tomsi42 Skrevet 22. april 2008 Forfatter Del Skrevet 22. april 2008 (endret) 22.04.08: Oslo rådhus speiler seg i fjorden 1/800s, f/8, 62mm, ISO 200 Utstyr: EOS 30D, Sigma 17-70mm f/2.8-4.5, RAW Bildebehandling: ACR, croppet, konvertert til S/H, og justert levels i PSE Ettermiddagens fotoseanse handlet ikke bare om Indepenence of the Sea; så måtte jeg tenke motiver til aprilfesten også. Heldigvis er det mye å ta tak i, med Aker Brygge, Oslo Rådhus og Akershus Festning i kort avstand. Ikke alt egnet seg til sort-hvitt, men rådhuset passet. Edit: har lagt inn en ny versjon jeg synes ble bedre. Annet crop - bedre justering av horisont og en annen "miksing" i s/h konverteren. Dette var mitt første forsøk - som nå er rejected: Tom Endret 22. april 2008 av tomsi42 Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 22. april 2008 Del Skrevet 22. april 2008 22.04.08: Oslo rådhus speiler seg i fjorden: Virket så gammeldags og ærverdig i svart-hvitt det der. Fin vinkling av rådhuset. (Synsbedrag kanskje, men jeg føler tyngdepunktet kom litt på høyre side av bildet? Ørliten skjevhet?) RandiA Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 22. april 2008 Forfatter Del Skrevet 22. april 2008 (endret) 22.04.08: Oslo rådhus speiler seg i fjorden:Virket så gammeldags og ærverdig i svart-hvitt det der. Fin vinkling av rådhuset. Rådhuset er jo en bygning sommange har sett i sort-hvitt (ihvertfall hvis man har passert 30), så sånt sett er det et passende motiv. En ting som røper at bildet er av nyere tid, er katemaranen på venstre side. (Synsbedrag kanskje, men jeg føler tyngdepunktet kom litt på høyre side av bildet? Ørliten skjevhet?)RandiA Det er ikke umulig at bildet er en smule skjevt. Har justert det litt, men det ble enten skjevt den ene eller den andre veien. Tror nok jeg må ta en runde til med dette bildet. Tom Endret 22. april 2008 av tomsi42 Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 22. april 2008 Forfatter Del Skrevet 22. april 2008 Lastet opp ny versjon av rådhuset - var ikke fornøyd med første Photoshop runde. Tom Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 22. april 2008 Del Skrevet 22. april 2008 (endret) Lastet opp ny versjon av rådhuset - var ikke fornøyd med første Photoshop runde.Tom Merkelig, jeg likte faktisk det første best. (Lagret ned begge og så på, sammenlignet)...det viktigste synes jeg var at det ble mer luft og himmel over den "kraftfulle" bygningen i det første bilde...likte himmelen over, synes det var behov for såpass mye... :!: PS. Med det samme målte jeg "vannlinjen", vinkelen, jeg fant på min måling en ørliten skevhet, 0,27, denne rettet jeg på, og syntes det så riktig ut. (Jeg pleier å ha et hårfint øye for slikt... :!: ) RandiA Endret 22. april 2008 av RandiA Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 22. april 2008 Forfatter Del Skrevet 22. april 2008 Lastet opp ny versjon av rådhuset - var ikke fornøyd med første Photoshop runde.Tom Merkelig, jeg likte faktisk det første best. (Lagret ned begge og så på, sammenlignet)...det viktigste synes jeg var at det ble mer luft og himmel over den "kraftfulle" bygningen i det første bilde...likte himmelen over, synes det var behov for såpass mye... :!: RandiA Jeg beklager over å ha uttrykt meg klønete. Det er det øverste bildet som er den nye versjonen (mer himmel). Jeg flyttet første versjonen ned for å markere den som rejected. Godt at du likte den nye versjonen bedre - så skal jeg skrive om posten slik et detn blir lettere å skjønne. Tom Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 22. april 2008 Del Skrevet 22. april 2008 Jeg beklager over å ha uttrykt meg klønete. Det er det øverste bildet som er den nye versjonen (mer himmel). Jeg flyttet første versjonen ned for å markere den som rejected.Godt at du likte den nye versjonen bedre - så skal jeg skrive om posten slik et detn blir lettere å skjønne. Tom Ja, se der ja...det var da bra, så du ikke hadde gjort den revisjonen forgjeves. (For det hender da faktisk at man gjør "forbedringer" som ikke er av det gode, men her ble det altså rett...) RandiA Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 23. april 2008 Forfatter Del Skrevet 23. april 2008 23.04.08: Liten Lano for stor 1/6s, f/5.6, 70mm, ISO 200 Utstyr: EOS 30D, Sigma 17-70mm f/2.8-4.5, RAW Bildebehandling: ACR, croppet, konvertert til S/H, og justert levels i PSE Ikke så spennende motiv idag. Men jeg har ihvertfall lært at gule såper gjør seg ikke i sort/hvitt. Tom Lenke til kommentar
