Gå til innhold

Aprilfest 2008 - eitp - TV2's konkurranseemne

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bra sølebilde, fint fargebehandlet. :) Og jeg liker at det aller meste er gnidd ut i bevegelse - du har virkelig truffet øyeblikket.

Men den store versjonen har littegrann preg av digital oppskarping, særlig dråpene som spruter ser ujevne ut. Hvis det er noe som er tilført, kan det kanskje dempes litt?

Lenke til kommentar

4. april: Vår i skogen

Jeg skulle kunnet ha plukket ut ett og annet fra arkivet her, men det ville vært juks, så ut i villmarken!

Det var i dag temaet skulle vært "Gjørmebad", for etter en time i skogen så ikke hunden og jeg verre ut! Men det ble jo en kjekk tur.

Om det er nok gjørme i skogen, er det langt mellom vårtegnene. Jeg fant noen spede knopper, men det var en grå dag, og bildene ble flate og kjedelige.

Så oppdaget jeg noen freidige, små spirer på skogbunnen. De trengte seg opp mellom gammel granbar og rask, og virket svært optimistiske på vårens vegne. Jeg ble rett og slett i godt humør av den lille, pinnsvingrønne tua!

Den nølende våren fikk meg til å tenke på om det kanskje er noe i Karin Boyes dikt, eller om det rett og slett bare er for tidlig ;)

Ja visst gjør det ont når knoppar brister

Varför skulle annars våren tveka?

Varför skulle all vår heta längtan

bindas i det frusna bitterbleka?

Höljet var ju knoppen hela vintern.

Vad er det för nytt, som tär och spränger?

Ja visst gjør det ondt när knoppar brister

Ondt for det som växer

ock det som stänger.

Hør henne selv lese denne strofen her:

Bildet, ja! Dof og vinkel og utsnitt er etter planen. Jeg er godt fornøyd med det, men det kunne kanskje hatt et ekstra pang-element i seg. Men jeg kan jo ikke gå og gruble flere dager fram i tid i denne utfordringen. Jeg må hoppe rett i det når neste dags tema blir lagt ut.

Date/Time 03-Apr-2008 16:20:13

Make Canon

Model Canon EOS 30D

Flash Used No

Focal Length 60 mm (Canon EF-S 60mm Macro)

Exposure Time 1/50 sec

Aperture f/2.8

ISO Equivalent 200

post-24492-1207293115_thumb.jpg

Eitp

Endret av eitp
Lenke til kommentar

stilig - som å se en hel hær med asparges trenge seg igjennom skogen. (nå ble jeg sulten igjen). Flotte grønnfarger!

Ellers ble det kanskje litt mange retninger på linjene i bildet - forgrunn og bakgrunn peker begge i andre retninger enn "aspargesene"

Lenke til kommentar

Jeg synes linjene er skikkelig fine. Siden det på en måte er like mye til alle retninger blir det ikke asymetrisk eller forvirrende. Men jeg syntes at grønnfargen var vel stikkende. Kan også være min montior som ikke er kalibrert sikkelig!

TØFT bilde!! :thumbup:

Endret av Alihendra_
Lenke til kommentar

Jeg fikk ikke tid til å gre barnålene ;)

Grønnfargen var så intens. Kun resize og litt oppskarping i PS.

5. april: "Gøy på fjellet" - P A S S

Jeg har nok ikke anledning til å dra til fjells, så jeg må nok dessverre melde pass. Jeg håper på å komme sterkere tilbake i morgen. Jeg satser på at emnet ikke blir like håpløst (for meg) da, som f.eks "Den siste snøen" eller noe sånt.

Eitp.

Lenke til kommentar
Jeg fikk ikke tid til å gre barnålene ;)

Grønnfargen var så intens. Kun resize og litt oppskarping i PS.

5. april: "Gøy på fjellet" - P A S S

Jeg har nok ikke anledning til å dra til fjells, så jeg må nok dessverre melde pass. Jeg håper på å komme sterkere tilbake i morgen. Jeg satser på at emnet ikke blir like håpløst (for meg) da, som f.eks "Den siste snøen" eller noe sånt.

Eitp.

Hvorfor ikke ta den helt ut - lage et fjell i potetmos. Som i filmen Close encounter of a third kind ?

Tom

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Ser for meg et makrobilde av et potetmosfjell tatt litt nedenfra om man får til det jeg. kunne sett veldig ruvende og tøft ut. Håper ikke dere ser på dette som juks at jeg kommer med ideer. Bare dumpet innom tråden og jeg er ikke kjent med etiketten på denne delen av forumet.

Endret av L4r5
Lenke til kommentar
Ser for meg et makrobilde av et potetmosfjell tatt litt nedenfra om man får til det jeg. kunne sett veldig ruvende og tøft ut. Håper ikke dere ser på dette som juks at jeg kommer med ideer. Bare dumpet innom tråden og jeg er ikke kjent med etiketten på denne delen av forumet.

Ideer blir vi bare flinkere av, så vil vel ikke akkurat bli regnet som juks ;)

Lenke til kommentar

Ideer blir vi bare flinkere av, så vil vel ikke akkurat bli regnet som juks ;)

Jeg setter pris på tips!

Jeg tenkte selv på noen "juksebilder". Jeg tenkte litt på å finne en original vinkel på en stor stein eller noe også, men så var det dette med "gøy" da.

Men jeg slo det fra meg. Jeg følte jeg brukte opp den potten da jeg arrangerte "Aprilspøk".

