HTPC brukeren Skrevet 31. mars 2008 Del Skrevet 31. mars 2008 Har planer om å kjøpe nytt hovedkort basert på X48, og ønsker et kort med støtte for både DDR2 og DDR3 slik at jeg kan bruke mine nåværende DDR2 brikker til DDR3 blir billigere. Det eneste kortet jeg har kommet over som støtter begge deler er MSI X48C platinum. Jeg vil gjerne ha støtte for begge Ram-typene og FSB1600 støtte. Er det kanskje noen X38 kort som har de samme egenskapene? Lenke til kommentar
HTPC brukeren Skrevet 31. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2008 Har planer om å kjøpe nytt hovedkort basert på X48, og ønsker et kort med støtte for både DDR2 og DDR3 slik at jeg kan bruke mine nåværende DDR2 brikker til DDR3 blir billigere. Det eneste kortet jeg har kommet over som støtter begge deler er MSI X48C platinum. Jeg vil gjerne ha støtte for begge Ram-typene og FSB1600 støtte. Er det kanskje noen X38 kort som har de samme egenskapene? Hva avgjør hovedkortets egenskaper, hvorvidt det har støtte for DDR3 eller maks busshastighet? Jeg skal foresten kjøpe intelQ9300 eller Q9450 CPU til hovedkortet. Lenke til kommentar
torfinns Skrevet 31. mars 2008 Del Skrevet 31. mars 2008 (endret) Har planer om å kjøpe nytt hovedkort basert på X48, og ønsker et kort med støtte for både DDR2 og DDR3 slik at jeg kan bruke mine nåværende DDR2 brikker til DDR3 blir billigere. Det eneste kortet jeg har kommet over som støtter begge deler er MSI X48C platinum. Jeg vil gjerne ha støtte for begge Ram-typene og FSB1600 støtte. Er det kanskje noen X38 kort som har de samme egenskapene? Her finner du X38 kort med støtte for både DDR2 og DDR3. Støtte for 1600 MHz FSB er kanskje litt mer usikkert.. Litt utenfor spørsmål: En annen ting som vel har blitt påpekt stort sett ved hver overgang fra et brikkesett til et annet er at det er lite ytelsesøkning om noen fra en generasjon til neste. Dette gjelder forsåvidt i forhold til overgang fra en minnegenerasjon til neste - inntil minneteknologiene har modnet er det ikke så mye ytelsesøkning å hente. Spesielt ved pris tatt i betraktning. Ut fra dette ville ikke jeg prioritert minnehastigheten da jeg da heller ville kjøpt utstyr som støttet enda høyere FSB enn 1600 MHz om jeg først skulle kjøpe. Det er jo nå 2000MHz DDR3 rundt hjørnet. torfinn Endret 31. mars 2008 av torfinns Lenke til kommentar
HTPC brukeren Skrevet 31. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2008 Har planer om å kjøpe nytt hovedkort basert på X48, og ønsker et kort med støtte for både DDR2 og DDR3 slik at jeg kan bruke mine nåværende DDR2 brikker til DDR3 blir billigere. Det eneste kortet jeg har kommet over som støtter begge deler er MSI X48C platinum. Jeg vil gjerne ha støtte for begge Ram-typene og FSB1600 støtte. Er det kanskje noen X38 kort som har de samme egenskapene? Her finner du X38 kort med støtte for både DDR2 og DDR3. Støtte for 1600 MHz FSB er kanskje litt mer usikkert.. Litt utenfor spørsmål: En annen ting som vel har blitt påpekt stort sett ved hver overgang fra et brikkesett til et annet er at det er lite ytelsesøkning om noen fra en generasjon til neste. Dette gjelder forsåvidt i forhold til overgang fra en minnegenerasjon til neste - inntil minneteknologiene har modnet er det ikke så mye ytelsesøkning å hente. Spesielt ved pris tatt i betraktning. Ut fra dette ville ikke jeg prioritert minnehastigheten da jeg da heller ville kjøpt utstyr som støttet enda høyere FSB enn 1600 MHz om jeg først skulle kjøpe. Det er jo nå 2000MHz DDR3 rundt hjørnet. torfinn Jeg skjønte ikke helt hva du mente, er det bedre å kjøpe et hovedkort med støtte for DDR2 med høyere maks FSB (1600) enn et hovedkort med støtte for DDR3 med maks FSB på 1330? Hvilke hovedkort vil du anbefale til intel Q9300? Lenke til kommentar
torfinns Skrevet 31. mars 2008 Del Skrevet 31. mars 2008 Beklager uklart svar - jeg ville satset på DDR2 kort så lenge prisene på DDR3 er så høye som de er. Mange vil sikkert være totalt uenige med meg men den enkelte må vurdere ut fra behov og økonomi. Se litt på tomshardware.com eller andre som har testet forskjellige hovedkort og les om fordeler og ulemper. Let også litt på forumet her så finner du utallige tråder som tar for seg hovedkort eller minne. Direkte anbefaling til Q9300 har jeg ikke - atter en gang - du får se litt på tidligere tråder i forumet. torfinn Lenke til kommentar
HTPC brukeren Skrevet 31. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2008 Beklager uklart svar - jeg ville satset på DDR2 kort så lenge prisene på DDR3 er så høye som de er. Mange vil sikkert være totalt uenige med meg men den enkelte må vurdere ut fra behov og økonomi. Se litt på tomshardware.com eller andre som har testet forskjellige hovedkort og les om fordeler og ulemper. Let også litt på forumet her så finner du utallige tråder som tar for seg hovedkort eller minne. Direkte anbefaling til Q9300 har jeg ikke - atter en gang - du får se litt på tidligere tråder i forumet. torfinn Hvor høy FSB støtter DDR2 800? Vurderer dette hovedkortet Gigabyte GA-X48-DQ6, X48, Socket-775, ATX, Silent Pipe, DDR2, 2xPCI-Ex(2.0)x16, http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=343979 hva mener du om det? Lenke til kommentar
HTPC brukeren Skrevet 31. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2008 Beklager uklart svar - jeg ville satset på DDR2 kort så lenge prisene på DDR3 er så høye som de er. Mange vil sikkert være totalt uenige med meg men den enkelte må vurdere ut fra behov og økonomi. Se litt på tomshardware.com eller andre som har testet forskjellige hovedkort og les om fordeler og ulemper. Let også litt på forumet her så finner du utallige tråder som tar for seg hovedkort eller minne. Direkte anbefaling til Q9300 har jeg ikke - atter en gang - du får se litt på tidligere tråder i forumet. torfinn Hvor høy FSB støtter DDR2 800? Hvis jeg går for et X48 kort med maks FSB på 1600 vil det da være mulig å gjøre DDR3 med høyere klokkehastighet? Bestemmer FSB maks DDR støtte? Vurderer dette hovedkortet Gigabyte GA-X48-DQ6, X48, Socket-775, ATX, Silent Pipe, DDR2, 2xPCI-Ex(2.0)x16, http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=343979 hva mener du om det? Lenke til kommentar
HTPC brukeren Skrevet 31. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2008 Beklager uklart svar - jeg ville satset på DDR2 kort så lenge prisene på DDR3 er så høye som de er. Mange vil sikkert være totalt uenige med meg men den enkelte må vurdere ut fra behov og økonomi. Se litt på tomshardware.com eller andre som har testet forskjellige hovedkort og les om fordeler og ulemper. Let også litt på forumet her så finner du utallige tråder som tar for seg hovedkort eller minne. Direkte anbefaling til Q9300 har jeg ikke - atter en gang - du får se litt på tidligere tråder i forumet. torfinn Hvor høy FSB støtter DDR2 800? Hvis jeg går for et X48 kort med maks FSB på 1600 vil det da være mulig å gjøre DDR3 med høyere klokkehastighet? Bestemmer FSB maks DDR støtte? Vurderer dette hovedkortet Gigabyte GA-X48-DQ6, X48, Socket-775, ATX, Silent Pipe, DDR2, 2xPCI-Ex(2.0)x16, http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=343979 hva mener du om det? Jeg har bestemt meg for gå for Gigbayte kortet ovenfor da det har gjort det har vunnet mange priser, men hovedsakelig på grunnlag av denne testen: http://www.digit-life.com/articles3/cpu/dd...-ddr3-1333.html Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå