden ikke hadde noen betydning for at jeg bare kjørte rundt i en gammel rønnebil.

For bilen min er bare en BMW 316i 1,9 99-modell. Sort i farge og uten andre riper. Det kaller han for en billig rønnebil.

Og i dag ringte han igjen, og fortalte at han hadde kontaktet politiet og forsikringsselskapet sitt. Og at de mente at dette ikke er en sak.

For ham så er saken avsluttet.

Jeg har nå levert politianmeldelse og sendt en elektronisk skademelding til forsikringsselskapet.

Jeg mener at jeg har krav på erstatning for skadene. Jeg håper det ikke er jeg som er helt på bærtur.

Kom med gode svar og råd takk...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Klart du har krav på å få reparert skadene!

Stå på ditt!

Det var det jeg regnet med og.

Jeg tror han bare prøvde bløffe seg vekk fra ansvaret.

Han er også veldig frekk i kjeften,

så jeg gidder ikke å ha direkte kontakt med ham selv lenger.

Hadde jeg kjørt et gammelt vrak, så hadde jeg ikke brydd meg så mye. Men en 100.000-kroners bil vil jeg kalle langt fra vrak.

Men vil politiet prioritere en slik liten sak?

Lenke til kommentar
Høres ut som du har gjort dette helt korrekt.

Bare stå på videre, håper du har bilder av deres biler stående i lag?

Og med skaden?

Bilder fikk jeg ihvertfall.

Men er det mulig at politiet og forsikringsselskapet hans fortalte at dette ikke er en sak?

Jeg hadde også vitne i bilen.

Han mener ihvertfall at jeg ikke har retten på min side.

Lenke til kommentar
3500kr er jo ikke dyrt etter min mening. Har vært borti noe slikt selv i februar. Et kvinnfolk rygget inn i forskjermen på Volvo 245`n min og fikk lakkskader over hjulbuen, ikke mye men skaden ble takstert til 6100kr.

Du får stå på ditt!

Jeg skal stå på ja :)

Men jeg blir litt provosert når han mener at dette ikke er en skade/sak.

Han sa også at de ikke kommer til å sende inn noen skademelding selv. Dette er en sak kun om meg, mener han.

Også sa han at forsikring ikke er mulig, siden han ikke kjørte eller eier bilen.

Konen hans er visst styreleder i dems forsikringsselskap også fortalte han.

Så jeg har ikke en sjanse å vinne saken, sa han, og ønsket meg lykke til.

Ikke rart det er krig i verden :(

Lenke til kommentar
Også sa han at forsikring ikke er mulig, siden han ikke kjørte eller eier bilen.

Eh? Hva betyr det? Det er påbudt med (ansvars)forsikring, forøvrig.

Han mente at forsikringen ikke kunne brukes, for at han ikke kjørte bilen. Han bare lukket opp døra.

Så det måtte gå via en ulykkesforsikring, noe han ikke hadde, sa han.

Det er det dummeste jeg har hørt.

Jeg ringte også forsikringsselskapet mitt i dag, og de fortalte at om han ikke sender inn skademelding selv og, så vil han få store problemer. Han sa klart ifra til meg at han ikke vil komme til å sende inn skademelding, siden dette ikke er en sak.

Jeg blir bare så oppgitt over sånne folk.

Lenke til kommentar
Det har da nada å si at kona sitter i styret i forsikringsselskapet. De er like fullt påbudt å følge lover og regler. Hun har ikke veto-rett i styret, vi jeg tro.

Dessuten har man forsikringsklagenemda.

Jeg tror faktisk han bare prøver å bløffe seg igjennom alt sammen.

Jeg ringte ham i går, og han fortalte at kona var i styret i forsikringsselskapet dems, så jeg kunne uansett ikke vinne. Også sa jeg at jeg trenger navnet på forsikringsselskapet for å informere mitt selskap, og da sa han at han ikke husket hvilket selskap de har...

Det er noe som ikke stemmer. Også det med at politiet og forsikringsselskapet sa til ham at dette ikke er en sak, stemmer ihvertfall ikke. Det kunne heldigvis forsikringsselskapet mitt bekrefte og.

Tror han virkelig at han kan bløffe seg igjennom dette og tro at jeg ikke skal ta saken til politi og forsikringsselskapet? Da tar han helt feil :p

Lenke til kommentar

Haha, høres ut som fyren er en eneste stor fjott. Lyve og ro, lyve og ro. Idiot.

