Moskus Skrevet 31. mars 2008 Del Skrevet 31. mars 2008 Jeg var nettopp en tur i Korea og kjøpte en liten Kohjinsha-laptop/tablet. Laderen gir 19V ut og 2.63 ampere. På jobb har vi "haugevis" med Fujitsu Siemens ladere som har 19V og 4.22 ampere. Er det et problem eller farlig å bruke Fujitsu Siemens laderen på Kohjinsha-laptopen? (Det hadde vært så praktisk...) Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 31. mars 2008 Del Skrevet 31. mars 2008 Det kommer til å funke helt fint, men den minste laderen kommer til å bli god og varm. Så pass på å la den kjøle seg ned inni mellom. Pluss det vil selvfølgelig ta lengre tid å lade opp laptopen. Lenke til kommentar
Patz Skrevet 31. mars 2008 Del Skrevet 31. mars 2008 Nei, det er ikke noe problem så lenge pluggen har lik polaritet. Ladestrømmen reguleres av laptopen. Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 31. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2008 Utmerket! Takk til dere begge! Lenke til kommentar
inaktiv000 Skrevet 31. mars 2008 Del Skrevet 31. mars 2008 Det kommer til å funke helt fint, men den minste laderen kommer til å bli god og varm. Så pass på å la den kjøle seg ned inni mellom. Pluss det vil selvfølgelig ta lengre tid å lade opp laptopen. Tull. Se på spenningen/volt som "type" strøm, som må stemme, mens strømmen/ampére er hvor mye laderen tåler. Dersom maskinen trekker 4 ampére og laderen kun kan levere 2, ryker det nok en sikring. Er det samme spenning og polaritet (regner med at begge er DC-adaptere), vil en adapter med fler ampére enn det som kreves fungerer fint. Lenke til kommentar
CoolDuckie Skrevet 31. mars 2008 Del Skrevet 31. mars 2008 Jeg var nettopp en tur i Korea og kjøpte en liten Kohjinsha-laptop/tablet. Laderen gir 19V ut og 2.63 ampere. På jobb har vi "haugevis" med Fujitsu Siemens ladere som har 19V og 4.22 ampere. Er det et problem eller farlig å bruke Fujitsu Siemens laderen på Kohjinsha-laptopen? (Det hadde vært så praktisk...) Vet ikke, men det funket ikke for meg å bruke en lavere ampere DELL lader enn den som fulgte med maskinen. Fikk en feilmelding også faktisk som gav gav beskjed om at laderen var for svak. CD Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 31. mars 2008 Del Skrevet 31. mars 2008 (endret) Tull. Se på spenningen/volt som "type" strøm, som må stemme, mens strømmen/ampére er hvor mye laderen tåler. Dersom maskinen trekker 4 ampére og laderen kun kan levere 2, ryker det nok en sikring. Er det samme spenning og polaritet (regner med at begge er DC-adaptere), vil en adapter med fler ampére enn det som kreves fungerer fint. Hehe, her er gutten som kan tingene sine tydeligvis. Er rimelig avansert strømstyring i de fleste bærbare. Så en lader/strømforsyning med lavere effekt, vil fungere, ofte også med lavere spenning. Men som sagt, den vil ofte trekke opp imot maks av hva laderen/strømforsyningen kan levere over lengre tid, og dermed også gå varm. Og i tillegg er det vanligvis kun en termosikring som går, da er det bare å la den kjøle seg ned en halvtime så er den fin igjen. Endret 31. mars 2008 av kpolberg Lenke til kommentar
inaktiv000 Skrevet 31. mars 2008 Del Skrevet 31. mars 2008 Forklar hvis jeg roter helt forferdelig, men slik jeg ser det er adapteren en spenningskilde og maskinen en impedans, og strømmen dermed gitt av de to. Slik kan en si at maskinen trekker strøm, og at det dermed er opp til adapteren å gi nok strøm. Selvfølgelig kan den reagere med å levere lavere spenning dersom det trekkes for mye, men å si at det alltid går greit å bruke en adapter som tåler å levere mindre strøm, er fremdeles i mine øyne tull. Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 31. mars 2008 Del Skrevet 31. mars 2008 Holy crap, det vil stort sett gå fint. Jeg tør påstå at 9/10 bærbare idag vil gjøre helt korrekt, da selve pcen ikke forbruker så mye strøm, men ved lading vil den kunne oppnå maksimalt trekk. Men som tidligere nevnt tar strømstyringen og sørger for at den ikke trekker mer strøm enn selve adapteren kan gi, dette er en rimelig enkel funksjon å implementere. Lenke til kommentar
inaktiv000 Skrevet 31. mars 2008 Del Skrevet 31. mars 2008 Hehe, tror du er på litt dypt vann. Forklar hvordan strømstyringen vet hvor mye strøm adapteren kan gi? Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 31. mars 2008 Del Skrevet 31. mars 2008 Hehe, tror du er på litt dypt vann. Forklar hvordan strømstyringen vet hvor mye strøm adapteren kan gi? Rimelig simpelt, når spenningen begynner å falle har du nådd taket. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå