sofus71 Skrevet 31. mars 2008 Del Skrevet 31. mars 2008 Trenger litt tips og råd om hva jeg kan gjøre med dette bildet. Kom gjerne med eksempel. Er relativt fersk med bildebehandling. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+oiasdf79 Skrevet 31. mars 2008 Del Skrevet 31. mars 2008 Først, dersom jeg hadde hatt RAW-filen ville jeg nok ha prøvd å rette hvitbalansen. Så ville jeg økt lyset i forgrunnen litt, og slengt på litt kontrast. Nå har jeg ikke RAW-filen så det ble litt sånn halvveis, men noe sånnt.. Lenke til kommentar
Gissan Skrevet 31. mars 2008 Del Skrevet 31. mars 2008 Jeg vil si hvitbalansen er feil på begge deres versjoner. Her har jeg økt lysstyrken, justert hvitbalansen, skarpet opp og trukket fram detaljer i skyggepartiene. Om det ble bedre eller ei, er det ikke opp til meg å bestemme. Dette er ihvertfall hvordan jeg ville gjort det. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+oiasdf79 Skrevet 31. mars 2008 Del Skrevet 31. mars 2008 Jeg sa aldri at hvitbalansen ble rett, det ville vært lettere om man hadde RAW-filen som sagt.. Lenke til kommentar
Gissan Skrevet 31. mars 2008 Del Skrevet 31. mars 2008 Jeg sa aldri at hvitbalansen ble rett, det ville vært lettere om man hadde RAW-filen som sagt.. Tja, lettere uten å fremprodusere mer støy, men det er trådstarters problem. Personlig vil jeg heller ha et bilde med riktig hvitbalanse og mye støy, enn et med lite støy, men feil hvitbalanse. Støy kan man alltids fjerne i ettertid. Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 31. mars 2008 Del Skrevet 31. mars 2008 Ett minutt justering i Capture NX, klemt sammen histogrammet og justert fargebalansen ved å forandre litt på RGB individuelt. Lenke til kommentar
pederk Skrevet 31. mars 2008 Del Skrevet 31. mars 2008 Ta bildet på nytt. Det der har horribel kvalitet. Kill your babies er en regel du like godt kan øve inn med en gang. Lenke til kommentar
aksjetrading Skrevet 31. mars 2008 Del Skrevet 31. mars 2008 artig å se kor anderledes 3 personer gjør det. Hvem har rett? Hva er best å se på? Si det, men morro var det å se uansett. takk! Lenke til kommentar
8086 Skrevet 31. mars 2008 Del Skrevet 31. mars 2008 (endret) Trenger litt tips og råd om hva jeg kan gjøre med dette bildet. Ta bildet på nytt. Det der har horribel kvalitet. Nå ba han jo ikke om bildekritikk, men om hjelp til bildebehandling. Det er jo forsåvidt i orden å komme med innspill om at den enkleste bildeforbedringen ville være å ta det på nytt, men da bør man samtidig også komme med tips til hvordan det skulle forbedres. Både for trådstarter og andre som leser. Ellers er det bare drittslenging som i særdeleshet ikke hører hjemme i en tråd om bildebehandling Endret 31. mars 2008 av 8086 Lenke til kommentar
Gissan Skrevet 31. mars 2008 Del Skrevet 31. mars 2008 artig å se kor anderledes 3 personer gjør det. Hvem har rett? Hva er best å se på? Si det, men morro var det å se uansett. Meg, meg, meg!! Lenke til kommentar
pederk Skrevet 31. mars 2008 Del Skrevet 31. mars 2008 (endret) Trenger litt tips og råd om hva jeg kan gjøre med dette bildet. Ta bildet på nytt. Det der har horribel kvalitet. Nå ba han jo ikke om bildekritikk, men om hjelp til bildebehandling. Det er jo forsåvidt i orden å komme med innspill om at den enkleste bildeforbedringen ville være å ta det på nytt, men da bør man samtidig også komme med tips til hvordan det skulle forbedres. Både for trådstarter og andre som leser. Ellers er det bare drittslenging som i særdeleshet ikke hører hjemme i en tråd om bildebehandling Satt med bildet i Photoshop i 10 minutter. Det var ikke noe å hente. Bildet er av såpass lav kvalitet at man såvidt kan dra i trådene uten at støyen popper rett fram, og om du prøver på oppskarping så vil støyen komme mer fram enn detaljene. Med mindre trådstarter har veldig spesiell interesse i å få dette bildet i god nok form til å kunne skrives ut i betydelig størrelse så er det bedre å bare legge det fra seg, eller bruke det uredigert. Om du ønsker å gjøre bildet til et prosjekt så foreslår jeg følgende ting: Fjerne ghost/flare på himmelen. Jukse til en mild blå-tone i snøen istedenfor gul-tone. Bildet har lys med to forskjellige hvitbalanser, så her er ikke redigering av hvitbalanse i LR eller lignende nok. Mer støy får man selvsagt. Fjerne hot-pixler. Lysne opp skjulet og snøen. Fjerne støy. Beskjære litt rotert med klokken, med mindre skjulet faktisk er skjevt. Skarpe opp (om du krymper det og skal bruke det på web.) Om det jeg fikk til i Photoshop var bedre så skulle jeg ha postet det, men som sagt, om dette skal bli bra så trenger det mer arbeid enn jeg vil legge i det. Av det de andre har gjort så syns jeg Freebird har fått det til best. Endret 31. mars 2008 av pederk Lenke til kommentar
sofus71 Skrevet 31. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2008 (endret) Takk for tilbakemeldinger og tips. Har dessverre ikke tatt bildet i RAW format. Glemte og sjekke instillinger da jeg tok bildet. (man lærer av sine feil.) Det var minus 15 grader ute da bildet ble tatt. Slett med av AF ikke ville fungere skikkelig. Kom stygg lyd fra AF motor. Er klar over at bildet innehar lav teknisk kvalitet. Skulle bare høre om man kan gjøre noe får og få det til og se litt bedre ut. JGP fila som jeg la ut er noe redigert. Har tatt vare på orginal JGP fil hvis det er ønskelig. Men det er noen i familien som ønsker dette bildet på papir. Det skal skrives ut i format 13x18cm. I 13x18 cm så mener jeg at kvaliteten er grei nok Bildet er tatt av en amatør og vil bli betraktet av amatører. Endret 31. mars 2008 av sofus71 Lenke til kommentar
GLN Skrevet 31. mars 2008 Del Skrevet 31. mars 2008 (endret) Men undereksponerte bilder så er det best å justere på brightness/contrast, shadow/highlights, kanskje noe i levels, og litt fargejustering. Legger til en kjapp redigering. Natta Endret 31. mars 2008 av Pirja Lenke til kommentar
pederk Skrevet 1. april 2008 Del Skrevet 1. april 2008 (endret) Legg ut originalen. Det er godt mulig at den er bedre å jobbe ut ifra. Endret 1. april 2008 av pederk Lenke til kommentar
sofus71 Skrevet 1. april 2008 Forfatter Del Skrevet 1. april 2008 Legg ut originalen. Det er godt mulig at den er bedre å jobbe ut ifra. Legger den ut i kveld fra min hjemme pc. Tusen takk for at dere vil hjelpe.. Lenke til kommentar
8086 Skrevet 1. april 2008 Del Skrevet 1. april 2008 Satt med bildet i Photoshop i 10 minutter. Det var ikke noe å hente. Bildet er av såpass lav kvalitet at man såvidt kan dra i trådene uten at støyen popper rett fram, og om du prøver på oppskarping så vil støyen komme mer fram enn detaljene. (...) Om du ønsker å gjøre bildet til et prosjekt så foreslår jeg følgende ting: Fjerne ghost/flare på himmelen. Jukse til en mild blå-tone i snøen istedenfor gul-tone. Bildet har lys med to forskjellige hvitbalanser, så her er ikke redigering av hvitbalanse i LR eller lignende nok. Mer støy får man selvsagt. Fjerne hot-pixler. Lysne opp skjulet og snøen. Fjerne støy. Beskjære litt rotert med klokken, med mindre skjulet faktisk er skjevt. Skarpe opp (om du krymper det og skal bruke det på web.) wow. det var noe annet fint at du tok deg tid - det er ikke bare trådstarter som er ute og fisker etter tips Lenke til kommentar
pederk Skrevet 2. april 2008 Del Skrevet 2. april 2008 (endret) Jeg fikk ikke sove. Myknet ganske for prosjektet siden du faktisk skal printe. Mitt forslag. Klart til print. 18x13cm, 250PPI. Kunne sikkert kjørt 120PPI uten at noen hadde merket forskjell, menmen. Om du vil beskjære selv. Turde ikke skarpe opp. Endret 2. april 2008 av pederk Lenke til kommentar
Onkel Skrevet 7. april 2008 Del Skrevet 7. april 2008 Prøvde meg jeg også, litt annen variant, men må si forrige bidrag var bedre. Hva var det du gjorde med snøen, pederk? Min standardframskrittsmåte: Fjerne chroma-støy Splitte bildet mellom shadows og highlights (med en action) for ulik behandling. Poenget er en S-kurve, pluss mer kontroll. Shadows: litt mørkere midrange, lavere saturation Highlights: lysere midrange Himmelen litt vridd mot cyan, snøen (orange farger) får lavere saturation, sementblanderen høyere, dodge/burn på huset. Og så kunne jeg ikke dy meg for en småtacky måne-glow. Skarpet og resizet ned tilslutt. Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 7. april 2008 Del Skrevet 7. april 2008 Fikk lyst til å prøve selv jeg, men pederk gjorde vel jobben ganske bra, kom med flere ! Lenke til kommentar
ThaKladd Skrevet 7. april 2008 Del Skrevet 7. april 2008 Prøvde meg jeg også: Hovedting: - Lysere med nivåer, dra midterste digs til venstre - Gråbalansen i curves - En tur innom lys/kontrast - Endret farge på himmelen ved selektiv fargekorrigering - litt mindre metning - en mild støyfjerning - resize Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå