CR-7 Skrevet 31. mars 2008 Del Skrevet 31. mars 2008 Ringte for litt siden og hørte om jeg skulle skulle bli innkalt, det skulle jeg ikke, det sto at jeg ikke skulle inn på førstegangstjenesten per dag dato. Men så sa jeg at jeg ville inn alikevel, så mannen greit. Det ble artillerie, Hva er det forno? hørte at det gikk ut på stridsvogner osv, det må vell være mer enn det?.. Noen her som har gått\går på den slags avdelingen? takk på forhånd Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 31. mars 2008 Del Skrevet 31. mars 2008 (endret) Artilleri = Våpen/Våpenbruk Endret 31. mars 2008 av PepsiCo Lenke til kommentar
CR-7 Skrevet 31. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2008 (endret) DIGG! Elsker våpen!!! Hvor ligger avdelingen? Nærheten i oslo eller? Endret 31. mars 2008 av CR-7 Lenke til kommentar
T.F.T Skrevet 31. mars 2008 Del Skrevet 31. mars 2008 (endret) Du skal vel til Artilleribataljonen på Setermoen i Troms: http://www.mil.no/haren/Artilleribataljonen/start/ Endret 31. mars 2008 av T.F.T Lenke til kommentar
Pop Skrevet 31. mars 2008 Del Skrevet 31. mars 2008 (endret) Artilleriet er de tyngre kanonene (også raketter) som forsvaret bruker. De kan være både stasjonære og mobile. Ja, det er kanon på en stridsvogn, men disse går under Kavaleriet. Så om du skal kjøre stridsvogn er nok Rena stedet for deg å begynne. Husker ikke hvor Artilleriet har grunnutdanning, befalsskolen deres er vel Haslemoen..? Endret 31. mars 2008 av Pop Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 31. mars 2008 Del Skrevet 31. mars 2008 Avdelingsvåpen: M109A3GN Felthaubits 155mm 12.7 mm mitraljøse MG-3 maskingevær AG-3 automatgevær NM-149 skarpskytterrifle Glock P-80 pistol Håndgranater M-72 kortholds panservern Mye moro Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 31. mars 2008 Del Skrevet 31. mars 2008 Artilleri = Våpen/Våpenbruk Våpen? Store våpen, i så fall ... "Kanoner" er et bedre samlebegrep. Kystartilleriet (de som skulle senke den sovjetiske invasjonsflåten nær land) er vel nedlagt, men fortsatt finnes det vel feltartilleri (som skyter på mål som befinner seg på bakken, men utenfor synsvidde) og luftvernartilleri (som skyter på ting som flyr i luften). Noen linker: Hærens artilleribataljon Luftvern For luftvern brukes det vel stort sett bare raketter (NASAMS) og ikke lenger kanoner, mens det på bakken vel er omvendt. De beltegående Multiple Launch Rocket Systems (MLRS) vi har oppe i nord brukes vel ikke fordi de stort sett benytter klaseammunisjon, så da er det godt å ha de gode, gamle M109G selvdrevne kanoner som kan lempe en 155mm diameter granat et par mil avgårde. Lenke til kommentar
Jurist Skrevet 31. mars 2008 Del Skrevet 31. mars 2008 (endret) Artilleriet er de tyngre kanonene (også raketter) som forsvaret bruker. De kan være både stasjonære og mobile. Ja, det er kanon på en stridsvogn, men disse går under Kavaleriet. Så om du skal kjøre stridsvogn er nok Rena stedet for deg å begynne. Husker ikke hvor Artilleriet har grunnutdanning, befalsskolen deres er vel Haslemoen..? Artilleribataljonen holder til på Setermoen i Indre Troms. Befalsskoleutdanning for artilleriet besørges av Hærens Befalsskole på Rena, hvor ArtBn også har et batteri. Artilleribefalselevene har fagutdanning og praksis på Setermoen og på Rena. Endret 31. mars 2008 av Jurist Lenke til kommentar
E}{IT Skrevet 31. mars 2008 Del Skrevet 31. mars 2008 Tjenestegjorde der for ca 2 år siden(Setermoen). Noe spez du lurer på? De startet en til avdeling på Rena da jeg sluttet. Er veldig mye forskjellig du kan være i alt fra om du vil ha en tjeneste med fokus på videre karriere, en kul førstegangstjeneste, en slapp førstegangstjeneste etc. Jeg trivdes i alle fall veldig godt. Mye bra befal. Får du rette befalene, er postiv og sosial så blir førstegangstjenesten digg uansett hvor du er,, Lenke til kommentar
Pop Skrevet 1. april 2008 Del Skrevet 1. april 2008 Artilleriet er de tyngre kanonene (også raketter) som forsvaret bruker. De kan være både stasjonære og mobile. Ja, det er kanon på en stridsvogn, men disse går under Kavaleriet. Så om du skal kjøre stridsvogn er nok Rena stedet for deg å begynne. Husker ikke hvor Artilleriet har grunnutdanning, befalsskolen deres er vel Haslemoen..? Artilleribataljonen holder til på Setermoen i Indre Troms. Befalsskoleutdanning for artilleriet besørges av Hærens Befalsskole på Rena, hvor ArtBn også har et batteri. Artilleribefalselevene har fagutdanning og praksis på Setermoen og på Rena. Ah, de la den ned i 2003 ja. Steike som forsvaret legger ned og flytter på ting om dagen. Så er det også 15 år siden jeg var inne... Lenke til kommentar
co2 Skrevet 1. april 2008 Del Skrevet 1. april 2008 Du havner nok på Setermoen leir. Da blir det enten på Stabsbatteriet, Nilsbatteriet eller Olga(locbatt)batteriet. Og innen de forskjellige batteriene er det masse forskjellig å være, måtte det være artjeger(eller artjævler som vi kalte dem,) kanonmannskap og så videre. Jeg var forøvrig sanitet i stab på setermoen, nå er jeg på Pirayabatteriet som er i Rena leir. Lenke til kommentar
digitalglenn Skrevet 1. april 2008 Del Skrevet 1. april 2008 Når var du i Stab? var selv i stab sanitet kull 06-07 mye morro Lenke til kommentar
digitalglenn Skrevet 1. april 2008 Del Skrevet 1. april 2008 haha hils Stråmyr fra Glenn sjt moen og begge disse var i troppen min Lenke til kommentar
co2 Skrevet 1. april 2008 Del Skrevet 1. april 2008 Kommer nok dessverre aldri til å se de to igjen, har og skal være på Rena fra Januar til Juli. Moen var btw mest troverdige og plagsomme markøren jeg har hatt i sanitet noensinne Lenke til kommentar
digitalglenn Skrevet 1. april 2008 Del Skrevet 1. april 2008 hahahaah du skulle sett meg og han isammen du... radarpar i markørtjeneste, vi sov på samme rom så vi hadde mye ting til og planlegge denslags tull... men nok offtopic til trådstarter: Artilleri Battaljon har blitt bra oppsumert av andre brukere her... du har valget mellom 3 kannon batteri 2 av dem på setermoen og ett på rena. stabs og forsyningsbatteriet (leverer mat ammo har sanitet og reperasjons tropper) og en lokaliserings batteri som driver meg markering av hvor kanonene skal skyte. kort fortalt... du får gleden av og leke med disse våpnene AG3 Glock 12.7 anti panser Mg maskingæver muligens mp5 div granater og artilleri granater muligens mortholds rakett skytter jeg koste meg i ArtBN Lenke til kommentar
newcom Skrevet 26. mai 2008 Del Skrevet 26. mai 2008 (endret) Jeg er blitt innkalt til Luftartilleribataljonen på Ørland i August. Vil det si at jeg skal skyte kanoner mot mål i lufta? EDIT: glem det, jeg fant det ut på wikipedia Luftvernartilleri Luftvernartilleriet ble opprettet først for å bekjempe ballonger og luftskip, og senere fly. De har spesialisert utstyr for å treffe bevegelige mål. I tiden etter andre verdenskrig gikk luftvernartilleriet til en viss grad over til å bruke luftvernmissiler. Norsk luftvernsartilleri består av missilene Robot 70 og NASAMS, samt luftvernkanoner i 20 og 40 mm kaliber. Endret 26. mai 2008 av newcom Lenke til kommentar
srbz Skrevet 27. mai 2008 Del Skrevet 27. mai 2008 Jo det stemmer, men jeg trodde det sorterte under luftforsvaret, og at du dermed skulle plukkes ut til denne tjenesten under rekruttskolen? Du er innkalt til Ørlandet og skal gjennomføre rekruttskole der altså? Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 19. juni 2008 Del Skrevet 19. juni 2008 (endret) Jo det stemmer, men jeg trodde det sorterte under luftforsvaret, og at du dermed skulle plukkes ut til denne tjenesten under rekruttskolen? Du er innkalt til Ørlandet og skal gjennomføre rekruttskole der altså? Luftvern hadde i alle fall tidligere (i motsetning til luftforsvaret ellers) 12 mnd gjennomgående tjeneste på samme tjenestested, med egen rekruttskole.. Forøvrig, når vi er inne på det: Wikipedia-artikkelen er nok litt utdatert/unøyaktig. Både Robot 70, L70 (40mm kanon) og 20mm/Oerlikon er utfaset. Luftvern i Luftforsvaret* er nå for tiden ensbetydende med NASAMS. *) Ombord på marinefartøy, derimot, er vel både 20 og 40mm kanoner fortsatt i bruk. Endret 19. juni 2008 av Inge Rognmo Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå