haaX Skrevet 31. mars 2008 Del Skrevet 31. mars 2008 Hei alle sammen! Sitter her med et kjempeproblem; harddisken har gått fyken. Tror imidlertid ikke dataen er tapt. Det skjedde ganske klønete. Sølte litt juice på laptopen. Var et lite hull rett over koblingspunktet mellom disken og hovedkortet. Dette førte til at PCen restartet, og fant ikke disken. Skrudde ut disken, rensket den med teknisk sprit og prøvde den igjen uten at den fungerte. Så at kontrolleren (det grønne kretskortet skrudd fast i disken) var noe ødelagt, dvs. brun/brent i koblingspunktet mellom selve disken og kontrolleren. Jeg kjøpte en ny likedan disk, og byttet kontrolleren. Det fungerte bedre. Nå starter disken opp (på en annen PC) og finner den i BIOS med riktig navn. Men den kommer bare opp i Disk Managment i Windows XP som "unknown". Prøvde å bruke Partition Recovery (http://www.partition-recovery.com/download.htm) men fant ingenting. Den scannet forøvrig etter partisjoner, men fant absolutt ingenting. Har lest på nett at man helst ikke bør bruke hverken checkdisk eller lignende ettersom det bare kan forværre problemet, det samme gjelder andre type applikasjoner man kan eksperimentere med. Regnet med det ikke skulle ligge noen fare i å søke etter partisjoner. Har et par spørsmål; * Ligger det noe info lagret på selve kontrolleren? Noe flash minne eller lignende. * Vil en kortslutning kunne ta livet av noe data? * Har søkt litt på forumet og fant ut at ahlbergdata.no driver med datarekonstruksjon. Problemet er at jeg bør ha dataen tilbake ASAP ettersom det ligger bl.a. dokumenter der jeg trenger å jobbe videre på. Har dere noen tips til hvordan jeg skal gå fram for å få tak i dataen på disken? Disken er forøvrig en SeaGate Momentus 7200 160GB (http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=335651). Siste backup av viktige dokumenter og arbeidsfiler ble tatt en uke før påske så sliter litt. Det værste er at jeg like før helgen bestilte meg en ekstern disk som jeg skulle bruke for lettere å ta backup, slik at jeg hadde det viktigste lagret på den stasjonære, laptopen og backupdisken. Men - kom ikke så langt! F**n. Håper på hjelp! mvh Haakon Lenke til kommentar
Morten K Skrevet 31. mars 2008 Del Skrevet 31. mars 2008 GetDataBack har hjulpet meg et par ganger. Jeg har også prøvd flere andre programmer,men ingen har fungert like bra som GetDataBack. Lenke til kommentar
haaX Skrevet 31. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2008 (endret) Takk. Kjørte GetDataBack men det fant ikke noe. Kjørte også runtimes disk explorer. Denne viser bare 00 00 00 på hele disken. Prøvde for nyskjerrighetens skyld også verktøyene beregnet for FAT, men samme me det. Fant ikke noe hverken med GetDataBack, og kun 00 00 00 00 med disk explorer. Er det noen som vet om en kortslutning (juice som har kortsluttet kontrolleren?) kan føre til all data på disken "nullstilles" eller slettes? Er det noe syk databeskyttelse i Vista som kan gjøre dette? Edit; fullført scan.. Endret 31. mars 2008 av haaX Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå