Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

For høy Lambdaverdi på EU kontroll


Wooho

Anbefalte innlegg

Hadde min Golf V 2004 modell inn til EU kontroll for første gang. Fikk en 2`er feil ang Lambdaverdien. Den var for høy.

 

I kontrollsedellen står det: Lambdaverdi utenfor 1±0,03 eller utenfor fabrikantens

verdiområde.

 

Tok turen innom Peder S Fjettland og fikk bestilt time til den 18 april for å fikse feilen. Vet noen hvor mye dette kan komme til å koste? De på verkstedet var usikre, fikk ikke noe prisantydning.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om det bare er lamdasonden som er i stykker, så koster det vel... Tja. 2000-3000,- antar jeg.

Mine antagelser går kun på at lamdasonden er defekt og at den koster rundt 1500-2000,-

og at arbeidet med å bytte den koster 1000-1500,-

 

Det er jo ikke sikkert at det lamdaen som er feil på en gang.

Lenke til kommentar

Vil tro lambda jeg også.. Det er vel 2 lambda sonder på den bilen der. Uansett feilkode så bytt den første! Den bakerste ryker omtrent aldri selvom det ligger feilkode på den! Får håpe det ikke er katalysatoren..

 

Skal ikke se bort ifra at det er en veivhus slange f.eks som har løsna eller ryki. Typisk det også. Kan for den saks skyld være temp. føler, massemåler osv..

 

Sjekk feilkoder du!

Lenke til kommentar

Jup verkstedet skal lese av feilkoder osv. Fikk time til 18 april, så satse på at de fikser feilen. Mener også at bilen har slukt mere bensin enn vanlig i det siste ikke mye men nok til at jeg har merket det. Kan godt hende jeg er bare paranoid ang dette. He he merkeligt at noe slikt kan hend en nyere bil. Kunne tenke seg å få dette på garantien, he he lov å drømme.

Lenke til kommentar
Jup verkstedet skal lese av feilkoder osv. Fikk time til 18 april, så satse på at de fikser feilen. Mener også at bilen har slukt mere bensin enn vanlig i det siste ikke mye men nok til at jeg har merket det. Kan godt hende jeg er bare paranoid ang dette. He he merkeligt at noe slikt kan hend en nyere bil. Kunne tenke seg å få dette på garantien, he he lov å drømme.

Forbrukerkjøpsloven: 5 år

Siden du har 2004-modell bør garantien dekke dette. Lambda-sonde er da ikke en slitedel.

Lenke til kommentar

Joa. Bosch sier at sondene dems skal holde i 7år eller 105 000km. En slitt sonde vil også flate ut og legge seg på en middelverdi rundt 0,45 volt. Produsenten anbefaler skift intervall på dem, men det blir ikke opprettholdt for de holder mye lengre.

 

På biler med en slitt lambda (ikke defekt) kan du faktisk merke ganske stor effekt forskjell med ny lambda. Ingen lamper lyser. Avgass er ok. Alt funker fint, men bilen går ganske dårlig. Noe du ikke merker fordi det kommer sakte men sikkert over 10år.

 

Hvor langt har bilen gått?

Lenke til kommentar

Da er ihvertfall denne bilen helt klart innenfor det som anbefalt levetid, og har muligens reklamasjonsretten i behold.

 

Uansett vil jeg bare skrive at Biltema har billige lambdasonder, hvis det bare var for EU- kontrollen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...