Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Får virus mail fra folk som jeg kjenner godt

Anbefalte innlegg

Men det var ikke de som sendte det (de ljuger ikke, kjenner dem som sagt godt).

Saken er at på en eller annen måte klarte noen å sende meg virus mail (slike med attachment på ca 40 Kb), med adressen til personen jeg kjente godt.

Hvordan er dette i det hele tatt mulig? Vi begger bruker Hotmail. Dette er ikke en-gangs tilfellet, det startet for rundt 1 mnd siden, og har ikke sluttet siden.

Ttotalt sett har jeg fått rundt 12 stk av den samme virus mail (forskjellige avsender, og noen gang forskjellige overskrifter)

Er det noen som faktisk har så mye tid at de hacket inn i andres hotmail kontoer og sende derfra virus-mail til alle i adressboken?

De hadde også formulert seg ganske kreativ (legg merk til engelsk bruken) som: "!", "Great Screensaver to see !", "joke friendship to ur lover !", "cool relations to share", "goldfish".. Og som sagt det verste av alt er at man vet at det er noe muffens her, men man se på avsenders adresse og tenkte "hey dette ser da ekte ut". Heldigvis hadde jeg antivirus.

Andre som opplevd det samme?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ikke verre enn at noen har satt dine venner som avsender.

Virus bruker gjøre slikt.

Det er grunnen til at jeg aldri bryr meg om e-postadressen som står som avsender, men ip-adressen det hele ble sendt ifra.

Eksempel:

En gang fikk jeg e-post ifra en kommune nede på sørlandet, og samtidig e-post ifra Orkdal kommune. Begge hevded hardnakket at jeg sendte de virus, men jeg nektet på det. Hadde lange diskusjoner med de om det via e-post (latterlig hvor teite de var). De holdte hardt på at avsenderfeltet med min e-postadresse var beviset, mens jeg viste til min router som hadde vært tilkoblet over 500 timer med samme ip-adresse, og den stemte ikke med avsender ip-adresse. Dette ble også sendt til misbruksavdelingen hos Telenor, som til slutt holdte med meg da de undersøkte bedre. Den ansvarlige var noen som hadde besøkt en hjemmeside jeg hadde laget (hvor min e-post adresse var), personens datamaskin var infisert med et e-postvirus som sjekket maskinen for e-post adresser, sendte seg videre og satte andre som avsender (meg). Disse e-postene gikk vilt rundt til andre e-postadresser som ble plukket opp ifra datamaskinen, også Orkdal Kommunes adresse.

Uansett, er antageligvis noen tosk uten virusbeskyttelse med dine venners e-postadresse tilgjengelig...

Case closed.

Mvh kjello2 (jeg har skiftet brukernavn, det nye er ponke)

Lenke til kommentar

Om de har virus så kan det spre seg til alle i "mail-adresseboken" demmes og de kan ikke kontrollere når/om det blir sendt før de er 100% kvitt viruset selv. Når du blir infisert av demmes virus sender du til alle i din adr.bok...

Så meld fra, rensk opp og hold deg "clean" ved å ha på aktiv virus scanner. ikke åpne vedlegg btw, det er der det er virus

Lenke til kommentar

Men hvordan er det teknisk mulig?La oss si din adresse er [email protected] og navnet ditt som skal være i avsender's feltet: "Hans Ole A"

Og hvis jeg fikk en virus mail fra deg (som heter hans ole a, med mail adressen [email protected]) så er det jo DEG.

Jeg kjønner godt frustrasjonen til de folka i kjello2's eksemplet.

Det er grunnen til at jeg aldri bryr meg om e-postadressen som står som avsender, men ip-adressen det hele ble sendt ifra.

Ip-adressen?????? Wow kjello2, dette er helt nytt for meg, jeg har aldri vært borti mail programmer, både offline og online, som viser meg avsenders IP-er. Gidder du å forklare mer? :)

Lenke til kommentar
Men hvordan er det teknisk mulig?La oss si din adresse er [email protected] og navnet ditt som skal være i avsender's feltet: "Hans Ole A"

Og hvis jeg fikk en virus mail fra deg (som heter hans ole a, med mail adressen [email protected]) så er det jo DEG.  

Du kan jo sette opp [email protected] med Harald som navn i mailprogrammet ditt og det ville bli din avsendersadresse sett fra mottagers side.

I det eksempelet med kommunen så ser man jo inkompetansen i fri dressur, de hadde vel en IT-ansvarlig som hadde såpass kunnskap at de visste dette.

Lenke til kommentar

Du kan jo sette opp [email protected] med Harald som navn i mailprogrammet ditt og det ville bli din avsendersadresse sett fra mottagers side.

I det eksempelet med kommunen så ser man jo inkompetansen i fri dressur, de hadde vel en IT-ansvarlig som hadde såpass kunnskap at de visste dette.

Hæ?? Hvis dette er tilfellet. Så kan jo alle og enhver late som om de er Bill Gates, Politiet, FBI ([email protected] eller noe) og sende alt mulig kødd og pranks til alle da???

For eksempel, jeg fikk en melding fra [email protected] om at det er kommet svar til denne tråden. Og dere sier altså at hvem som helst kan fikle i "headeren" og late som om de er fra forum-crewet hos Hardware.no?

Lenke til kommentar

Hæ?? Hvis dette er tilfellet. Så kan jo alle og enhver late som om de er Bill Gates, Politiet, FBI ([email protected] eller noe) og sende alt mulig kødd og pranks til alle da???

For eksempel, jeg fikk en melding fra [email protected] om at det er kommet svar til denne tråden. Og dere sier altså at hvem som helst kan fikle i "headeren" og late som om de er fra forum-crewet hos Hardware.no?

Selvfølgelig kan man sette opp hvilken adresse man ønsker og late som man er i sitt mailprogram, men i mitt eksempel ville jo svaret på en slik mail havnet hos kongen så sant han hadde adressen [email protected]

Lenke til kommentar

ok...så bortsett fra å kikke på Ip'en, så fins det ingen andre måter å skille mellom den ekte og den feike avsenderen?

Hva slags faenskap er dette her? Er dere sikker man kan bare velge hvem man vil være? Hvilke programmer snakket dere om?

Lenke til kommentar
ok...så bortsett fra å kikke på Ip'en, så fins det ingen andre måter å skille mellom den ekte og den feike avsenderen?

Nei, man kan jo se på hvor den postet fra osv og på den måten få et inntrykk av ektheten men IP-en er det sikkreste.

Lenke til kommentar

Nei, man kan jo se på hvor den postet fra osv

"postet fra"? Den eneste måten jeg kan gjøre det på er å lese: Avsenderens adresse. Og den kunne som sagt dere manipulere. Fins det andre måter å finne ut hvor mailet kommer fra?

btw, virus-scannet hos han fyren var ferdig, den fant ikke noe...Han har samme antivirus program som meg, og up-to-date definition.

Lenke til kommentar

"postet fra"? Den eneste måten jeg kan gjøre det på er å lese: Avsenderens adresse. Fins det andre måter å finne ut hvor mailet kommer fra?

Hvis jeg fikk mail fra Bill Gates så ville jeg finne det svært pussig hvis den f.eks var sendt fra en online-kunde på oppringt samband.

Lenke til kommentar

"postet fra"? Den eneste måten jeg kan gjøre det på er å lese: Avsenderens adresse. Fins det andre måter å finne ut hvor mailet kommer fra?

Hvis jeg fikk mail fra Bill Gates så ville jeg finne det svært pussig hvis den f.eks var sendt fra en online-kunde på oppringt samband.

Hvordan kan du se at det er fra en Telenor Online kunde på oppringt samband da? Alt jeg kan se fra en email er: avsenders navn, email adresse, emnet, og selve meldingen...

Lenke til kommentar

Hvordan kan du se at det er fra en Telenor Online kunde på oppringt samband da? Alt jeg kan se fra en email er: avsenders navn, email adresse, emnet, og selve meldingen...

Header eller meldingshode som det har blitt oversatt til, der finner du mye info som normalt er skjult i de fleste mailprogrammer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...