Gå til innhold

mekke fortøyning ! båt

Anbefalte innlegg

Hei!

Noen som har oppskrift på oppsett av fortøyning?

Er ca 5 meter djupt på flo sjø der jeg skal sett den.

Hvor myr tau og hvor mye kjetting,evt. bare kjetting når det er så grunnt?

Har støpt meg "anker på 80 kg,båten veier 200kg.

T

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det stor forskjel på flo og fjære? Det varierer jo ganske mye rundt i landet..

Skal det være tau fra brygge/fjell til båten og en til anker i andre ende?

Anbefaler å feste en fortøyningsdobbe rett over loddet du har støpt, og senke dette ned ca 5 meter bak båten.. En fortøyningsdobbe har øye under og over. Fest den slik at den ligger stramt på loddet ved vanlig flo.. Deretter lager du et tau med krok akter på båten på ca 3,4-4 meter med en krok på enden. Denne kan du feste på dobben når du kjører mot land, og så feste et tau fra baug og inn på land.. Da drar du dobben ned under vann og holder båten stram.. Slakk gjerne ut litt etter du har hoppet i land..

:innocent:

Lenke til kommentar
Er det stor forskjel på flo og fjære? Det varierer jo ganske mye rundt i landet..

Skal det være tau fra brygge/fjell til båten og en til anker i andre ende?

Anbefaler å feste en fortøyningsdobbe rett over loddet du har støpt, og senke dette ned ca 5 meter bak båten.. En fortøyningsdobbe har øye under og over. Fest den slik at den ligger stramt på loddet ved vanlig flo.. Deretter lager du et tau med krok akter på båten på ca 3,4-4 meter med en krok på enden. Denne kan du feste på dobben når du kjører mot land, og så feste et tau fra baug og inn på land.. Da drar du dobben ned under vann og holder båten stram.. Slakk gjerne ut litt etter du har hoppet i land..

:innocent:

er vel ca 2 meter forskjell på flo og fjære..

trondheimsfjorden,kansje du vet bedre enn meg,men vil tippe ca 2 meter.

Skal ikke ha tau inn til land,kun blåse som jeg ror ut til.

Kan jeg bruke kjetting helt opp til blåse eller må dette være en kombinasjon?

Hvis det er ca 5 meter på flo,hvor mange meter bør da kjettingen være?

Takker for tips!

T

Lenke til kommentar
Det er mye mer holdbart og bruke utelukkende tau fra dobba og ned til moringen, en kjetting vil slites av mye fortere enn det tauet vil, forutsatt at tauet er festet på er ordentlig måte mot moringen og dobba.

Hmm.. ok..

Så et skikkelig tau,med skikkelig spleisede ender er bedre enn kun kjetting?

Tau fra lodd til blåse mener du?

T

Lenke til kommentar

Vil anbefala deg å ha 1-2 meter med kjetting frå ilen(moringa?), for deretter ta tau resten opp til blåsa. Det er ein fordel å spleisa tauenden som går i koplinga mellom kjetting og tau. Viss staden båten din ligg er vindutsatt vil eg anbefala deg å laga ein tyngre ile, sjølvsagt avhengig av sjøbotn o.l.

Lenke til kommentar
Vil anbefala deg å ha 1-2 meter med kjetting frå ilen(moringa?), for deretter ta tau resten opp til blåsa. Det er ein fordel å spleisa tauenden som går i koplinga mellom kjetting og tau. Viss staden båten din ligg er vindutsatt vil eg anbefala deg å laga ein tyngre ile, sjølvsagt avhengig av sjøbotn o.l.

Hvorfor skal du ha kjetting i bunnen da? Dette er mye mindre holdbart, og jeg kan garantere at kjettingen vil ryke før tauet...

Lenke til kommentar

Hvorfor skal du ha kjetting i bunnen da? Dette er mye mindre holdbart, og jeg kan garantere at kjettingen vil ryke før tauet...

Når det er stor forskjel på flo og fjøre er det bra med ei kjettingslingse på botn som regulerar betre og held blåsa meir stabil. Ser ikkje heilt problemet med at det berre varar eit par år, kjetting er fullt mogleg å byta ut etter dei to åra.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Hei!

T

2 meter med kjetting og 4 meter med tau

Lenke til kommentar
Hei!

T

2 meter med kjetting og 4 meter med tau

Enig.

Bruk en 8-10mm kjetting så blir det god tyngde i den. Galvanisert eller rustfri.

Om det er sand/leirbunn så rull/pakk inn kjettingen med slitesterk presenning (alla oljeklær) knyt med noe tynn tau, 20-30cm mellomrom, evt bruk kraftig strips.

For da gror den ikke, velger du galvanisert så ruster den ikke så fort heller og holder i mange flere år.

og som hihihi sier:

Når det er stor forskjel på flo og fjøre er det bra med ei kjettingslingse på botn som regulerar betre og held blåsa meir stabil.
Endret av KenBjork
Lenke til kommentar
Hei!

T

Ser at det kun er jeg som har sagt noe, men siden du sier støpt så regner jeg med at det er en moring i betong du mener? Er ikke 80kg litt lite?

Utrolig mye krefter ute å går når det er ruskevær, og 80kg er strengt tatt lite under vann.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...