Gå til innhold

hvorfor har cpu'en min begynt å bli så varm ?

[muffin]

Anbefalte innlegg

ja, hvorfor ?

Siste uken har cpu-tempen min begynt å bli så høy.

Jeg har ikke flyttet på kab, og ikke vert inni kab og rotet (i det siste :) )

Likevel bli cpu altfor varm... Jeg kan ikke engang se divx eller xvid filmer uten at cpu-temp flyr opp i 60-62 grader. Før ble den aldri over 57 grader ved full load i lengre tid.

Jeg har en t-bird 1,2 på et abit kg7. Ikke klokket. Cpu-temp idle er ca 40 grader, men jeg bruker vcool, så det blir litt dårlig sammenligningsgrunnlag...

Systemp ligger rundt 34-36 idle og nærmere 40 full load, men litt høyere nå om dagen, jeg antar det har noe med cpu-temp å gjøre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du har mer kjølepasta liggende, så ville jeg tatt av kjøleren, renset CPU kjernen og tatt på kjølepasta igjen. Deretter montert kjøleren forskriftsmessig og startet opp med kabinettet åpent. Går viften som den skal? Virker ev. gamle kabinettvifter osv?

Lenke til kommentar

Tror jeg har en ide om hva som kan gjøre det :D

Her er hvordan det kom til meg :

1. pratet med dere på forumet

2. åpnet kab. døren.

3. tittet inne.

4. ble svett av varmen

5. pratet med dere på forumet

6. sjekket temp

7. tenkte WhatTheFuck :o

8. sjekket temp en gang til, og joda, det stemte det, cpu-temp=29(idle) sys-temp=28

Tror løsningen blir flere kab-vifter.

Lenke til kommentar

jo det går det.

Men som sagt tidligere bruker jeg vcool :)

uten at jeg vet nøyaktig hva det gjør, så forandrer det hverfall på spenningen til diverse ting når maskinen idler. Med en gang jeg bruker noe maskinkraft, disabler vcool slik at cpu og slikt får nok strøm og at jeg ikke taper performance.

Det klokker også cpu ned til 50% ved en angitt temp slik at jeg ikke svir cpu. Har også et til steg du kan angi der cpu blir klokket ned til 10%.

Ikke for reklamere, bare for å forklare min lave cpu-temp :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...