Gå til innhold

Min iPhone er fengslet hos posten :(

Anbefalte innlegg

Herregud. lager denne tråden for å grine ut i det fri. mottok hentelapp idag som stod i broren min sitt navn pga ebay konto osv. pakken er rekommandert. så jeg tok med passet hans ( han bor ikke hjemme ) og faren hans for å få tatt ut pakken, men det gikk jo ikke. så pakken er på posten men må bli hentet av han som ikke kommer før om 2 uker.

seriøst, drep meg :(

søker medlidenhet.

Endret av Sondre2k
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Pass på å gjør en avtale med Posten at den ikke sendes i retur automatisk etter 14 dager. Si at broren din kommer hjem om et par uker, så de lar den ligge noen dager ekstra. Ellers ender du opp å må betale frakten på nytt og enda lenger ventetid.

Lenke til kommentar

Hurra for bedre emnetittel. Som belønning skal du få ordet "fullmakt". Ring posten i morgen og hør hva broren din må gjøre for å gi din far lov til å hente pakken. Broren din trenger sikkert bare gå innom nærmeste postkontor og så fakser de den over til din lokale filial.

Lenke til kommentar
Med tanke på at broren ikke har passet sitt selv, skal det vel litt til.

Hva skal broren med passet, mener du? Det han er nødt til å gjøre er å skrive en fullmakt hvor det står "Jeg, (navn på bror) gir (navn på trådstarter) fullmakt til å hente rekommanderte sendinger (kan evt skrive at det bare gjelder en spesifikk sending m/sporingsnummer) adressert til meg. Signeres og sendes (pr. brev, faks eller som innskannet vedlegg i mail) til trådstarter, som tar med seg brorens pass, fullmakten og egen legitimasjon til postkontoret hvor pakken ligger.

Lenke til kommentar

Hva hindrer trådstarter i å skrive det selv? Om det ikke er noe krav om at brodern må identifisere seg (står gjerne krav til pass, men holder ofte med visa m/bilde) for å bevise at fullmakten er fra han, er det jo bare å skrive brevet selv og tusse ned og prøve å hente pakken.

Lenke til kommentar

Fullmakt er en fullt ut gyldig måte å få gjort ting på. Det godtas stort sett til det meste. Bare sørg for at det gjøres ordentlig fra din brors side, så går det sikkert helt greit.

Hvis ikke broren din får ordnet fullmakt, ville jeg sørget for å få noen til å skrive ned at pakken ikke skal returneres automatisk. Kan fort skje at noen drar på ferie, eller at noen glemmer seg bort og sender den tilbake, selv om du har det muntlig avtalt.

Lenke til kommentar
Hva hindrer trådstarter i å skrive det selv? Om det ikke er noe krav om at brodern må identifisere seg (står gjerne krav til pass, men holder ofte med visa m/bilde) for å bevise at fullmakten er fra han, er det jo bare å skrive brevet selv og tusse ned og prøve å hente pakken.

Nettopp derfor trådstarter i tillegg til egen ID også må ta med seg brorens pass/legitimasjon i banken: 1) den ville han neppe fått tak i sånn helt uten videre, (det kunne jo vært stjålet, men da er det lite sannsynlig at han ville visst at det lå en pakke og ventet på tyveriofferet på akkurat dette postkontoret) og 2) underskriften på fullmakten sjekkes opp mot underskriften i passet/legitimasjonen...

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

Hallo..?

Broren går innom sitt lokale postkontor, leverer en fullmaktsmelding med sitt eget og trådstarters navn, beviser at det er han v/hjelp av legitimasjon. Posten fakser dette til trådstarters postkontor m/stempel og signatur på at fullmakt er bevitnet ihht legitimasjon, posten leser dette og trenger derfor kun legitimasjon fra trådstarter før han kan hente pakken. Det er ikke snakk om at trådstarter skal ha med seg et brev selv.

Lenke til kommentar

Hei!

Eg jobber i ein PIB (Post I Butikk) og om pakken er som trådstarter har beskrevet sendt som Rek. sending så går det fint som beskrevet av andre med ei fullmakt.Det går ikkje om det er sendt som PUM. sending (Personlig Utlevering Mottaksbevis) da må personen pakken er adressert til hente den.Og da hjelper det ikkje med fullmakt.I utgangspunktet har ikkje Posten lov til å "holde igjenn pakker" lenger enn dei fristene som gjelder for dei ulike pakkene,viss ikkje avsender ringer,sender epost eller lignande til Posten sjølv og ber om endring av "liggetider".Da desse tidene skal være kjendt av kunden som sender pakken via Posten.Og at t.d bedrifter som sender pakker via posten,kan tape penger på at pakker (med verdi) blir liggande over fristen om mottakar ikkje kan/vil hente pakken over fristen.Siden bedrifta da ikkje får solgt varen på nytt ;)

Håper dette var litt oppklarende og at trådstarter får hentet ut iPhonen sin sjølv om eg ikkje har sans for policyen til Apple.Synest den virker litt forbruker fientlig.Men,det er ein annan diskusjon som har blitt/blir diskutert på forumet med gjevne mellomrom :p

Lenke til kommentar

Be broren din å skrive et brev som dette og underskrive med penn og sende til deg fortest mulig.

Jeg, "Fullmaktsgiver"

Gir med dette brev fullmakt til at "Fullmaktsbruker", født DD.MM.ÅÅÅÅ kan hente ut min postsending med "sett inn nr her". Fullmakten ansees som gyldig når "Fullmaktsbruker" legimiterer seg med gyldig identifikasjon som førerkort, pass eller bankkort. Denne fullmakten er gyldig til DD.MM.ÅÅÅÅ

Underskrift

"Fullmaktsgiver"

Lenke til kommentar

Fullmakter funker vel ikke på polet? :love:

Neida, men om det er sånn som han fra PiB sier, som det mest sannsynligvis er når man sender en pakke som er såpass stor fra utlandet blir de levert på døren, og da må du nok vente til han kommer, eller sende selger en mail og be han sende en mail til posten eller noe sånt.

Lenke til kommentar

Hei igjenn!

Legger ved link til eit *.pdf dokument fra posten.no som inneholder reglene for legimitasjon og fullmakter ved henting av pakker,verdi,penger og rekomanderte brev ;)

Sir Tojo : OT Eg blir ofte spurt om legimitasjon på Vinmonopolet sjølv om eg forlengst (mange år) er fylt den obligatoriske 23års grensa for å uforpliktane vise legimitasjon.

Eg tar det som eit tegn på at eg holder meg særdeles godt,og ikkje det at dei pol-ansatte ser på meg som barnsleg ;)Når eg på fleire ulike pol er blitt spurt etter leg. for å kjøpe vin,virker det som om dei ansatte trur eg er under 18 t.d 17 el. lignande.Og det var eg for over 8 år siden :p

Lenke til kommentar

Hehe, så da funker det ikke å kjøpe alkohol til min sterkt alkoholiserte tante med dysleksi sin fullmakt? :hm:

Men nok om det, det er altså sånn at trådstarter må vente til broren kommer hjem om pakken er PUM?

Og om det ikke er det holder det med en fullmakt?

Hvordan finner man da ut om det er en PUM? Står det på seddelen eller pakken?

Edit:

Ser nå at du har kjøpt den fra ebay.com.uk eller .co.uk. Samme det, poenget mitt er at siden det er ebay (kjøper masse unyttig dritt derfra daglig, og noe nyttig) Men da er det bare å finne iPhonen i kategorien over auktioner du har vunnet, også kontakte selger og forklar situasjonen og om du er heldig så avtaler dere at pakken skal bli sendt tilbake til deg igjen fra han når han mottar den uten ekstra kostnad. Har skjedd med meg mange ganger (hadde lagt inn feil addresse så noen bilder eg bestilte er på langtur gjennom det norske postsystemet nå, men alle selgerne (( var flere bilder fra flere selgere)) sa det samme, at om de fikk bildet i retur skulle de sende det tilbake uten ekstra kostnadd)

Og siden han da er fra england og pakken allerede har vært i tollen kan du be han om å sende den med UPS overnight, koster vel en 20$. Og da har du pakken på posten gjerne 2-3 dager etter de returnerte den.

Endret av Sir Tojo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...