Gå til innhold

Aprilfest 2008 - petteram - fast brennvidde og blender

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Elskbar skarphet i bildene dine, kan nesten ikke vente på neste stipend ! (50mm skal til innkjøp :D)

Liker denne billige linsa bedre og bedre må jeg innrømme.

Betalte Kr 999,- hos Japan photo i Bergen.

Sigma 50mm F2.8 EX DG Macro på handlelista :) Håper det blir verdt pengene ;o

Hvis jeg var deg ville jeg heller kjøpt denne.

Her er konklusjon fra test hos SLRgear.com

"Conclusion

This lens has received a lot of attention as one of the true bargains in the Canon lens offerings. Its f/1.8 maximum aperture is great for available-light shooting; and when you stop it down, it really delivers excellent optical performance. Wide open, this lens is sharp enough in the center, but very soft in the corners. On a subframe body, its other characteristics are surprisingly good wide open, with very low chromatic aberration, modest (about 1/3 stop) vignetting, and very low distortion (0.15%, barrel). When you stop it down, the f/1.8 does nothing but improve, and at apertures from f/2.8 through f/11 (best at f/5.6-f/8), it's flat-out excellent, very sharp from corner to corner, with very low CA, and practically no light falloff in the corners.

There's no getting around it, this is an inexpensive lens, which is immediately evident the moment you pick it up and feel its feather-light largely plastic construction. That said, it delivers surprising performance at a very reasonable price.

This is a great example of how knowing the performance characteristics and limitations of your equipment can help you work around them. Even at f/1.8, this lens is quite sharp in the center, so if you put your available-light subjects in the center of the frame, you'll get surprisingly sharp images at a very wide aperture. Likewise, those times when you need excellent sharpness across the frame for landscape or architectural shots, just stop down to f/8, and you will see performance worthy of a lens many times the cost of this one. With street prices hovering around $70, this lens is almost irresistible."

Lenke til kommentar

Hvis du er som meg så kjøper du Sigma-en. Jeg har prøvd Canon-en og likte den ikke noe spesielt. Så jeg kjøpte Sigma-en istedet. I motsetning til Nikkor 50mm f/1.8, så er Canon sin utgave med plastinnfatning og virker generellt slarkete.

edit : Hadde du hatt Nikon, så hadde valget vært vanskeligere.

Tom

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar
Elskbar skarphet i bildene dine, kan nesten ikke vente på neste stipend ! (50mm skal til innkjøp :D)

Tror nok heller det blir Denne.

Fra spøk til revolver, bikker litt mellom de to. Har sett noen veldig imponerende bilder med sigmaen, forsåvidt sett bra bilder med canon-en og men er ikke helt sikker enda :p

Lenke til kommentar

Tror nok heller det blir Denne.

Fra spøk til revolver, bikker litt mellom de to. Har sett noen veldig imponerende bilder med sigmaen, forsåvidt sett bra bilder med canon-en og men er ikke helt sikker enda :p

Tipper at hvis du blender ned til 2.8 med Canon er den skarpere enn Sigmaen.

Ihvertfall like skarp. Og hvis det er Macro som teller ville jeg gått for Tamron 90mm

Endret av Petteram
Lenke til kommentar

8 april

I dag: Macro

Testet dette med å snu objektivet og ble overrasket over hvor bra det funket.

Dog måtte jeg opp i f/5.6 før det ble helt ok.

Her måtte jeg selvfølgelig kjøre kameraet på manuelt for å få det til.

I Exif står der da 0 på blender, men denne ble kjørt manuelt på 2.8

Siden min utfordring går på blender 2.8 er det det som blir lagt ut.

Bildet er ikke croppet, kun litt oppskarping.

EDIT: Angret meg på det første bildet og legger ut et nytt.

Her kan man tydelig se hvor skarpt objektivet er i senter, men softer mot hjørnene.

post-10097-1207671248_thumb.jpg

1/125 sek

f/2.8

Iso 100

Endret av Petteram
Lenke til kommentar
Hvordan får man til dette med å snu objektivet? hadde hvert artig å prøvd noe lignende men har aldri fått det til. Jeg gjør noe gæli :p ?

BTW... hvorfor akkurat f2.5?

Bare et innfall, men merker at det gjør alt så jæ... mye vanskeligere.

Men men, sagt er sagt så jeg får stå for det.

Lenke til kommentar
Godt eksempel på detaljer som man kan fange opp med makro.

Men ærlig talt - Budweiser! Kommer du ikke fra Hansa-land ?

Tom

Ehem, jo det stemmer :blush:

Fikk smaken på Budweiser for mange år siden og har gått for det siden.

Helt klart ikke bra ... Har knapt nok drukket budweiser siden jeg var i statene i 1985 - drikkes kun når alternativene er corona og munkholmer/claustahler. Du vet vel hva Monty Python sier om amerikansk øl ?

Flott portrett av datteren din - det eneste som trekker ned er hårstrå over munnen.

Tom

Lenke til kommentar
Helt klart ikke bra ... Har knapt nok drukket budweiser siden jeg var i statene i 1985 - drikkes kun når alternativene er corona og munkholmer/claustahler. Du vet vel hva Monty Python sier om amerikansk øl ?
Kan jo være tsjekkisk Bud da... :-)
Lenke til kommentar
Kan jo være tsjekkisk Bud da... :-)

Det er stor forskjell på etikken! Og det er dessverre vanskelig å få tak i den ekte varen i Norge (dvs Tjekkisk Bud).

Tom

Lenke til kommentar

Øl er godt, men nok om det.

Portrettfoto er ikke min sterke side så jeg kunne tenkt meg

litt mer konstruktiv kritikk på dagens bidrag.

For de som ønsker å se studioet som ble brukt,

rakk jeg å ta et snap av det før det blåste bort:-)

post-10097-1207764573_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...