Gå til innhold

Trenger råd for kjøp av Objektiv for 40D

Anbefalte innlegg

Jeg har en 40D og ei vennine har en 400D. Vi er ofte på samme fest/middag/treff og tar bilder.

Hun bruker alltid "auto", så jeg bestemte meg for å også gjøre dette for å se hvordan kvalitet forskjellen ble.

Men her ble jeg sjokkert. Alle mine bilder såg svært "falske" ut iforhold til hennes 400D. Mine hadde overdrevet flash (begga av oss bruker den innebyggd flash) og fargene var mye dårligere. Alle folka så ut som dukker, mens hennes var mer livlige.

Så jeg tror dette har noe å gjøre med Objektivet. Jeg har EFS 17-85mm som følte med i pakken. Jeg er svært ny til foto, og jeg tror nok at denne er ikke egnet til mitt "fest" bruk.

Objektivet hun har er også den standard som medfølger 400D pakken.

Så hva er det beste Objektivet for "Vanlig" innendørs/fest bruk for en 40D? Noen anbefalinger eller tips?

Jeg sitter og lurer på om en fast 50mm ville vært tingen, men er svært usikker.

Setter pris på all hjelp!

Endret av nosync
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har en 40D og ei vennine har en 400D. Vi er ofte på samme fest/middag/treff og tar bilder.

Hun bruker alltid "auto", så jeg bestemte meg for å også gjøre dette for å se hvordan kvalitet forskjellen ble.

Men her ble jeg sjokkert. Alle mine bilder såg svært "falske" ut iforhold til hennes 400D. Mine hadde overdrevet flash (begga av oss bruker den innebyggd flash) og fargene var mye dårligere. Alle folka så ut som dukker, mens hennes var mer livlige.

Så jeg tror dette har noe å gjøre med Objektivet. Jeg har EFS 17-85mm som følte med i pakken. Jeg er svært ny til foto, og jeg tror nok at denne er ikke egnet til mitt "fest" bruk.

Objektivet hun har er også den standard som medfølger 400D pakken.

Så hva er det beste Objektivet for "Vanlig" innendørs/fest bruk for en 40D? Noen anbefalinger eller tips?

Jeg sitter og lurer på om en fast 50mm ville vært tingen, men er svært usikker.

Setter pris på all hjelp!

Det jeg ville ha gjort her, er å vri hjulet over til M Modus eventuelt Av (blender prioritet), gå så inn på Picture styles (bildetype, så vrir du tommelhulet til User Def 1 (Brukerdef.) f.eks. trykk så på info knappen. Nå er du inne i en my hvor det står Detail set (detaljinnst.).

Der justerer du Sharpness (Skarphet) og Contrast (Kontrast) helt til høyre, og Saturation(Fargemetning) og Color Tone (Fargetone) et par hakk mot høyre.

Lås så obkjetivet på 5,6. Det er svak lysstyrke, men da har du i hvertfall en fast blender å forholde deg til. Etter det, kan du leke med blits instillingene til du får bra bilder :)

Lykke til :)

Lenke til kommentar

Den innebygde blitsen tuller det om oftest til i slike situasjoner. Hadde med både 30D og 350D på en hyttetur i helgen. Der var det 350D som ga de hviteste ansiktene. Dette fikset jeg ved å bruke sette ca. -1 EV på blitzstyrken og 1/3-2/3 -EV på eksponeringen.

Tom

Lenke til kommentar

Det med bildekvaliten tror jeg har noe med at standardinstillingene til 40D er litt snillere, og krever etterbhandling.

objektivvalg - Synes at 50mm blir trangt til innendørs fotografering, bruker sjøl en 28mm til det.

Tror du heller burde vurdere fastobjektiver mellom 24-30mm.

den 17-85 en din er et greit objektiv og IS burde hjelpe selv om objektivet ikke er det mest lysstrke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...