TheBoxhead Skrevet 31. mars 2008 Del Skrevet 31. mars 2008 Oppdaget noe her om dagen som jeg trenger litt hjelp til. Har et Canon EOS350D, En Sigma 70-200mm f2.8 og en Sigma EF530 DG super. Monterer kamera på stativ og fokuserer på et gitt punkt i stua: Hvis jeg benytter kamera instilling "P" får jeg Lukker 1/60sec på f2.8 Hvis jeg setter kamera i "Av" (Blender prioritet) får jeg Lukker på 0,4 sec på f2.8 Blitzen står i ETTL modus forøvrig. Hvorfor får jeg ikke samme lukkertid i Av modus som P ? Når jeg har dette montert på stativ og med nøyaktig samme motiv/lys osv burde jeg få 1/60sec på Av modus når jeg velger Blender 2.8 ? Eller er det slik at ETTL blitz automatikk ikke fungerer i Av modus her ? Må jeg manuelt justere blitzen ? Må lese meg frem til dette da jeg ikke er en erfaren fotograf, Men om noen kan gi meg noen hint tips til hva som kan være galt hadde det vært flott ! Ønsker noen ganger å benytte et eller to blender trinn mere da sigmaen ikke er 100% skarp på 2.8 Når jeg får 1/60 sec på 2.8 burde jeg kunne justere til 3.5 f.eks og ta bedre bilder. Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 31. mars 2008 Del Skrevet 31. mars 2008 Lukkertid ved blits er forskjellig fra lukkertid uten blits - husk at blitsen kun blinker i en liten brøkdel av ett sekund - ofte under 1 / 1000. Dette gjør at man ved lengre lukkertider får forgrunnen opplyst av blitsen og naturlig lys i bakgrunnen - alikevel fryses bevegelse. Hva automatikken velger er det mulig å stille inn. Lenke til kommentar
TheBoxhead Skrevet 31. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2008 Joa men jeg har identisk oppsett, altså blitz aktiv i ETTL modus både i P og Av Lenke til kommentar
Anew Skrevet 31. mars 2008 Del Skrevet 31. mars 2008 Med standardinnstillinger antar Canon-kameraer at du vil "slow synce" blitsen i blenderprioritet, derfor setter den lukkertiden etter behov for å eksponere bildet riktig. I P har ikke kameraet så høye forventninger til deg som fotograf, og setter i stedet en lukkertid som er et greit kompromiss. Du kan sette en minste tillatte lukkertid i blenderprioritet ett eller annet sted i menyene. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 31. mars 2008 Del Skrevet 31. mars 2008 Du kan sette en minste tillatte lukkertid i blenderprioritet ett eller annet sted i menyene. Det er en av CF funksjonene - valget er å løse til raske blitz-sync tid eller kjøre som beskrevet. Tom Lenke til kommentar
TheBoxhead Skrevet 31. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2008 Dette var gode tips, skal hjem senere og teste det dere har nevnt her. Flott med så mange dyktige folk her på forumet ! Lenke til kommentar
Patrol_33 Skrevet 31. mars 2008 Del Skrevet 31. mars 2008 Eller bruk M - velg ønsket lukker og blender og blitsautomatikken gjør resten. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå