Prusk Skrevet 9. april 2008 Del Skrevet 9. april 2008 (endret) Skal bokmål være obligatorisk då? Kvar er rettferda i det? For all del, gjør sidemål valgfritt. Nynorskgruppen får sin del av bokmål uansett hvordan de snur og vender på det. Endret 9. april 2008 av Sovehest Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 9. april 2008 Del Skrevet 9. april 2008 Skal bokmål være obligatorisk då? Kvar er rettferda i det? Hva er ikke rettferdig med det? AtW Lenke til kommentar
ArmenMinAU Skrevet 9. april 2008 Del Skrevet 9. april 2008 Ein lyt ikkje rekna det som ein løyndom at nynorsken, eller landsmålet, som dei kalla det, har mislukkast i å verta målet åt ålmeinta. Utviklinga har vore jamnt bein nedåt, medan bokmålet har hatt ein tilsvarande oppgang. Bokmålet blømer, jamstundes som nynorsken visnar. No skal ein ikkje leka spåmann, om ein er aldri så kunnig. Men om utviklinga held fram i denne leia, er det vel berre eit spørsmål om tid før det ikkje lenger har noko føremål å gjeve nynorsken ei plass jamsides bokmålet. Eit anna poeng i denne samanhengen er at nynorsken stadig vert meir og meir lik bokmålet, som på si side ligg heilt fast og ikkje nærar seg nynorsken det minste. Så kva skal ein gjera? Lyt ein freista å berga nynorsken, eller skal ein sjå an utviklinga og "avskaffa" nynorsken når han klårt er uturvande, og det synast meist som ovkosting å skulla halda han kunsteg i live? Flott innlegg Ingen grunn til å holde nynorsken kunstig i live. Lenke til kommentar
reverto Skrevet 9. april 2008 Del Skrevet 9. april 2008 Hva legger du i å ikke holde nynorsken kunstig i live? Lenke til kommentar
thamule Skrevet 9. april 2008 Del Skrevet 9. april 2008 som på si side ligg heilt fast og ikkje nærar seg nynorsken det minste. Hadde du språkhistorie på skulen du? Begge nermar seg kvarandre. Lenke til kommentar
Douglas Quaid Skrevet 9. april 2008 Del Skrevet 9. april 2008 Ein må vel slå fast at bokmålet har endra seg ganske mykje. Frå å vere dansk i byrjinga, til å verte meir og meir lik nynorsk. I dag kan ein på bokmål skrive til dømes "heil" i staden for "hel", "heim" i staden for "hjem" og "spelle" i staden for "spille". I tillegg har bokmålet fått inn -a endingar i verba. Å gjere bokmålet meir likt nynorsk var heilt naudsynt for at det skulle overleve. Lenke til kommentar
frevild Skrevet 9. april 2008 Del Skrevet 9. april 2008 som på si side ligg heilt fast og ikkje nærar seg nynorsken det minste. Hadde du språkhistorie på skulen du? Begge nermar seg kvarandre. Det hadde jeg så sannelig, men jeg er usikker på om det samme kan sies for ditt vedkommende. Det var lenge en rådende tanke at bokmålet og nynorsken med tiden skulle smelte sammen. Det var derfor man fikk samnorsk, som var et riktig skrekkelig fenomen. Det var svært lite populært å gjøre bokmålet mer nynorsk-aktig, man fikk demonstrasjonstog og det hele. Dette er vel kjent stoff? I den senere tid har man vedtatt å fjerne denne språklige tilnærmingsideen. Nå lever altså nynorsk og bokmål sine respektive liv i fred fra hverandre. Og tendensen siden dette vedtaket har vært å akseptere mer tradisjonelle (les: riksmålsaktige) former, altså en utvikling *IMOT* nynorsken. Rett nok har bokmål fremdeles en del "radikale" alternativer (graut, seint istf. grøt og sent), men de brukes ikke ofte. Nynorsken, derimot, ligner stadig mer på bokmålet. Det er bare å lese innlegget jeg skrev ovenfor og sammenligne det med dagens gjengse nynorsk, forskjellen er åpenbar. Og det er ingen grunn til å tro at utviklingen vil stanse nå. Jeg vil tippe at nynorsk tar til seg flere og flere bokmålsformer, altså i tråd med tendensen helt siden Ivar Aasens dager. De vanligste, typiske nynorskordene ("eg," "ikkje" etc.) ender opp som sideformer i bokmål, som nesten bare blir benyttet på Vestlandet. Lenke til kommentar
thamule Skrevet 9. april 2008 Del Skrevet 9. april 2008 Dette er vel kjent stoff? Klart. Alle språkreformene og greier var pensum i norsk i fjor på vidaregåande Så det fekk eg med meg. Og tendensen siden dette vedtaket har vært å akseptere mer tradisjonelle (les: riksmålsaktige) former, altså en utvikling *IMOT* nynorsken. Rett nok har bokmål fremdeles en del "radikale" alternativer (graut, seint istf. grøt og sent), men de brukes ikke ofte. Helt fram hit er vi einige, samnorsk vart lagt dødt politisk sett(eg synst ideen var god eg men,) Eg meinar at bokmålen fortsatt nermar seg nynorsk. Dei eg kjenner som snakkar bokmål brukar gradvis eit grovare og mindre pent språk. Hentar ord frå nynorsk osv. Nynorsken, derimot, ligner stadig mer på bokmålet. Det er bare å lese innlegget jeg skrev ovenfor og sammenligne det med dagens gjengse nynorsk, forskjellen er åpenbar. Og det er ingen grunn til å tro at utviklingen vil stanse nå. Nei, eg trur heller ikkje endringa vil gi seg, men eg trur samstundes at bokmål vil fortsette å nærme seg nynorsk.. Til slutt får vi kanskje et bokmål med sidestilte nynorskformer (som din teori er). Eg vil heller like å kalle resultatet for samnorsk, for det er det eg trur det blir i praksis. Men dette er igrunn berre spekulasjonar og ikkje så interessant for debatten kanskje. Lenke til kommentar
ArmenMinAU Skrevet 9. april 2008 Del Skrevet 9. april 2008 (endret) Det vil ikke bli samnorsk. Det vil bare bli bokmål, mens nynorsk vil bli igjen for spesielt intereserte. Selv synes jeg at bokmål ligner mindre og mindre på nynorsk. Det er nemlig det omvendte som skjer - nynorsk begynner å ligne på bokmål, for å henge med i bokmålens utvikling mot det motsatte av nynorsk. Endret 9. april 2008 av ArmenMinAU Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 9. april 2008 Del Skrevet 9. april 2008 Det er nemlig det omvendte som skjer - nynorsk begynner å ligne på bokmål, for å henge med i bokmålens utvikling mot det motsatte av nynorsk. Hehe, dette er jo virkelig ukas morsomste sitat AtW Lenke til kommentar
reverto Skrevet 9. april 2008 Del Skrevet 9. april 2008 Jeg stilte deg et spørsmål, ArmenMinAU. Kunne du tenkt deg å svare på det? Lenke til kommentar
ArmenMinAU Skrevet 9. april 2008 Del Skrevet 9. april 2008 Åja, la ikke merke til det. Det holdes kunstig i live ved å gjøre sidemål obligatorisk, for å ikke nevne prosentandelen av nynorsk som påtvinges norske medier. Lenke til kommentar
reverto Skrevet 9. april 2008 Del Skrevet 9. april 2008 Så om man bare hadde gjort om sidemålsundervisningen til valgfag og fjernet nynorskkravet i NRK, så hadde du vært fornøyd? Lenke til kommentar
ArmenMinAU Skrevet 10. april 2008 Del Skrevet 10. april 2008 Ikke bare i NRK, men i alle kanaler. Ja, jeg ville vært fornøyd, men vi kunne kanskje vurdert om vi kun burde satse på bokmål. Lenke til kommentar
Douglas Quaid Skrevet 10. april 2008 Del Skrevet 10. april 2008 Ikke bare i NRK, men i alle kanaler. Kva i ******* snakkar du om? Det er BERRE i NRK at det er obligatorisk med nynorsk. Lova seier at ingen av dei to målfomene skal vere mindre representert enn 25% i NRK, og andre statlege organ. NRK har innrømt at dei bryt denne lova fordi dei ikkje brukar nok nynorsk. ALLE private mediekanalar kan velje sjølv kva målform dei vil bruke. TV2 har litt nynorsk tale, og teksting av seriar ein skjeldan gong. Dette har dei SJØLV gått inn for å gjere. Kom ikkje med meir sprøyt takk! Lenke til kommentar
frevild Skrevet 10. april 2008 Del Skrevet 10. april 2008 Helt fram hit er vi einige, samnorsk vart lagt dødt politisk sett(eg synst ideen var god eg men,)Eg meinar at bokmålen fortsatt nermar seg nynorsk. Dei eg kjenner som snakkar bokmål brukar gradvis eit grovare og mindre pent språk. Hentar ord frå nynorsk osv. Bokmål er et SKRIFTspråk. De eneste som snakker bokmål, er folk som leser opp tekst skrevet på bokmål. Og bokmålet nærmer seg altså ikke nynorsken, snarere tvert imot. Etter at samnorsktanken ble forlatt, ble bokmålet mer konservativt. Fra wikipedia: Reformen i 1981 innebar at "mange riksmålsformer (eksempelvis frem, bro, sen, mel, vann, ravn, syd og bunn) igjen ble tillatt i bokmålsrettskrivningen (hvor det før hadde hett fram, bru, sein, mjøl, vatn, ramn, sør og botn som hovedformer og obligatoriske lærebokformer). Videre ble endelsen -en tillatt i alle hunkjønnsord (felleskjønnsord på riksmål), og endelsene -ene og -et ble sidestilt med -a. Dermed kunne man skrive «boken» istedenfor «boka», «kastet» istedenfor «kasta» og «husene» istedenfor «husa»." Og videre: "Rettskrivningen av 2005 er den gjeldende rettskrivningen for norsk bokmål. Den kjennetegnes gjennom en betydelig liberalisering og tilnærmelse tilbake til riksmålet. En rekke utbredte riksmålsformer (eksempelvis hverken, bygget, fingre og syv) er igjen blitt tillatt i bokmål. Samtidig er mange svært lite brukte samnorskformer (f.eks. gjekk, flaum, fekk, dauv, fann, nase, raud) strøket fra rettskrivningen." Faktisk lurer jeg på hva Riksmålsforbundet skal ta seg til nå som riksmål og bokmål er veldig vanskelig å skille fra hverandre. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 10. april 2008 Del Skrevet 10. april 2008 Helt fram hit er vi einige, samnorsk vart lagt dødt politisk sett(eg synst ideen var god eg men,)Eg meinar at bokmålen fortsatt nermar seg nynorsk. Dei eg kjenner som snakkar bokmål brukar gradvis eit grovare og mindre pent språk. Hentar ord frå nynorsk osv. Bokmål er et SKRIFTspråk. De eneste som snakker bokmål, er folk som leser opp tekst skrevet på bokmål. Både bokmål og Nynorsk er vel skriftspråk i så måte. AtW Lenke til kommentar
reverto Skrevet 10. april 2008 Del Skrevet 10. april 2008 De eneste som snakker bokmål, er folk som leser opp tekst skrevet på bokmål. De som leser opp tekst skrevet på bokmål snakker da vitterlig som de ellers gjør. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå