Gå til innhold

Kan RROD fikses selv? Er det et kjent problem eller betyr det bare at noe inni der har tatt kvelden ?

TwiiK

Anbefalte innlegg

Hei.

Fikk RROD her forleden.... igjen. Og lurer på om dette er noe man kan fikse på egen hånd.

Grunnen til at jeg lurer er fordi det er såpass billig for en ny, det hadde vært litt artig å bare tukle litt rundt med skiten inni der, og ...... jeg er nesten for lat til å begynne å sende denne til reperasjon.

Er det i hele tatt noen her som har åpnet boksen og fikset RROD selv? :)

Er det fortsatt slik at reperasjon er gratis? Mente jeg leste at de skulle ta betalt for det for en stund siden.

Takk.

--

TwiiK

Endret av TwiiK
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

for knappe 5 minutter siden fikk jeg RROD på min 360 for fjerde gang (ja, en xbox 4 RROD). nå fungerer den fint igjen :S. Battery-pack'en har derimot tatt kvelden.... merkelig greie dette her.

Ring nummeret som står her og forklar problemet ditt, så fikser de det gratis

Lenke til kommentar

Den x-clamp fix virket rimelig idiotisk spør du meg. Så dersom den fiksen fikser alle RROD så tilsier det jo at alle RROD bare skyldes overoppheting? Hvorfor funker ikke boksene da dersom de får stå avslått en stund?

Det eneste jeg fikk med meg var at den "fixen" lot deg stramme heatsinken bedre til prosessoren.

Trodde 3 flashing lights betød hardware fault og dermed kunne være hva som helst inne i boksen. Dersom en krets er brukket så hjelper det ikke akkurat så mye å stramme heatsinken bedre. :p

Skal se på universitetet om jeg får lånt noen verktøy med litt mer presisjon enn et vanlig multimeter og loddebolt så kanskje jeg gjør et forsøk. :)

Edit: Sjekket error koden og fikk 0020. Ahh, et clue tenkte jeg. Sjekket hva 0020 var og så "Not yet known". Yes, mye å gå på der. :p

Endret av TwiiK
Lenke til kommentar
Den x-clamp fix virket rimelig idiotisk spør du meg. Så dersom den fiksen fikser alle RROD så tilsier det jo at alle RROD bare skyldes overoppheting? Hvorfor funker ikke boksene da dersom de får stå avslått en stund?

Det eneste jeg fikk med meg var at den "fixen" lot deg stramme heatsinken bedre til prosessoren.

Trodde 3 flashing lights betød hardware fault og dermed kunne være hva som helst inne i boksen. Dersom en krets er brukket så hjelper det ikke akkurat så mye å stramme heatsinken bedre. :p

Skal se på universitetet om jeg får lånt noen verktøy med litt mer presisjon enn et vanlig multimeter og loddebolt så kanskje jeg gjør et forsøk. :)

Edit: Sjekket error koden og fikk 0020. Ahh, et clue tenkte jeg. Sjekket hva 0020 var og så "Not yet known". Yes, mye å gå på der. :p

X-clamp fiksen er ikke akkurat ideotisk, har selv fikset flere bokser med rrod på denne måten (har faktisk ikke kommet over en som ikke lar seg fikse med x-clamp'en)

Grunnen til at rrod oppstår er at ms sin orginale "x-clamp" forårsaker at hovedkortet bøyer seg noe som igjen fører til overoppheting samt at loddepunktene til gpu'en løsner.

Grunnen til at en maskin som har fått rrod grunnet overoppheting ikke lar seg starte selv etter den er avkjølt er att de nevnte loddepunktene ikke har skikkelig kontakt.

Det er derfor man må kjøre en "bake in" etter at man har montert x-clamp'en slik at maskinen igjen blir overopphetet som nå vil føre til at loddekulene nå faller på plass.

(Dette igjen grunnet riktig press fra kjølerene kombinert med at hk'et ikke flexer seg)

Forøverig er 0020 den vanligste feilkoden som lar seg fikse med x-clamp'en.

Lenke til kommentar
Nope, ingen som har gjort så vidt jeg vet.

Jo, det er MANGE som reparerer RRoD selv, men for å gjøre det permanent må konsollet åpnes og garantien brytes. (X-clamp fix)

Ring nummeret som står her og forklar problemet ditt, så fikser de det gratis

Vanligvis den beste løsningen for de aller aller fleste, men X-clamp fix er en mer varig løsning med mindre du er så heldig å få igjen en xbox med Falcon hovedkort når du venter din xbox av eldre modell tilbake fra reparasjon. Når det gjelder RRoD som kommer og bare forsvinner igjen: Dersom RRoD skyldes overoppheting (som er vanligste feilen) så vil feilen komme tilbake og til slutt vil den bli permanent inntil konsollet er blitt reparert.

Du har ikke skjønt hele poenget med X-clamp fixen. X-clamp fixen er bare noe man gjør for å forhindre at RRoD problemet skal dukke opp på nytt. Man reparerer (normalt sett) ikke en Xbox ved å utføre en X-clamp fix, det man gjør er å forhindre at RRoD skal dukke opp på nytt.

Det som derimot fjerner RRoD problemet er å overopphete Xboxen (f.eks. vha håndkle-trikset) slik som MacBain allerede har nevnt.

Endret av Asmodeus
Lenke til kommentar

Man skal helst unngå å overopphete boxen etter x-clamp metoden, må overoppheting til, er den KANSKJE ikke fikset, Men klart kan den være det å.

0020 betyr at hovedkortet ikke står rett, men er bøyd. Etter hva jeg har erfart, kommer dette om skruene er for strammet for mye, xboxen min funker fett når jeg har litt slakkere skurer, dette inkluderer de små også.

Håndkle trikset fjerner ikke RRoD, mulig noen boxer kan leve lenge på det, men det er dømt å komme tilbake.

Jo man "reparerer" ved bruk av x-clamp fiksen, hvis din xbox har 3 røde lys, hver gang du starter maskinen kan du kalle den defekt, og når du da utfører denne metoden å får startet den opp og den fungerer, har du reparert den. vet du skrev "normalt sett", men det er faktisk normalt sett den blir reparert om denne metoden brukes:)

Endret av lyon
Lenke til kommentar

Har inntrykk av at det er litt hipp som happ jeg. Noen sier det ene, noen sier det andre. Selv har jeg ikke reparert mange nok konsoller til å gjøre meg opp noen mening om hva som stemmer og ikke.

Men det som i hvert fall er sikkert er at hovedpoenget med x-clamp er å unngå nye RRoD (av typen 0020) i fremtiden. Om man må gjøre en bake-in eller ikke etterpå er av mindre betydning. I noen tilfeller må man, i andre tilfeller ikke.

Lenke til kommentar

Selv om jeg egentlig ikke orket å styre med det var jeg litt nysgjerrig så jeg åpnet boxen i går og så litt på den. Det var ingen åpenbare feil å se. Ikke noe støv, ingen brukne kretser eller sprukne loddepunkter, alle kontakter så ut til å fungere slik de skulle og det var ingen synlige tegn på overheting.

Skrudde også løs x-clampene og heatsinken og alt så ut til å være i orden. Ingen slik skrekkfolie jeg har lest om eller andre ulumskheter. :)

Peiset på litt med varmepistol og prøvde med en annen heatsink som jeg hadde liggende (bare veide den ned mens jeg prøvde). Fikk ikke noe til å funke. Kanskje den "x-clamp fix" ville gjort biffen, men ser ikke helt hva for magi den skulle utrettet. Kunne i alle fall ikke se at noe var bøyd.

Satte den sammen skiten og ringte support. Kom faktisk gjennom på sekundet og de skulle hente den i løpet av noen dager.

Folk skriker sånn over at garantien brytes dersom man åpner boxen, men så ikke noen måte de kan finne det ut på. Fant et klistremerke som jeg tok av med varmepistolen og satte det tilbake slik det sto og det var det liksom.

Vi får se. :)

Lenke til kommentar
Hvis du gir f i om boxen blir ødelagt, kan du jo pakke den inn i håndklær

"towel fix"

youtube is your friend

Litt av poenget med overopphetingen, er at GPU skal overhetes, og IKKE CPU, så håndkle trikset er ikke en god løsning spør du meg...

Men har man ikke åpnet maskinen fra før, og fortsatt har garanti, så er det jo bare å prøve ;)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Fikk boksen tilbake nå, ca. 1 uke etter at jeg sendte den inn. Reparert og funker som den skal. Det gamle garantimerket er fjernet og nå er det et nytt flerfarget et der isteden som kanskje er vanskeligere å ta av?

Har egentlig ingenting å si. Går den i stykker igjen så slenger jeg den på dynga. :p

For den som ikke har lest min forrige post så var poenget med dette at de reparerte boksen min selv om jeg har åpnet den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...