Gå til innhold

Blitz og Macro objektiv

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen!

Jeg har et problem som jeg ikke får løst i den lokale fotobutikken.

Jeg skal kjøpe meg et Macro objektiv og SB-R1C1 til mitt D300.

Dette er mitt problem:

Må makrolinsen ha intern fokusering, da blitzene skal festes foran på objektivet?

Og hvilket objektiv bør jeg velge? Jeg kommer å bruke det til fotografering av smådyr, blomster ol. og har selvfølgelig ikke alverden med penger å bruke. Så det blir å handle brukt.

Har sett på:

Sigma 150mm 2.8 (5300,-)

Tokina 100 mm 2.8 (3800,-)

Tamron 90mm 2.8 (2999,-)

Men igjen, er det mulig å feste «blitz pakken» på disse linsene. Sigma objektivet har intern fokusering, så det burde gå bra.

Har dere noen innspill/tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sammen med R1C1 så vil nok det eneste (og naturlige) valget være 150mm, da denne har internfokusering. Har akuratt samme kombo selv (150mm, D300 og R1C1) og er så langt veeeeldig fornøyd. Skulle bare fått tak i en eller annen slags softboxvariant til blitsene..

Har og Sigma 105mm (som i mine øyne er å anbefale foran Tokina og Tamron) - skal jammen ta og teste R1C1 på denne for deg, bare for å se hvordan det virker...

Tilbake om 10 min :)

Lenke til kommentar

Da har jeg testet... og største problemet slik jeg ser det er at i pakken som følger med i R1C1 så er det ikke feste med rette diameter til å skru i foran på Sigma 105mm ihvertfall..

Det som følger med er 52mm, 62mm, 67mm, og 77mm - samt 72 som er "standard" - de fåes sikkert i flere størrelse, men de må sikkert spesialbestilles

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...