Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Starter maskinen, hovedkort lyse lyser, ingenting virker

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei, jeg har et liknende problem..

Jeg satt og spilte og plutselig slo pcen seg av, og nå vil den ikke på. Jeg satt inn nytt skjermkort for noen dager siden, og har ikke hatt noen problemer hverken før installasjon eller etter (før nå). Jeg tror kanskje at pcen kan ha blitt så varm at den skrudde seg av.

Jeg vet ikke om noe er ødelagt, fordi når jeg slår av og på strømmen til strømforsyningen bak, og skrur på pcen foran, går cpu-vifta én cm. I tillegg lyser en lampe på hovedkortet grønt, og lampen trenger strøm for å fungere, så da burde strømforsyninga fungere hvertfall?

Må jeg kjøpe nytt HK, strømforsyning og cpu, eller?

Jeg prøvde forresten å la pcen kjøle seg ned før jeg testa igjen, men den ville fortsatt ikke leve.. :(

Lenke til kommentar

Turte ikke/skjønte ikke hva du mente :p, så jeg tok et voltmeter og sjekket noen ledninger fra strømforsyninga, og da gav alle ledningene på samme kontakt 12V, uansett farge på ledningen. Jeg vet ikke om det er bra eller dårlig, for tydligvis gir den strøm, men jeg vet ikke om den gir riktig strøm!

Lenke til kommentar
Turte ikke/skjønte ikke hva du mente :p, så jeg tok et voltmeter og sjekket noen ledninger fra strømforsyninga, og da gav alle ledningene på samme kontakt 12V, uansett farge på ledningen. Jeg vet ikke om det er bra eller dårlig, for tydligvis gir den strøm, men jeg vet ikke om den gir riktig strøm!

For at en strømforsyning skal starte må den første få et Power-On signal fra hovedkortet. Dette gjøres ved å lage en midlertidig kobling mellom grønn ledning og hvilken som helst sort (jord) ledning. Du kan gjøre det med en binders, eller annet av metall.

modtown_Img037290.JPG

http://modtown.co.uk/mt/article2.php?id=psumod

Anbefaler deg først og fremst å sjekke at _alle_ ledninger er koblet riktig, at alle kort og lignende er plassert riktig og sitter ordentlig i. Forsikre deg også om at ditt hovedkort ikke berører bakrammen i kabinettet.

Av det du sier er det enten strømforsyningen eller hovedkortet som har tatt natta, så vi starter med PSU'en:

Bruk voltmeteret ditt på følgende kanal på kontakten du setter inn i ditt hovedkort:

PWR_OK, pin 8 - Grå farge

Hvilken avlesning får du på den før, mens og etter du har startet PC-en? :)

Endret av Vizla
Lenke til kommentar

For at en strømforsyning skal starte må den første få et Power-On signal fra hovedkortet. Dette gjøres ved å lage en midlertidig kobling mellom grønn ledning og hvilken som helst sort (jord) ledning. Du kan gjøre det med en binders, eller annet av metall.

modtown_Img037290.JPG

http://modtown.co.uk/mt/article2.php?id=psumod

Anbefaler deg først og fremst å sjekke at _alle_ ledninger er koblet riktig, at alle kort og lignende er plassert riktig og sitter ordentlig i. Forsikre deg også om at ditt hovedkort ikke berører bakrammen i kabinettet.

Av det du sier er det enten strømforsyningen eller hovedkortet som har tatt natta, så vi starter med PSU'en:

Bruk voltmeteret ditt på følgende kanal på kontakten du setter inn i ditt hovedkort:

PWR_OK, pin 8 - Grå farge

Hvilken avlesning får du på den før, mens og etter du har startet PC-en? :)

Jeg skal prøve dette i morgen, takk for innholdsrikt svar. Lønner det seg å ta ut alt som er koblet til PSUen før jeg prøver å "tjuvstarte" den?

Lenke til kommentar

Ok, da har jeg prøvd å tjuvstarte, og måle med voltmeter. Den ville ikke starte av tjuvkoblingen, men viste ca 5V fra grønn til svart ledning.

Regner med strømforsyningen er ødelagt? Skedde ingenting spesielt da jeg koblet grønn og svart, bare en liten klikkelyd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...