Petteram Skrevet 23. april 2008 Del Skrevet 23. april 2008 Selv det minst spennende motiv kan bli et bra foto. Dette må være det beste Lano bildet jeg har sett Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 23. april 2008 Del Skrevet 23. april 2008 Myke, fine linjer i den der...og passer til lys-settingen. RandiA Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 24. april 2008 Forfatter Del Skrevet 24. april 2008 24.04.08: Ved Sandvikselven 1/400s, f/6.3, 16mm, ISO 200 Utstyr: EOS 30D, EF-S 10-22mm f/3.5-4.5, RAW Bildebehandling: ACR, croppet, konvertert til S/H, og justert levels i PSE Var og hentet mitt nye EF-S 10-22mm idag, så det måtte jo testes. En ting jeg lærte meg fort, er at det er vanskeligere å måle lyset riktig (større sjanse for motiv med mørke og lyse områder). Tom Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 24. april 2008 Del Skrevet 24. april 2008 (endret) 24.04.08: Ved Sandvikselven: Kjempenydelig bilde, stemningsfullt, fint i svart-hvitt det. (Litt synd med de "skjemmende stillasene" på bygningene da, men det er ikke fotografens skyld :!: ) PS. Oi, er det det objektivet jeg har bestilt meg ja...du må fortelle hva du synes om det under veis.... RandiA Endret 24. april 2008 av RandiA Lenke til kommentar
Petteram Skrevet 24. april 2008 Del Skrevet 24. april 2008 Her har du fanget vårstemning i byen Pent gjort... Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 24. april 2008 Forfatter Del Skrevet 24. april 2008 24.04.08: Ved Sandvikselven:PS. Oi, er det det objektivet jeg har bestilt meg ja...du må fortelle hva du synes om det under veis.... RandiA Det er bare å glede seg Kommer nok til å bruke det mer i Aprilfesten. Skal bare ta et par analoge dager først. Tom Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 25. april 2008 Forfatter Del Skrevet 25. april 2008 25.04.08: Velkommen til vakre Slependen 1/60s, f/8, 13mm, ISO 200 Utstyr: EOS 30D, EF-S 10-22mm f/3.5-4.5, RAW Bildebehandling: ACR, croppet, konvertert til S/H, og justert levels i PSE Under E-18 brua fant jeg dette urbane miljøet... Tom Lenke til kommentar
Petteram Skrevet 25. april 2008 Del Skrevet 25. april 2008 Er det samme gjengen som ventet på bussen tidligere? Fin dybde og fine linjer i det bildet Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 25. april 2008 Forfatter Del Skrevet 25. april 2008 (endret) Er det samme gjengen som ventet på bussen tidligere?Fin dybde og fine linjer i det bildet Nei, den gjengen står i ikke langt fra Skytterdalen (i Sandvika), og venter fortsatt på bussen. Dette er nede ved fjorden ... edit: Tipper at sverrelerre hadde fått mye ut av dette motivet. Tom Endret 25. april 2008 av tomsi42 Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 25. april 2008 Del Skrevet 25. april 2008 25.04.08: Velkommen til vakre Slependen: Upps...det var tydelig tale i det motivet ja. Bra bildet, selv om ikke det var noe vakkert syn :!: RandiA Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 25. april 2008 Forfatter Del Skrevet 25. april 2008 25.04.08: Velkommen til vakre Slependen:Upps...det var tydelig tale i det motivet ja. Bra bildet, selv om ikke det var noe vakkert syn :!: RandiA Noe vakkert syn var det ihvertfall ikke. Ble overrasket over hvor dynge det ser ut egentlig. Til venstre er butikk og MC Donald, til høyre en liten båthavn - det var den jeg egentlig skulle ta bilder av ... Tom Lenke til kommentar
Anew Skrevet 25. april 2008 Del Skrevet 25. april 2008 (endret) Søppelkasser er helt klart din greie, Tom. Hadde gjerne sett at du tok noen skritt til venstre, og fikk søppelkassene i hele bildets bredde. Bildet er litt ute av balanse sånn som det er nå. Slependen er et vidunderlig sted. Jeg har spist et par McDonalds-måltider akkurat der. Endret 25. april 2008 av Anew Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå