Gå til innhold

Forskjell på Pci express 2.0 x16 og Pci express x16?

Azaziel

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er tydelig at Komplett har rota litt der.

Fra XFX sine sider ser det ut til og være to PCIe 2.0 og en vanlig, det produkttitelen sier er nok feil.

PCIe 2.0 er veldig enkelt forklart kun en ny ''versjon'' av PCI Express hvor båndbredden har blitt dobblet i forhold til forige genrasjon (1.1), en økning fra 2.5 Gbit/s til 5 Gbit/s per ''linje'' (fant ingen bedre norske ord).

Bakoverkompabiliteten er på plass så PCIe 1 og 2 kan brukes om hverandre som du ønsker.

Endret av Mit
Lenke til kommentar
Det er tydelig at Komplett har rota litt der.

Fra XFX sine sider ser det ut til og være to PCIe 2.0 og en vanlig, det produkttitelen sier er nok feil.

PCIe 2.0 er veldig enkelt forklart kun en ny ''versjon'' av PCI Express hvor båndbredden har blitt dobblet i forhold til forige genrasjon (1.3), en økning fra 2.5 Gbit/s til 5 Gbit/s per ''linje'' (fant ingen bedre norske ord).

Bakoverkompabiliteten er på plass så PCIe 1 og 2 kan brukes om hverandre som du ønsker.

Okey, skjønne..

den båndbredden, fra 2.5 til 5 Gbit/s, har det nåke å sei for skjermkortene, ytelse meine eg? og eventuelt, komme 2.5 Gbit/s linjå noen gang bli en flaskehals?

Lenke til kommentar

Jeg husket feil i den første posten min. Det er ingen PCIe 1.3, PCIe 1.1 er det riktige.

Båndbredden skjermkortene har tilgjengelig vil være 4GB/s for PCie 1.1 (250MB/s * 16) og 8GB/s for PCIe 2.0 (500MB/s * 16), såvidt jeg vet er det ingen skjermkort i dag som blir begrenset av PCIe 1.1s båndbredde og PCIe 2.0 gir derfor ingen økning i ytelse (har riktig nok ingen tester og backe dette opp med).

PCIe 1.1 vil nok begynne og bremse etterhvert, som alt annet.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Blir ikke båndbredden på skjermkortet svekket da siden det klarer den dåbelt hastighet som vanlig PCIe?

Båndbredden blir mindre, men det har ingen praktisk betydning med dagens (og sansynligvis også neste generasjon++) kort da båndbredden uansett er langt over det som trengs for selv de beste skjermkortene. Det vil nok være en forskjell, men knappt nok målbar, så det er ikke noe du trenger å stresse for mye over.

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...