Gå til innhold

Aprilfest 2008 - Razul - Dybde

Anbefalte innlegg

Dette er min deltakertråd for aprilfesten 2008, der jeg vil legge ut bilder jeg tar gjennom måneden.

Bruker: Razul

Utfordring: Dybde i fotografier. Prøve å ta bilder med god dypdeeffekt og perspektiv. Vil eksperimentere med forskjellige brennvidder i forskjellige situasjoner, manuell blender, og trolig noen HDR-bilder. HDR må nødvendigvis innom Photoshop, men skal ellers behandle bildene så lite som mulig.

Deltakernivå: Reservert. Kommer til å ta bilder så godt som hver dag, men pålegger meg ingen krav i forhold til hvor mange mange bilder og hvor ofte jeg legger ut. Legger ikke ut bilder jeg ikke er fornøyd med ;-)

Utstyr: Canon EOS 20D, EF-s 17-55mm F2.8 IS USM, EF-s 10-22mm F3.5-4.5 USM, EF 50mm F1.4 USM, Sigma 105mm F2.8 Macro, Speedlite 430EX, samt stativ, PL-filter, m.m.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Søndag 13 april:

Endelig et bidrag fra meg også. Etter litt prøving og feiling den siste tiden, med hva som gir gode dybdeeffekter, har jeg kommet fram til et bilde jeg er godt fornøyd med.

post-6446-1208153245_thumb.jpg

Motivet er fra Steinvikholmen i Trondheimsfjorden, tatt med min EOS 20D, EF-s 10-22mm, stativ og polariserende filter, med innstillingene 11mm, f22, 1/6s og ISO 100. Jeg har som sagt prøvd flere måter å illudere dypde i bildene på, og også denne dagen var jeg rundt og prøvde flere steder rundt holmen, forskjellige vinkler til sola, osv. Resultatet er tatt på en høyde ca 10 meter over havoverflaten. Sola står relativt høyt på himmelen, ca kl 10 i forhold til meg og lyser godt opp det grunne området nærmest fjellet. Polariserende filter er brukt for å fjerne refleksen i vannet, slik at man bare ser bunnen nærmest land. Dette gir etter min mening et slags sug innover i bildet, både utover havflaten, og nedover i vannet. Bølgene bidrar til å trekke deg innover i bildet, mens de "svevende" tangklasene viser at det er dybde nedover i vannet.

Aller helst skulle kanskje vannet vært litt dypere, men da hadde det ikke vært så mye lys på bunnen, og man hadde sånn sett ikke fått fram så mye detaljer. Dette hadde igjen ikke gitt noen god dybdevirkning. Jeg har erfart at man trenger gode, skarpe detaljer i flere plan for å få god dybdevirkning! Alternativt kunne man gått for HDR, men jeg er usikker på om det lar seg gjøre å skape en god og troverdig overgang mellom bildene da. Gradert gråfilter hadde kanskje vært enda bedre, men det har jeg dessverre ikke.

Lenke til kommentar

Takk takk, begge to. Kanskje en båt ikke hadde vært så dumt nei, eller noe som vekker litt interesse der nede. Fisk ser jeg på som litt vanskelig å få til, med mindre det er en plastfisk som sitter helt stille kanskje... Vet ikke om det hadde gjort så mye med dybden i bildet da. Med mindre man finner en liten båt som kunne "sveve" over bunnen... Det hadde vært litt kult. Takk for tipset ;-) Hehe, ut og finne nytt motiv med båt!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...