Gå til innhold

AprilFest 2008 - tomsi42 - sort/hvit

Anbefalte innlegg

17.04.08: Skyggespill i et parkeringshus.

Ja, det var det faktisk...fin veksling av lys og skygge..ikke alltid man ser slike motiver tror jeg. (Hva er oppskarping +1 ? Noe jeg bør sette på kamera?)

RandiA

Oppskarpning er noenlude det samme som sharpen i Photoshop. Grunnen til at jeg har endret innstillingene i kameraet, var et lite håp om at bildene kunne brukes rett fra kamera uten editering - det har ikke vært slik hittils ...

Om det er noe du bør sette i kameraet ditt - det er jeg usikker på. Hvis kameraet gjør for mye med JPEG filene, så blir vanskeligere å gjøre noe med de i ettertid. Så jeg bruker normalt RAW, og da kan jeg gjøre ha jeg vil med de i ettertid. Trenger jeg noen JPEG-er raskt, konverterer jeg de i Canon Photo Professional. Og ender da opp med JPEG-filer som om de kom rett fra kamera.

Tom

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk, det var oppklarende Tom, drøyer det med den innstillingen der da, tenker jeg. Får vel øve på litt forsiktig oppskarping i PS. Men jeg ser man skal være forsiktig med det. Det kan ødelegge et bilde hvis man går over streken.... :yes:

RandiA

Lenke til kommentar

18.04.08: Nydalen i vårsol

post-126935-1208530784_thumb.jpg

1/500s, f/8, 28mm, ISO 200

Utstyr: EOS 350D, Canon EF 28-80mm f/3.5-5.6 IV, RAW

Behandling: ACR, justert hoirsont, croppet, konvertert til S/H, og justert levels i PSE

Om gårsdagens objektiv var elendig, så er det ikke noe bedre idag. 28-80mmen var objektivet om fulgte med EOS 50E-en jeg har. Men det ble bilde i dag også.

Jeg har kjørt med RAW+JPEG idag også. Men det er tydelig at det er bedre å gjøre s/h konverteringen elv, enn å la kamera gjøre jobben:

post-126935-1208531000_thumb.jpg

Tom

Lenke til kommentar

Det første bildet er fra RAW filen. Jeg har valgt en mer ekstrem konvertering, nettopp for å få logoen og vinduene mørkere. Følte at det ga et bedre utrykk. Men dere må selvfølgelig få lov til å være uenig.

Det som er et viktig poeng her, er at med utgangspunkt i RAW filen, så kan jeg via PS ende opp med begge bildene. Tar jeg utgangspunkt i JPEG utgaven (bilde 2) så er det vanskelig (eller umulig) å komme til det jeg har i bilde 1. Så poenget mitt er at hvis man tar bilder i kun JPEG, så er valgmulighetene mindre.

Men hvilket som er best, det skal dere få lov til å bestemme selv. Jeg selv er happy med å få et såpass brubart bilde ut fra et objektiv som er anerkjent rævva.

Tom

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar
Dette likte jeg! Fine kontraster, og s/h-konvertering. Tror likevel du kunne beskjært bildet bedre, det blir litt rotete til høyre/høyre nederste hjørne

Prøvde litt forskjellige beskjæringer, men tok jeg mer enn dette, så begynte jeg å fjerne ting som jeg føler burde være med.

Anbefaler deg å se på denne tutorialen, tror du kunne dratt mer ut av dette bildet :)

Det er en fin tutorial. Og jeg har sett videoen et par ganger alt, og prøvd meg metodene som beskrives der. På dette bildet så var den eneste forskjellen at himmelen ble litt mørkere ...

Tom

eit: lett omformulering

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

19.04.08: Look at me

post-126935-1208632036_thumb.jpg

1/5s, f/11, 50mm ISO 100

Utstyr: EOS 30D, Sigma 50mm f/2.8 Macro, RAW

Bildebehandling: ACR, konvertert til S/H, og justert levels i PSE

Prøvde meg på lage et bilde til fotokonkurransen med seigmenn, men fikk det ikke helt til. Så det blir seigmenn og damer til kveldskosen istedet. Denne damen var frempå og ville vise seg frem.

Tom

edit: rettet dato

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

21.04.08: Akerselva ved Nydalen

post-126935-1208797142_thumb.jpg

1/800s, f/7.1, 35mm, ISO 200

Utstyr: EOS 30D, EF 35mm f/2.0, RAW

Bildebehandling: ACR, croppet, konvertert til S/H, og justert levels, kontrast, highlight og skygger i PSE + lagt på Sepia

Endelig fikk jeg tatt frem 35mm-en. Tok en liten runde opp langs Akerselva og fikk fanget dette motivet. Har vært her med kamera før ...

Tom

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...