Jeg reserverte meg jo mot akkurat slike "oppdrag" i påmeldingstråden.

Eitp

Lenke til kommentar

6. april: God stemning

En meget travel dag. Ikke mye tid til fotografering. Men da er det jo godt å sette seg ned med en kald en. Det blir det god stemning av også. Og så kom jeg ikke lenger...

Bildet er tatt i lav aprilsol og teksten er da selvsagt på motsatt side av glasset. Jeg vet ikke HVA den Redd Barna-figuren gjør oppe i skummet. Men han er i alle fall i godt humør!

Date/Time 05-Apr-2008 18:53:19

Model Canon EOS 30D

Flash Used No

Focal Length 60 mm (Canon EF-S 60mm Macro)

Exposure Time 1/400 sec

Aperture f/6.3

ISO Equivalent 125

post-24492-1207471161_thumb.jpg

Eitp

Lenke til kommentar

7. april: Snøprinsesse

Ikke snøfilla her, så nå må det tolkninger til. Jeg kaller bildet mitt "Snøprinsesse" av åpenbare grunner...

Og så vil jeg slå et slag for disse fine, gamle skiltene. For de er på vei ut! Det skjer en stille utskiftning av skilt med figurer som ser ut som folk - som nesten forteller en historie. De nye eu-tilpassede skiltene som sniker seg opp nå, befolkes av upersonlige kulehoder!

Det jeg liker med selve fotografiet, er at skyene reflekteres i skiltets blåfarge og danner slags en speiling av himmelen.

Date/Time 06-Apr-2008 16:07:28

Model Canon PowerShot G9

Flash Used No

Focal Length 10.7 mm

Exposure Time 1/800 sec

Aperture f/3.2

ISO Equivalent 80

post-24492-1207552205_thumb.jpg

Eitp

Endret av eitp
Lenke til kommentar

8. april: Tåkeskyer

Jeg hadde flaks og klarte å fange en av de få tåkeskyene som sneiet fjellene denne ellers nokså gråe dagen. Det er jo tåke her av og til, men dette bildet setter jeg på flakskontoen, for nå er himmelen helt blå.

Selve fotografiet har jeg holdt i sv/hv for å forsøke å formidle den tunge gråværsstemningen som vi vestlendinger kjenner så alt for godt.

Bildet er ikke all verdens, og jeg har bedre tåkeskybilder. For å si det sånn: Jeg regner ikke med å bli dagens vinner på TV2-været med dette bildet... Men det er jammen litt av en utfordring jeg har kastet meg på. Mental omstilling hver ettermiddag. Jeg får håpe jeg klarer å holde det gående hele måneden.

Date/Time 07-Apr-2008 18:26:57

Model Canon EOS 30D

Focal Length 100 mm (Canon EF 70-200mm f/2.8L IS USM)

Exposure Time 1/200 sec

Aperture f/4

ISO Equivalent 125

post-24492-1207637773_thumb.jpg

Eitp

Lenke til kommentar
6. april: God stemning

En meget travel dag. Ikke mye tid til fotografering. Men da er det jo godt å sette seg ned med en kald en. Det blir det god stemning av også. Og så kom jeg ikke lenger...

Bildet er tatt i lav aprilsol og teksten er da selvsagt på motsatt side av glasset. Jeg vet ikke HVA den Redd Barna-figuren gjør oppe i skummet. Men han er i alle fall i godt humør!

Eitp

Jeg er ikke redd barn. Men det er ikke rart man blir i godt humør - solstråler som leker i et glass gyllent brygg.

Tom

Lenke til kommentar

9. april: Fin utsikt

Utsikten kunne etter mine begreper ikke vært finere, men værforholdene var er ikke optimale - med et slørtynt skylag som gjør himmelen blass.

Selv om formatet ikke passer på TV, synes jeg panorama er veien å gå med et slikt tema. Bildet er satt sammen av 10 enkeltbilder. Håndholdt.

Det er mange detaljer som skal stemme i et slikt bilde, men jeg tror jeg har truffet ganske godt.

Når jeg ser bildet på denne pc-en, en annen enn det jeg satte bildet sammen på, synes jeg det er litt bleikt, så jeg har gitt det litt mer kontrast. Men kanskje det er denne skjermen som ikke er skikkelig kalibrert...

Date/Time 08-Apr-2008 17:17

Model Canon EOS 30D

Focal Length 67 mm (Canon EF 24-105mm f/4L IS USM )

Exposure Time 1/100 sec

Aperture f/14

ISO Equivalent 125

post-24492-1207720410_thumb.jpg

Eitp

Lenke til kommentar
Mektig landskap. Liker godt at man ser overgangen fra skog til by.

Du er tidlig ute i dag ihvertfall ^^

Takk for tilbakemeldingene.

Bildet er av Stavanger og inn mot Ryfylke og Ryfylkeheiene. Tatt fra Ullandhaugtårnet rett ovenfor universitetsområdet i Stavanger.

Grunnen til at jeg er tidlig ute, er at bildene mine som regel er tatt dagen før. Det fremgår av EXIF-infoen også. TV2's konkurranseemne legges ut på nettsiden deres i 16-tida dagen før, og fristen er kl. 12 dagen etter. Så det er den rammen jeg har.

Jeg hadde med meg stativ, men siden det er såpass lett å følge horisonten her, siktet jeg bare inn fokuspunktene for å få rett høyde på hvert bilde. Det fungerte som en drøm!

Eitp

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...