Synes det er fint å lese at du har vært så smart å tatt bilder av bilen og skadene. Du var jo også heldig siden dama di satt i bilen og fikk med seg hva som skjedde. Alt er på din side. Fyren er lite smart som ikke vil punge ut for "bare" 3500 kroner. Det er jo ikke store summen i denne sammenhengen.

Stå på ditt! Du har en god sak.

Satser på at du holder oss oppdatert !

Lenke til kommentar

3500 syns jeg hørtes billig ut, og han skulle vært glad for at det ikke var dyrere.

Hva sier forsikringsselskapet til deg da?

Hva har kona med dette å gjøre? Jukser hun det til på noe vis risikerer hun jo å få fyken.

Kona jobber der, men han vet ikke navnet på firmaet? Øh..

Han ligger nå å sover med kraftige armsmerter etter all denne roingen.

Dette kommer han ikke unna med :)

Lenke til kommentar

Like greit å bare la forsikringsselskapet ditt kjøre denne saken videre, og eventuelt ringe og mase litt på dem om det drar ut. Politiet kommer helt sikkert bare til å henlegge saken, men at det foreligger en anmeldelse vil jeg påstå teller i din favør (gjorde i hvert fall det da jeg hadde en lignende sak for noen år siden). At han ikke vil fylle ut skademelding er også bare positivt for deg, da det eneste han oppnår er å ikke få lagt fram sin side av saken.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

En liten oppdatering:

Jeg fikk brev fra forsikringsselskapet om at dette kan ta litt tid.

Jeg ringte til saksbehandler, og ble fortalt at de har purret på det andre selskapet, men ennå ikke fått svar.

Forklaringen var at det andre selskapet ennå ikke har fått inn noen skademelding fra motpart.

Så dette kan muligens ta lang tid.

Har noen andre her vært borte i at motpart nekter å sende inn skademelding?

Snart skal sikkert saksbehandleren i mitt selskap og saksbehandleren i det andre selskapet ha ferie og.

Så jeg aner ikke hvor lang tid dette kan ta.

Lenke til kommentar
En liten oppdatering:

Jeg fikk brev fra forsikringsselskapet om at dette kan ta litt tid.

Jeg ringte til saksbehandler, og ble fortalt at de har purret på det andre selskapet, men ennå ikke fått svar.

Forklaringen var at det andre selskapet ennå ikke har fått inn noen skademelding fra motpart.

Så dette kan muligens ta lang tid.

Har noen andre her vært borte i at motpart nekter å sende inn skademelding?

Snart skal sikkert saksbehandleren i mitt selskap og saksbehandleren i det andre selskapet ha ferie og.

Så jeg aner ikke hvor lang tid dette kan ta.

Det varierer fra selskap til selskap, men jeg vet om étt som gir motparten ca. 2 måneder på å komme med svar (skademelding, etc.). Etter dette taes saken videre med de opplysningen som finnes, uansett om det foreligger skademelding fra motpart eller ei.

Lenke til kommentar
Det varierer fra selskap til selskap, men jeg vet om étt som gir motparten ca. 2 måneder på å komme med svar (skademelding, etc.). Etter dette taes saken videre med de opplysningen som finnes, uansett om det foreligger skademelding fra motpart eller ei.

Men om de har frist på 2 mnd, så går fristen ut om noen uker sikkert.

Da håper jeg at de behandler saken uansett om motpart nekter å bruke forikringen.

Politianmeldelsen ble selvsagt henlagt pga ressursmangel. De måtte prioritere viktigere saker. Jeg forventet noe sånt.

Fy faen, sånne filleting med bilene sine bringer ut det aller verste hos enkelte, og SPESIELT eldre folk som er livredd for bonusen sin og diverse piss. Snakker av erfaring her.

Stå på ditt, ikke gi deg, dette kan bare gå en vei.

Det har nå også fått oppleve. Trist at mange ikke tar ansvar for sine egne handlinger.

Det verste var jo at den fyren kun kom med masse løgn. Jeg regner med at de meste var løgn ihvertfall.

Men jeg kommer ikke til å gi opp :)

skaff deg advokat og saksøk. saker skjer fort når det går til retten. siden han ikke har noe og komme med så er det en enkel sak

Jeg tror jeg ikke vil bruke penger på advokat i en slik sak. Skadene var bare på rundt 3000-3500.

Hvis ikke bilen på taksteres på nytt, og får en høyere beløp da.

Jeg vet ikke hva praksisen til forsikringsselskapene er.

Blir dumt å saksøke når dette nå er en forsikrinssak da. Eller hva?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...