Gå til innhold

Tanker rundt metoden jeg har brukt?

Anbefalte innlegg

Jeg er ikke spesielt erfaren php programmerer, og programmering har heller aldri vært min sterke side. Derfor håper jeg at noen kan gi meg en uttalelse på mitt arbeid så langt.

Jeg kommer ikke til å klippe inn detaljert php koder, men er mer ute etter en generell uttalelse om rammen rundt metoden jeg har tenkt og bygget opp scriptet.

Ideen er et "live oppdaterings" script for et idrettsarrangement.

Jeg har bygget opp dette rundt 3 mysql tabeller, som heter, kamp, live og resultat.

Kamp har rader kampid, hjemmelag, bortelag.

Live har rader kampid, hendelse(pri. Key og auto_increment), bilde, tid, kommentar og målscorer.

Resultat har rader kampid, hjemme og borte.

Tanken er at kampid, i de tre tabeller skal være like, slik at det er en forbindelse mellom de tre tabellene. Denne er også for å gjenkjenne de etter hvert ulike kampene som legges inn i tabellen.

Raden "hendelse" er unik for å identifisere hvert enkelt innlegg, slik at man kan redigere den. Det sorteres også på denne raden på siden for "publikum". (Siste hendelse først).

Generelt har jeg kun enkle "$query" funksjoner som oppdaterer tabeller, leser tabeller og printer ut resultater.

Jeg har brukt "mye" html forms.

Hendelse og kampid sendes fra side til side vha $_POST/$_GET og i url (?side=live&kampid=1) for å se og editere riktig kamp/hendelse.

Jeg har en felles index side og henter de ulike sidene med include (index.php?side=)

Jeg ser svakheter på måten jeg har gjort dette, uten at jeg vil kommentere de. Jeg har på en måte kjørt meg fast i egen innsikt.

Håper noen kan gi meg noen svakheter/styrker rundt det jeg har gjort.

Eventuelt advare meg dersom jeg er på helt ville veier.

Håper også jeg har gitt tilstrekelig info for tilbakemeldinger.

:)

Endret av eirikjo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kunne kanskje ha en tabell som heter lag også.

Hvorfor kan du ikke ha resultatet i samme tabell som kampen?

Slenge på en dato som sier når kampen ble spilt, slik at om 2 lag møtes 2 sesonger på rad så vet man hvilken kamp som er hvilken.

Henedelse, er det bare for mål eller gule og røde kort, pause, straffe osv?

Hvorfor skal du ha eget felt for målscorer? Hva med selvmål?

Jeg kan ikke dy meg og siden jeg hjelper tar jeg meg friheten til å påpeke at... "sterkheter" er ikke et ord. "Styrker" er ordet du vil bruke.

Endret av Ekko
Lenke til kommentar
Du kunne kanskje ha en tabell som heter lag også.

Hvorfor kan du ikke ha resultatet i samme tabell som kampen?

Slenge på en dato som sier når kampen ble spilt, slik at om 2 lag møtes 2 sesonger på rad så vet man hvilken kamp som er hvilken.

Henedelse, er det bare for mål eller gule og røde kort, pause, straffe osv?

Hvorfor skal du ha eget felt for målscorer? Hva med selvmål?

Jeg kan ikke dy meg og siden jeg hjelper tar jeg meg friheten til å påpeke at... "sterkheter" er ikke et ord. "Styrker" er ordet du vil bruke.

Tanken min for hvorfor jeg har en egen resultat tabell er fordi resultatet ikke oppdateres så ofte som andre hendelser i kampen. Det er sikkert min uvitenhet som fant ut at det er enkelere å ha en egen tabell for dette. Således oppdateres denne i en egen form også.

Det med dato var et godt tips. Det er nå opprettet.

Hendelse er for alle hendelser som kort, mål, straffer, osv, osv..

Tanken bak feltet målscorer er for å enklere kunne formidle til publikum hvem som scoret mål. Dette har jeg som en egen kolonne i GUI til publikum, lengst til høyre etter kommentar output.

Lenke til kommentar

Da burde den kanskje hete noe annet enn målscorer. Det er jo greit å kunne si hvem som fikk gult/rødt, hvem som ble byttet osv.

Opprette en kolonne med "type event" (rødt/gult/bytte inn/bytte ut/skade osv) og så kan personen i "målscorerfeltet være den det gjelder for.

Jeg tenkte at du kunne knytte resultatet direkte inn i kamptabellen istedenfor å ha egen tabell. Det blir jo bare et resultat pr kamp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...