DuTTZi Skrevet 31. mars 2008 Del Skrevet 31. mars 2008 (endret) Norges Bank sin rentebane er interessant og viktig, da dette anslår hvordan rentenivået vil utvikle seg de neste tre årene. Eks.: http://www.dn.no/forsiden/borsMarked/artic...svl=nederstbors Det jeg lurer på er om det er noen som har undersøkt hvor godt rentebanen predikerer de kommende endringene i rentenivået. Hvor god korreleasjon (positiv eller negativ) er det mellom rentebanen og faktisk rente, og evt. endringer etter hvor langt frem i tid man predikerer? Så, kort fortalt, hvor bra stemmer forventet rentebane med virkeligheten? Endret 31. mars 2008 av DuTTZi Lenke til kommentar
gorber Skrevet 31. mars 2008 Del Skrevet 31. mars 2008 Det som er viktig å forstå i forhold til Norges Bank sin predikerte rentebane, er at det er en kvalifisert gjetning som Gjedrem sa det på et foredrag. Mao, han tipper at det er 30 % sikkert at renten havner mellom 4 og 6 % frem til 2010. Lenke til kommentar
DuTTZi Skrevet 31. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2008 Ja, det er greit... Men hvor godt predikerer rentebanen kommende rentenivå? Lenke til kommentar
gorber Skrevet 31. mars 2008 Del Skrevet 31. mars 2008 Tja, som jeg sier; det er 30% sikkert at renten havner mellom 4 og 6 prosent. Mao ikke veldig godt. Lenke til kommentar
DuTTZi Skrevet 1. april 2008 Forfatter Del Skrevet 1. april 2008 Jeg lurer ikke på hvor sannsynlig Norges Bank tror renten vil utvikle seg i den ene eller annen retning, men hvor godt tidligere rentebaner har vist seg å stemme med tidligere rentenivå. Eks.: La oss si at renten ligger på 5% i 2009, rentebanen som presenteres 2009 anslår renten i 2011 til å være på 4,5%, og 4,25% i 2012. Så "skrur" vi tiden frem til 2011 og ser hva slags rente vi faktisk fikk. Renten i 2011 viste seg faktisk å bli 4,25% (ikke 4,5% som rentebanen i 2009 anslo). To år frem i tid predikerte rentebanen den faktiske renten med -0,25 prosentpoengskorrekthet. Vi skrur tiden videre fremover, til 2012, da viser det seg at den faktiske renten var 4,5% - altså et avvik på +0,25 prosentpoeng fra rentebanen anslått tre år tidligere, i 2009. Man samler så inne mange tidligere rentebaner (fra 2005, 2006, 2007, osv) og sammenligner med de rentenivåene som faktisk viste seg. Deretter kan man gjøre om dette til en slags graf, som viser i hvilken grad rentebane korresponderer med rentenivå, en graf for prediksjoner ett år frem i tid, to år og tre år. En slik studie er det jeg ser for meg, er det noen som vet om en slik studie? Lenke til kommentar
cybirg Skrevet 1. april 2008 Del Skrevet 1. april 2008 Ikke akkurat en slik studie, men en mer meningsfylt undersøkelse som også har de data du trenger: http://bora.nhh.no/bitstream/2330/1583/1/A...kken%202007.pdf Lenke til kommentar
kilik Skrevet 2. april 2008 Del Skrevet 2. april 2008 Ouch, en lønnsøkning nær 6%... Dette vil garantert føre til høyere rente før sommeren. Lenke til kommentar
learntofly Skrevet 2. april 2008 Del Skrevet 2. april 2008 Nja. Dette var vel som ventet i lønnsøkning. Økningen ble på 5,6%, mens anslaget fra Norges Bank var på 6% for alle grupper. Se forøvrig artikke på Hegnar Online: http://www.hegnar.no/okonomi/article262939.ece Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå