Gå til innhold

Blandede erfaringer med vikarbyråer

Anbefalte innlegg

Jeg har vært i kontakt med flere vikarbyråer, noen ble interessante pg.a. spesifikke jobber, mens det i andre tilfeller var ønsket om å ligge på vent en stund.

Det som slår meg er at de er veldig engasjerte i begynnelsen med en rekke tilbud og en svært så hyggelig tone. Etter hvert derimot, kan det bli en helt annen behandlingsmåte: all kontakt kan utebli, de bidrar ikke stort med å hjelpe deg - den gode tonen stilner totalt. Dette er ikke erfaringen jeg sitter igjen med alle selskaper, men flere og flere.

Jeg er blitt oppmerksom på en del forhold og lurer rett og slett på om disse byråene/selskapene får betalt i form av kundevolum/tetthet? At så lenge man er ansett som en kandidat (står i deres papirer) er man å anse som en lukrativ bit? "Kunde, lansering osv.."

Noen som vet noe om slike virksomheter som kan gi støtte til min teori?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Disse tjener jo penger på å formidle arbeidskraft, og hvis en klient viser seg lite salgbar er det ikke annet å forvente enn at de trapper ned.

Det er en kjent sak, men for å ta til kjernen i det jeg lurer på; tjener de også penger på bakgrunn av volum?

Jeg kontakter et vikarbyrå, blir innkalt til intervju, lanserers for én eller flere bedrifter, men får deretter ikke napp. Vil det være sannsynlig å tro at bare dette gir penger i kassen, og at de tjener på å bare innkalle til intervju (ha folk i søkerbasen deres)?

Lenke til kommentar

Hvordan skulle de kunne tjene penger på å "ha ditt navn i søkerbasen"?

Vikarbyråene tjener hovedsaklig penger på 3 måter.

1. Direkte utleie av deg som vikar, du er ansatt av vikarbyrået, og kunden betaler det.

2. Samme som over, bare at man er "ansatt" som i en prøveperiode, for deretter å gå over i en fast stilling i nytt selskap(kunde). For dette tar man en sum per time i prøvetiden og deretter en "lump sum" for "overtagelse".

3. Utvelgelse, vikarbyrået får i oppdrag å finne den rette kandidaten, som oftest ledere. En tjeneste kunden kun betaler en fast sum for.

Lenke til kommentar
Eller at trådstarter ikke er så god kandidat som han tror?

Selvsagt kan det være relevant å trekke tråder til selve kandidaten, men her sikter jeg mer til den avstanden man føler som en følge av svært variert behandling og oppfølging. Har opplevd at et selskap ikke besvarer et åpent avslag, et annet var fraværende i over én måned, før de etter hvert manet seg opp til en telefonsamtale. Poenget er at det svinger veldig. Kanskje det er få som opplever dette for alt jeg vet, men jeg synes forholdene har vært så oppsiktsvekkende at det var på sin plass med tilbakemelding fra andre. ;)

Endret av Vidi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...