Gå til innhold

Aprilfest 2008 - eitp - TV2's konkurranseemne

Anbefalte innlegg

10. april: Skumring

Med en sånn oppgave var det jo bare å vente på det rette øyeblikket.

Jeg satte ut, og jeg fikk en del gode bilder av skumringen, synes jeg. Til å begynne med måtte jeg undereksponere litt, men mot slutten av økta måtte jeg overeksponere. Skumringstimen er forholdsvis kort...

Jeg endte opp ved Sola flyplass. Rullebanene ligger i kryss, og derfor ser det ut som om flyet tar av på tvers. Det er imponerende å se hvor bratt flyene egentlig stiger opp.

Passende også at dette bildet ble tatt 9. april - 68 år på dagen etter at tyskerne tok seg til rette uten landingstillatelse nettopp på denne flyplassen.

Selv om dette bildet ble tatt mot slutten av skumringstimen, måtte jeg undereksponere ganske kraftig for at ikke himmelen skulle bli for lys. Samtidig blir bakken for mørk. Det er for stort spenn i lysforholdene i et slikt motiv, og jeg valgte undereksponering for heller å hente fram litt detaljer i de for mørke partiene når jeg dro i spakene i raw-behandlingen.

Date/Time 09-Apr-2008 20:57:58

Model Canon EOS 30D

Focal Length 60 mm (Canon EF 24-105mm f/4L IS USM)

Exposure Time 1/125 sec

Aperture f/5.6

ISO Equivalent 400

Exposure Bias -1 1/3

post-24492-1207810646_thumb.jpg

Eitp

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

11. april: "Fint om våren"

Nå begynner jeg å bli lei våren. Ikke fordi det er så mye av den ute, men fordi den som tema i fotokonkurransen plager meg siden det er så LITE vår her.

Etter harde regnbyger skinte sola igjen, men hvitveis og andre vårblomster hadde lukket for dagen. De ventet kanskje mer nedbør (ikke så dumme de, nei!). Kaldt var det også.

Men disse rare plantene stod like godt. Det er en slags prydrabarbra som får gigantiske blader som dekker hele skogbunnen når sommeren kommer. Men nå om våren titter spirene freidig opp av jorda. Det er fint om våren, det!

Jeg må innrømme at selve "fossen" er noe manipulert - med en slik lukkertid og iso (glemte å sjekke den, gitt) ble jo vannet "frosset", og jeg ville ha bevegelsesslør. Så løsningen var litt "motion blur" i PS. Ble det for falskt? Jeg skulle ta bildet om igjen, men da hadde våren trukket seg tilbake igjen til fordel for høsten... Så da får det bli sånn.

Meningen var også at den lille plantespiren skulle virke dominerende. Jeg føler ikke jeg fikk det helt til. Men bildet er tatt på 10mm, så objektivet er kun centimetre fra planten. Det kommer ikke helt klart fram, synes jeg.

Date/Time 10-Apr-2008 17:26:06

Model Canon EOS 30D

Flash Used No

Focal Length 10 mm (Canon EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM)

Exposure Time 1/320 sec

Aperture f/11

ISO Equivalent 400

Exposure Bias -2/3

post-24492-1207898858_thumb.jpg

eitp

Lenke til kommentar

11. april: "Fint om våren"

Det var et kjempenydelig bilde...eventyraktig....men som du er inne på selv: Det er litt på kanten til å virke "kunstig", vet ikke hvor mye "triksing" i etterkant du har gjort, skulle vært moro å se originalen...

RandiA

Lenke til kommentar

12. april: "På kroken"

På kroken?! Hva gjør en når utfordringen er det? Og jeg som ikke har fiskestang her hjemme engang. En plan begynte å ta form...

Jeg kjøpte en (dau) fjellørret, sluk og sen og så for meg at jeg kunne ta et bilde i det fisken brøt vannoverflaten med kroken i munnen. Det kunne bli tøft (både prosessen og forhåpentligvis resultatet)!

Før jeg begynte å lirke fisken på plass i vannet, tenkte jeg jeg skulle ta et bilde av den på berget. Lurt. For mens jeg prøver å posisjonere den, løsner amatørknuten min, og jeg kan bare stå og se på at sluk og fisk forsvinner ned i dypet og mellom noen steiner - borte for alltid.

Jeg satte opp dette Mastercard-regnestykket:

Fjellørret .................................... 59 kroner

Sen til fiskestang ....................... 30 kroner

Ferskvannssluk .......................... 20 kroner

Uttrykket mitt når amatørknuten

løsner og fisk og sluk for-

svinner i det jeg skal plassere

den i vannoverflaten .................. PRICELESS!

Jeg holdt på å si at havet gir og havet tar, men denne fisken var kjøpt, og havet var en innsjø...

Date/Time 11-Apr-2008 16:24:49

Model Canon EOS 30D

Focal Length 17 mm (Canon EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM)

Exposure Time 1/160 sec

Aperture f/10

ISO Equivalent 100

post-24492-1207951565_thumb.jpg

Edit: Glemte exif-data

eitp

Endret av eitp
Lenke til kommentar

13. april: I skolegården

Litt av en oppgave å legge til helga. Men uansett

Det var på hengende håret jeg klarte utfordringen i dag. Jeg tok flere bilder som var mulige kandidater, men det endte opp med ett som jeg bare måtte satse på slik at jeg skulle være ferdig til 12. Det er jo fristen min. Jeg sendte inn bildet til TV2 11.59.57!

Motivet ble litt for sentrert, synes jeg, og bildet mangler litt dynamikk. Jeg trodde jeg skulle kunne holde kameraet inntil monbilusstanga og springe med rundt mens jeg tok bilde, men det gikk ikke. For det første ble det VELDIG vanskelig, og for det andre fikk jeg ikke med noe av stanga da, så motivet ble liksom bare stående i løse lufta. Så løsningen ble 10mm og blits mens jeg fulgte motivet med kameraet. Litt økt bevegelse i bakgrunnen i PS.

Jeg hadde i mitt stille sinn bestemt meg for at jeg skulle i størst mulig grad løse oppgavene uten at mennesker skulle være motivene, så i dag er et unntak. Jeg tok noen ganske stilige (om jeg får si det selv) bilder av vannfontenen og en forlatt matpakke (skive med leverpostei og agurk), men jeg fikk rett og slett ikke tid til å se nærmere på dem. Jeg gikk for dette fordi det var det jeg hadde planlagt og fordi jeg liker himmelen og smellet i fargene (igjen takk til Canon 10-22mm).

Ja, ja. Gjort er gjort. Jeg fikk i hvert fall tenkt en del i forkant. Og så fikk jeg tatt mange bilder av en ellers tom skolegård. Og vi klarte alt dette mellom alle regnbygene en (relativt) tidlig søndag morgen!

Date/Time 13-Apr-2008 10:47:20

Model Canon EOS 30D

Flash Used Yes

Focal Length 10 mm

Exposure Time 1/250 sec

Aperture f/10

ISO Equivalent 100

post-24492-1208083017_thumb.jpg

************************************************************************************

Og takk for tilbakemeldinger. Svar på spørsmål: Ja, jeg sender jo inn. Det er et par nødløsningsdager jeg ikke har sendt inn. Altså når bildet jeg har tatt ikke kan relateres til været. Men det er skarp konkurranse, for de andre deltakerne kan jo finne bilder som passer til tema fra arkivet. Jeg må ut og ta dem og har kun timer på meg!

Om skarpheten på fiskebildet: Canon 10-22mm er så skarp at en nesten burde hatt bæretillatelse for å gå med den! I tillegg til et godt objektiv gjelder jo selvsagt å treffe med fokus, og så må en blende ned til rundt der objektivet er på sitt skarpeste. 10-22mm er skarp over hele fjøla, synes jeg.

eitp

edit: tastefeil

Endret av eitp
Lenke til kommentar

Ju-hu

Jeg regner med alle har sett værmeldinga nå?

Dagens bilde ble jammen meg valgt ut. Så nå får jeg vel ikke gå i fred på gata?

Jeg ble litt skuffa over at de har laget breddeformat av bildet mitt slik at skolebygningen har blitt kappa. Men sånn er det vel. Enda noe å tenke på...

post-24492-1208106679_thumb.jpg

eitp

Endret av eitp
Lenke til kommentar

14. april: I medvind

Takk for gratulasjoner.

Jeg fikk tatt to bilder som illustrerer medvind godt, synes jeg, og jeg hadde problemer med å velge. Men med det i mente at TV2 foretrekker breddeformat, valgte jeg som jeg gjorde. Dessuten tror jeg at morgendagens nøtt blir "I motvind", og da kan jeg bruke litt av inspirasjonen fra det andre medvindsbildet...

Jeg tok noen bilder der gutten faktisk letter mens han holder dragen, men da var den (dragen) så høyt oppe at bildet ikke ble noe særlig, og en fikk ikke inntrykk av medvind heller.

Sand og sjø lurer lysmåleren, og en må alltid overeksponere i slike situasjoner.

Bildet er tatt på Solastranda, like nedenfor Sola strandhotell.

Uten mer snikksnakk. Her er medvindsbildet mitt.

Date/Time 13-Apr-2008 16:17:26

Model Canon EOS 30D

Flash Used No

Focal Length 24 mm (Canon EF 24-105mm f/4L IS USM)

Exposure Time 1/125 sec

Aperture f/8

ISO Equivalent 100

Exposure Bias +2/3

post-24492-1208157149_thumb.jpg

eitp

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...