Gå til innhold

AprilFest 2008 - tomsi42 - sort/hvit

Anbefalte innlegg

22.04.08: Oslo rådhus speiler seg i fjorden

post-126935-1208897187_thumb.jpg

1/800s, f/8, 62mm, ISO 200

Utstyr: EOS 30D, Sigma 17-70mm f/2.8-4.5, RAW

Bildebehandling: ACR, croppet, konvertert til S/H, og justert levels i PSE

Ettermiddagens fotoseanse handlet ikke bare om Indepenence of the Sea; så måtte jeg tenke motiver til aprilfesten også. Heldigvis er det mye å ta tak i, med Aker Brygge, Oslo Rådhus og Akershus Festning i kort avstand. Ikke alt egnet seg til sort-hvitt, men rådhuset passet.

Edit: har lagt inn en ny versjon jeg synes ble bedre. Annet crop - bedre justering av horisont og en annen "miksing" i s/h konverteren.

Dette var mitt første forsøk - som nå er rejected:

post-126935-1208888404_thumb.jpg

Tom

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
22.04.08: Oslo rådhus speiler seg i fjorden:

Virket så gammeldags og ærverdig i svart-hvitt det der. Fin vinkling av rådhuset.

Rådhuset er jo en bygning sommange har sett i sort-hvitt (ihvertfall hvis man har passert 30), så sånt sett er det et passende motiv. En ting som røper at bildet er av nyere tid, er katemaranen på venstre side.

(Synsbedrag kanskje, men jeg føler tyngdepunktet kom litt på høyre side av bildet? Ørliten skjevhet?)

RandiA

Det er ikke umulig at bildet er en smule skjevt. Har justert det litt, men det ble enten skjevt den ene eller den andre veien. Tror nok jeg må ta en runde til med dette bildet.

Tom

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar
Lastet opp ny versjon av rådhuset - var ikke fornøyd med første Photoshop runde.

Tom

:hmm: Merkelig, jeg likte faktisk det første best. (Lagret ned begge og så på, sammenlignet)...det viktigste synes jeg var at det ble mer luft og himmel over den "kraftfulle" bygningen i det første bilde...likte himmelen over, synes det var behov for såpass mye... :!:

PS. Med det samme målte jeg "vannlinjen", vinkelen, jeg fant på min måling en ørliten skevhet, 0,27, denne rettet jeg på, og syntes det så riktig ut. (Jeg pleier å ha et hårfint øye for slikt... :!: )

RandiA

Endret av RandiA
Lenke til kommentar
Lastet opp ny versjon av rådhuset - var ikke fornøyd med første Photoshop runde.

Tom

:hmm: Merkelig, jeg likte faktisk det første best. (Lagret ned begge og så på, sammenlignet)...det viktigste synes jeg var at det ble mer luft og himmel over den "kraftfulle" bygningen i det første bilde...likte himmelen over, synes det var behov for såpass mye... :!:

RandiA

Jeg beklager over å ha uttrykt meg klønete. Det er det øverste bildet som er den nye versjonen (mer himmel). Jeg flyttet første versjonen ned for å markere den som rejected.

Godt at du likte den nye versjonen bedre - så skal jeg skrive om posten slik et detn blir lettere å skjønne.

Tom

Lenke til kommentar
Jeg beklager over å ha uttrykt meg klønete. Det er det øverste bildet som er den nye versjonen (mer himmel). Jeg flyttet første versjonen ned for å markere den som rejected.

Godt at du likte den nye versjonen bedre - så skal jeg skrive om posten slik et detn blir lettere å skjønne.

Tom

Ja, se der ja...det var da bra, så du ikke hadde gjort den revisjonen forgjeves. (For det hender da faktisk at man gjør "forbedringer" som ikke er av det gode, men her ble det altså rett...)

RandiA

Lenke til kommentar

23.04.08: Liten Lano for stor

post-126935-1208977302_thumb.jpg

1/6s, f/5.6, 70mm, ISO 200

Utstyr: EOS 30D, Sigma 17-70mm f/2.8-4.5, RAW

Ikke så spennende motiv idag. Men jeg har ihvertfall lært at gule såper gjør seg ikke i sort/hvitt.

Tom

Lenke til kommentar

24.04.08: Ved Sandvikselven

post-126935-1209060885_thumb.jpg

1/400s, f/6.3, 16mm, ISO 200

Utstyr: EOS 30D, EF-S 10-22mm f/3.5-4.5, RAW

Var og hentet mitt nye EF-S 10-22mm idag, så det måtte jo testes. En ting jeg lærte meg fort, er at det er vanskeligere å måle lyset riktig (større sjanse for motiv med mørke og lyse områder).

Tom

Lenke til kommentar

24.04.08: Ved Sandvikselven:

Kjempenydelig bilde, stemningsfullt, fint i svart-hvitt det. (Litt synd med de "skjemmende stillasene" på bygningene da, men det er ikke fotografens skyld :!: )

PS. Oi, er det det objektivet jeg har bestilt meg ja...du må fortelle hva du synes om det under veis.... :yes:

RandiA

Endret av RandiA
Lenke til kommentar
24.04.08: Ved Sandvikselven:

PS. Oi, er det det objektivet jeg har bestilt meg ja...du må fortelle hva du synes om det under veis.... :yes:

RandiA

Det er bare å glede seg :) Kommer nok til å bruke det mer i Aprilfesten. Skal bare ta et par analoge dager først.

Tom

Lenke til kommentar

25.04.08: Velkommen til vakre Slependen

post-126935-1209144694_thumb.jpg

1/60s, f/8, 13mm, ISO 200

Utstyr: EOS 30D, EF-S 10-22mm f/3.5-4.5, RAW

Under E-18 brua fant jeg dette urbane miljøet...

Tom

Lenke til kommentar
Er det samme gjengen som ventet på bussen tidligere?

Fin dybde og fine linjer i det bildet :thumbup:

Nei, den gjengen står i ikke langt fra Skytterdalen (i Sandvika), og venter fortsatt på bussen. Dette er nede ved fjorden ...

edit: Tipper at sverrelerre hadde fått mye ut av dette motivet.

Tom

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar
25.04.08: Velkommen til vakre Slependen:

Upps...det var tydelig tale i det motivet ja. Bra bildet, selv om ikke det var noe vakkert syn :!:

RandiA

Noe vakkert syn var det ihvertfall ikke. Ble overrasket over hvor dynge det ser ut egentlig. Til venstre er butikk og MC Donald, til høyre en liten båthavn - det var den jeg egentlig skulle ta bilder av ...

Tom

Lenke til kommentar

Søppelkasser er helt klart din greie, Tom. ;) Hadde gjerne sett at du tok noen skritt til venstre, og fikk søppelkassene i hele bildets bredde. Bildet er litt ute av balanse sånn som det er nå. Slependen er et vidunderlig sted. :) Jeg har spist et par McDonalds-måltider akkurat der.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...