Gå til innhold

Aprilfest 2008 - eitp - TV2's konkurranseemne

Anbefalte innlegg

28. april: Ukestart

Om ikke annet, så blir i alle fall fantasien satt på prøve denne måneden...

Slik har jeg tenkt:

En står ved begynnelsen, klar til å ta fatt på hverdagen igjen. I enden skimter en ny helg og slutten på uka. Likevel er det en del av en som kikker bakover, tenker tilbake på helga som har vært. Tenkte bare jeg måtte forklare det. Kanskje ikke helt åpenbart ;)

I dag måtte jeg faktisk montere ekstern blits på kameraet. Det er lenge mellom hver gang, men hvis jeg vil ha ekstra belysning samtidig som jeg bruker 10-22mm-en, duger ikke den innebygde. Da blir bare deler av motivet opplyst. Det er viktig å ha solblenderen riktig satt på også, ellers viser den på bildet. Det har jeg lært av bitter erfaring...

Date/Time 27-Apr-2008 15:53:36

Model Canon EOS 30D

Flash Used Yes

Focal Length 10 mm (Canon EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM)

Exposure Time 1/60 sec

Aperture f/5.6

ISO Equivalent 100

Exposure Bias -1

post-24492-1209366385_thumb.jpg

eitp

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
veldig veldig bra. men jeg synes heller at det er "mandagen" som representeres av lyset i enden. Det ser ut som om hun gruer seg veldig til å gå mot det. (det ukjente?) Ser for meg masse trafikk venter rundt hjørnet :-)

Veldig bra! Bildet er åpent for tolkning. Jeg burde nok ikke ha lagt mine føringer på det.

eitp

Lenke til kommentar

29. april: På fuglebrettet

Få fugler på fuglebrettet vårt - av åpenbare årsaker.

Jeg hadde målt lyset ut fra fuglebrettet, men da jeg endelig fikk tatt bildet, låste jeg lysmåleren på katten, og derfor har fuglebrettet blitt noe utbrent. I tillegg hadde jeg selvsagt glemt å stille eksponeringenkompenseringen tilbake til 0 fra dagen før...

Ingenting å gjøre med det. Katten var ikke villig til å sitte modell mer (det kom jo aldri noen fugler), og deler av fuglebrettet var så utbrent at det ikke var noe å hente i raw-behandlingen heller.

Jeg valgte 35mm-objektivet for å få det skarpt ved størst mulig blenderåpning samtidig som den rotete bakgrunnen ble litt uklar.

Date/Time 28-Apr-2008 16:14:19

Model Canon EOS 30D

Focal Length 35 mm (Canon EF 35mm f/1.4L USM)

Exposure Time 1/125 sec

Aperture f/3.5

ISO Equivalent 160

Exposure Bias +1

post-24492-1209453266_thumb.jpg

eitp

Lenke til kommentar

30. april: Gult er kult

Jeg hadde en gult-er-kult-ide, men den lot seg ikke gjennomføre i det øsende regnet.

Så det ble en makro.

Jeg synes det er passende å avslutte med et blomsterbilde.

Date/Time 29-Apr-2008 20:27:01

Model Canon EOS 30D

Focal Length 60 mm (Canon EF-S 60mm f/2.8 Macro USM)

Exposure Time 0.60 sec

Aperture f/13

ISO Equivalent 100

Exposure Bias +1/3

post-24492-1209534622_thumb.jpg

eitp

Lenke til kommentar

Takk for alle tilbakemeldingene jeg har fått.

Jeg fikk nesten abstinenser i dag da jeg ikke hadde et "oppdrag". Min yngste datter ropte til meg da jeg kom hjem: Jordbær! Og med en gang forstod jeg at det var morgendagens tema hun mente. Det har blitt innarbeidet i familiens rutiner! Jeg fikk tusen ideer, men klarte å tvinge meg selv til ikke å tenke på det ;)

eitp

Lenke til kommentar

Tusen takk for mange kjekke tilbakemeldinger. Det beste med hele apriltråden synes jeg har vært å kikke på de andre sine bilder og lese alle kommentarene. Både morsomt og lærerikt.

Jeg kan ikke være dårligere, så her er min aprilfestcollage:

post-24492-1209678169_thumb.jpg

eitp

Endret av eitp
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...