HTPC brukeren Skrevet 31. mars 2008 Del Skrevet 31. mars 2008 (endret) Særlig ved avspilling av HD materiale som 1080p H.264 filer og generell encoding av videomateriale er Quad-prosessorene mye bedre enn dualcore prosessorene. Sammenligner man klokke for klokke, er forskjellene enda større. De nye Yorkfield prosessorene til intel som 9300 og 9450 er også betydelig bedre enn Q6600 ved avspilling av HD-materiale og forøvrig generelt. Dette skyldes den nye arkitekturen ved 45nm til intel som har støtte for det nye instruksjonssettet SSE4.1. Dette instruksjonsettet finnes ikke i Q6600 så vidt meg bekjent. Ved spill (gaming) derimot ser det fortsatt ut som dualcoreprosessorer er best. Se feks denne oversikten når du skal velge PC: http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/displ...ad-q9300_5.html Endret 31. mars 2008 av HTPC brukeren Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 31. mars 2008 Del Skrevet 31. mars 2008 Vet ikke, men er det ikke overkill med en Quad? (forøvrig kan jeg ikke se at artikkelen nevner noe spesiellt ang. HTPC) Er ikke så inne i tema, men har fått inntrykket at med de nye hovedkort-chipsetene/IGP/grafikkort og forbedret software som finnes (riktig satt opp/konfigurert), så belastes CPU mindre og mindre enn tidligere, og man kan derfor greie seg med en temmelig rimelig dual-core cpu Jeg sier ikke at Quad ikke er bedre (tallene er klare), men bare tviler på om man "må" ha det for et bra resultat. Lenke til kommentar
ASCIWhite Skrevet 31. mars 2008 Del Skrevet 31. mars 2008 Skal du kjøre mediaportal med avisynth og oppskalering med zeesaw så trengs hver eneste GHz hestekraft du kan få! Skal love deg at det blir saker av dvd filmene dine Jeg skal snart bytte ut min E4500 med en quad.. Maskinen sliter med oppskaleringen. Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 31. mars 2008 Del Skrevet 31. mars 2008 ble for noen måneder siden (men etter at Q6600 hadde kommet ned på et hyggelig prisnivå) sablet ned over en lav sko for å anbefale Q framfor E i HTPC, selv varlgte jeg selvfølgelig Q og angrer ikke et sekund Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 31. mars 2008 Del Skrevet 31. mars 2008 Til HTPC, der hovedmålet tross er å kunne takle alle slags HD-film formater så vil jeg påstå at quad er beste valget ja, sidne HD decoding tross alt er bra paralelliserbart. Det sagt så er det veldig lite en ca 2,5Ghz C2D dualcore ikke takler, og det er jo oppnåelig med lett overklokking av nesten alle dualcore. Du slipper i det hele tatt billig unna i disse dager selv for såpass heftige prosessorer. -Stigma Lenke til kommentar
HTPC brukeren Skrevet 1. april 2008 Forfatter Del Skrevet 1. april 2008 (endret) Til HTPC, der hovedmålet tross er å kunne takle alle slags HD-film formater så vil jeg påstå at quad er beste valget ja, sidne HD decoding tross alt er bra paralelliserbart. Det sagt så er det veldig lite en ca 2,5Ghz C2D dualcore ikke takler, og det er jo oppnåelig med lett overklokking av nesten alle dualcore. Du slipper i det hele tatt billig unna i disse dager selv for såpass heftige prosessorer. -Stigma Det er foreløpig svært få filformater som har hardware-aksellerasjon støtte gjennom feks powerdvd ultra som jeg kjører. Det krever svært lite CPU og spille av en HD eller Blu-ray plate i BD-rom, men om du ønsker å legge filmen i et arkiv på harddisken din, så oppnår du svært store problemer. Enten så klarer du ikke å konvertere filene slik at de får støtte for hardware-aksellerasjon eller så må du klokke opp prosessoren til minst 2,6GHZ for å spille av feks VC1 filer. Dette skyldes at når filen ikke får støtte av feks Powerdvd sin hardwareaksellerasons funksjon så må CPUn jobbe med å encode datastrømmen hele tiden. Det er en vanlig misforståelse at skjermkort er viktigere enn CPU mht HTPC, det er heller motsatt. Selv HD 2600XT som jeg benytter er mer enn nok til avspilling av 1080p materiale, ja selv HD2400pro klarer dette så lenge hardwareaksellerasjon benyttes. Å kjøre en to kjerners CPU på høy klokkefrekvens utvikler i tillegg mer varme enn feks enn Q93000 og lager dermed tilsvarende mer støy. Så alle de som skal kjøpe HTPC basert på oppsettet "Stuegrisen" bør vurdere enn guad-core i stedet etter min mening. Og konvertere egne HD-plater til filer med støtte for hardware-aksellerasjon er foresten svært vanskelig og ikke minst tidkrevende. Det tar ca. 4 timer. Videre vil en dualcore prosessor slite når datastrømmen øker drastisk fra ca 5Mb/s til opp mot 35Mb/s og bilde vil begynne å hakke om du kjører andre programmer samtidig. Artikkelen nevner imidlertid også noe svært viktig om HTPC da det kommer frem at Q9300 gjør det ca 35,8% bedre enn Core 2 Duo E8500 ved H.264 encoding som ser ut til å bli den nye standarden for 1080P materiale Endret 1. april 2008 av HTPC brukeren Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå