Gå til innhold

Kan gud plutselig forsvinne?

Anbefalte innlegg

Gud eksisterer pga tro, uten tro så eksisterer ikke gud. Hvis det noensinne hadde blitt bevist at gud finnes, hadde han da sluttet å eksistere?

Er dette grunnen til at han aldri har gitt oss noen konkrete beviser? Han er rett og slett redd for å forsvinne? Mye tyder jo på det. Men er ikke det en handling som igjen beviser at han eksisterer, som igjen fører til at han faktisk ikke eksisterer siden det er et bevis for at han eksisterer?

Nå datt jeg litt ut... Noen som kan sette opp et regnestykke på dette sånn at det blir avklart?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alt dette avhenger at dette er sant: "Gud eksisterer pga tro, uten tro så eksisterer ikke gud."

Hvis gud kan eksistere uten at noen tror på Gud, så er det ikke noe problem. Og i følge biblen så fantes jo Gud før menneskene ble skapt, noe som er nødvendig siden Gud skapte mennesket (i følge bibelen).

Lenke til kommentar
Hvorfor skal han forsvinne hvis han beviser sin eksistens?

Hvis jeg tror på den avskyelige snømann og han blir oppdaget og hans eksistens blir bevist så vil jo jeg bare være styrket i troen.

Så hvorfor har han ikke gitt oss beviser? Det må jo være en grunn. Hva annet kan det være enn at han forsvinner? Han er jo en gud, gud kan ordne opp i alt. Hvorfor sendte han sønnen sin ned istedenfor å ta turen selv? Tenk alle kranglene og alt det vonde som hadde blitt ordnet opp i hvis han hadde gitt oss ett intervju. Det finnes kun 1 gyldig grunn for hans fravær.

Lenke til kommentar
Alt dette avhenger at dette er sant: "Gud eksisterer pga tro, uten tro så eksisterer ikke gud."

Hvis gud kan eksistere uten at noen tror på Gud, så er det ikke noe problem. Og i følge biblen så fantes jo Gud før menneskene ble skapt, noe som er nødvendig siden Gud skapte mennesket (i følge bibelen).

Dette hviler jo på en forutsettning av at verden er 6500 år, sånn ca... Vi har jo mange bevis på at vi før denne versonen av gud trodde på en rekke andre guder, som i dag bare er bleke minner, så ja, hvis alle i hele verden plutselig lot være å tro på noen gud ville det jo ikke være noe som holdt dette i live tror jeg. Men da må man også ha forutsetningen om at det ikke eksisterer noen gud for å følge denne tanke gangen... :)

Men det var jo akkurat det som skjedde med alle de gamle gudene som menneskene trodde på FØR guden fra israel, de "døde" når ingen lenger trodde på dem og for meg er dette et bevis, blandt mange andre, om at det rett og slett ikke finnes noen gud. For hva er gud hvis ingen tror på ham lenger? Hvis det faktisk finnes en gud er han jo ikke død, men helvette vil antagelig renne over av ikke troende og det vil bli stille i himmelen, for å si det sånn. Finnes derimot ikke gud..., vel, da er han jo død hvis ingen lenger husker ham! At noen i dag tilber Tor og Odin og åsatro har mere med forskning og utgravninger enn at det faktisk var noen som husket hva dette gikk ut på. Er det ikke åsatro som har ganske så store hull i hva og hvordan den foregikk?

Lenke til kommentar

Hvis jeg tror på den avskyelige snømann og han blir oppdaget og hans eksistens blir bevist så vil jo jeg bare være styrket i troen.

Så hvorfor har han ikke gitt oss beviser? Det må jo være en grunn. Hva annet kan det være enn at han forsvinner? Han er jo en gud, gud kan ordne opp i alt. Hvorfor sendte han sønnen sin ned istedenfor å ta turen selv? Tenk alle kranglene og alt det vonde som hadde blitt ordnet opp i hvis han hadde gitt oss ett intervju.

Jeg tror ikke på den avskyelige snømann, så jeg forventer ingen beviser. Samme med Gud.

Det finnes kun 1 gyldig grunn for hans fravær.

"Gud kan ikke komme på det avtalte intervjuet idag da han hadde over 39,5 grader feber i går"

-Mommagod

Lenke til kommentar

Alt om gud er jo basert på tro. Tar du vekk troen og man ikke vet, så sitter man jo med ingenting.

Lenke til kommentar

Kanskje han ikke var så avskyelig som ryktene skulle ha det til, så derfor "forsvant" han :)

Lenke til kommentar
Gud eksisterer pga tro, uten tro så eksisterer ikke gud. Hvis det noensinne hadde blitt bevist at gud finnes, hadde han da sluttet å eksistere?

Er dette grunnen til at han aldri har gitt oss noen konkrete beviser? Han er rett og slett redd for å forsvinne? Mye tyder jo på det. Men er ikke det en handling som igjen beviser at han eksisterer, som igjen fører til at han faktisk ikke eksisterer siden det er et bevis for at han eksisterer?

Nå datt jeg litt ut... Noen som kan sette opp et regnestykke på dette sånn at det blir avklart?

Du har rett på et vis... Gud eksisterer bare som troen til menneskene, derfor vil "han" forsvinne hvis ingen tror på han.

Men da er det ikke snakk om GUD, men om troen på gud. dessuten finnes det som jeg vet ingen definisjoner som sier at gud trenger tro for å eksistere. Men det er mange nøtteskall som lirer av seg settninger som ligner på denne når de vil bortforklare hvorfor gud ikke åpenbarer seg.

Lenke til kommentar

Alt om gud er jo basert på tro. Tar du vekk troen og man ikke vet, så sitter man jo med ingenting.

HVIS Gud er en levende/eksistrendes entitet, så vil denne entiteten fortsatt eksistere selv om ingen tror. Gud er glemt, eller ingen vet at Gud eksisterer. Det blir litt det samme som uoppdagede dyre arter (som senere blir oppdaget), de har vært der selv om vi ikke var klar over det, de ble ikke spontant til rett før personen som oppdaget dem kom i nærheten av punkt x. Hva med liv på andre planeter, det vet vi ikke noe om enda, men de fleste er enige om at det er sannsynelig. Fordi vi ikke vet, betyr det at alle andre planeter enn jorden er livløse ?

Det som blir sant er at "uten tro, så eksisterer ikke Gud i menneskes sinn".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...