Gå til innhold

Hvordan straffer du DIN hund?


Anbefalte innlegg

Den siste mnd eller så har hun begynnt med noe veldig merkelig greier. gjør hun noe galt og jeg sier fy og begynner og snakke med litt streng stemme så åler hun så å si seg langs bakken til hun kommer til beina mine og det er bare etter tilsnakk. Og har hun vært veldig ulydig så legger jeg ene hånda rundt snuten (uten og ta i på noen som helst måte så det er sagt), og da piper hun og når jeg slipper så "angriper" hun meg i kosemodus. ser ut som hun skal til å bite men hun kaster seg oppetter meg og skal si unnskyld og kose og slikke osv. For dem som ikke vet det så er min hund Maia en Shar pei (7 mnd i dag)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm, har lest litt i en bok som heter noe som "hundens dempende signaler". Den sier at hunder på instinkt, for å unngå konflikt, forsøker å vise at den ikke vil sloss, og at den vil at "motparten" skal dempe seg. I følge boken kunne hunder uttrykke det ved at den flakker med blikket, legger seg ned, legger hodet på skakke eller faktisk også kan vende ryggen til.

 

Har ikke lest igjennom helt enda, men i det jeg har forstått til nå er at om hunden blir for vilter kan man forsøke å "dempe" på samme måte hunder gjør det, og i verste fall snu seg vekk.

 

Har som sagt ikke pløyd helt igjennom (forbereder med til å få hunden som er lenger opp i posten), men kan jo hende at det er noe slikt hunden din, Maia, driver med?

Lenke til kommentar

Boken til Turid Rugaas, om dempende signaler, er en bok jeg mener ALLE burde lest FØR de skaffet seg hund!

JEG vet i alle fall at vi ikke hadde ødelagt vår første hund (ved å høre på snusfornuftige folk som mente det var rett å legge bikkja i bakken osv) om jeg hadde lest den boka først. Og ikke når hunden var 1,5 år gammel. (Stakkars Buffy, hu fikk gjennomgå for MYE uvitenhet hu...)

 

Bare noe så enkelt som at når du roper på hunden din, den vil ikke komme så du blir sint. Hunden kommer mot deg, men jo mer du roper, jo saktere går hunden (den demper deg), men uviten som du er, tror du at hunden gjør det for å være frekk, ulydig osv, så jo saktere hunden går, jo sintere blir du, og når du endelig får tak i bikkja, så banker du den.

Kanskje ikke så rart det lever mange hunder der ute som har mistet sitt naturlige språk og som kan være litt "umulige" å ha med å gjøre?

Lenke til kommentar

Hundene er jo ofte greie i seg selv, men problemet er jo eierne. Enkelte hunder er verre å ha med å gjøre, og rett framgangsmåte kan variere fra hund til hund. Virma er veldig sta, og kun tålmodighet hjelper noen ganger - når hun f.eks ikke vil på puten så er det bare å sette seg ned og vente, og etterhvert skjønner hun at det ikke er noen utveier.

 

Flokkhierarkiet her i huset er litt forvirrende for Virma, fordi mamma går lei og lar henne få viljen sin - hun vet helt tydelig hvor hun skal presse for å få viljen sin :/ Om jeg setter henne på puta fordi hun stjal sokken min så kan mamma finne på å slitte henne løs rett etterpå fordi hun bjeffer så mye :p

Lenke til kommentar

Heldigvis lærer Maia for hver gang hun gjør noe galt. Men stor forskjell fra nå og for 2 mnd siden da hun fikk sin første løpe tid. da hørte hørte hun kun når hun ville selv og det var ikke akkurat morsomt. og fra 3-5mnd var hun så å si en engel. så det var en måned med faenskap på henne:p Men syns jeg taklet den bra jeg^^ (7mnd nå)

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Jeg har ei rottwiler tispe på 4mnd , hu er veldig snill og flink.. D jeg er litt bekymra for er at hver gang vi sier nei eller kanskje har kjefta litt på hu pga hu har gjort ting hun ikke får lov til så begynner hun og knurre og pipe og legger seg ned på magen akkurat jom hun er klar til og ta av, og viss hun blir sikkelig agressiv så tar vi tak i hu og viss vi tar tak rundt nebbe hennes og sier nei og slepper etterpå så begynner hun og gleffse ... Er dette normalt? Vet hun er liten og vil leke og sånn men av og til syns jeg d går litt for langt,..

Lenke til kommentar
Boken til Turid Rugaas, om dempende signaler, er en bok jeg mener ALLE burde lest FØR de skaffet seg hund!

JEG vet i alle fall at vi ikke hadde ødelagt vår første hund (ved å høre på snusfornuftige folk som mente det var rett å legge bikkja i bakken osv) om jeg hadde lest den boka først. Og ikke når hunden var 1,5 år gammel. (Stakkars Buffy, hu fikk gjennomgå for MYE uvitenhet hu...)

 

Bare noe så enkelt som at når du roper på hunden din, den vil ikke komme så du blir sint. Hunden kommer mot deg, men jo mer du roper, jo saktere går hunden (den demper deg), men uviten som du er, tror du at hunden gjør det for å være frekk, ulydig osv, så jo saktere hunden går, jo sintere blir du, og når du endelig får tak i bikkja, så banker du den.

Kanskje ikke så rart det lever mange hunder der ute som har mistet sitt naturlige språk og som kan være litt "umulige" å ha med å gjøre?

 

Jeg trengte ikke lese en bok for å skjønne det. Når bikkja vår ikke vil komme inn, (Den trives så mye bedre ute, men vi må ha den inn på natta for dens skyld. ) roper jeg ganske strengt på den. Når den ser meg så senker hun hodet å åler seg framover. Jeg skjønner og ikke minst SER på bikkja at den ikke gjør det for å være frekk. Klart jeg ikke kan straffe den da. Da setter jeg meg ned. Endrer stemmen helt slik at jeg "syns synd" på henne. Da kommer bikkja til meg og jeg gir den skikkelig kos. Viser at jeg ikke gjør dette for å være slem, men for at hennes del. Viss du ikke klarer skjønne såpass så må du kanskje revurdere både barn og bikkja. Evt. gjøre som du gjorde, lese deg opp. Men for all del, bøker er bra! Jeg hadde nok absolutt hatt godt av å lese bøker. Og det vil jeg gjøre før jeg skal få meg egen hund.

Men den reaksjonen din er jo latterlig. SKulle faen banka deg. Eneste brae er at du har dårlig samvittighet.

Lenke til kommentar

Jeg mener at alle hunder skal lære seg dissiplin ( selvfølgelig ).

Du skal oppdra hunden som om d skulle hvert ett menneske barn, og noen sier du aldri skal ta å kjefte på hunden fysisk, men alle har vell noen gang tatt barne sitt i armen å kjefta osv osv, d blir vell d samme som om du skulle tatt hunden i nakken eller rundt nebbe, eller hva? Jeg gjør ikke så mye d, men viss hun er skikkelig ramp så pleier jeg å legge henne på rygg og sette meg over henne og holde henne fast og stryke på henne helt til hun har roa seg ned,å da er hun helt rolig etterpå.. jeg syns d er en fin måte !!!

Lenke til kommentar

Gjer litt lyd frå meg så hans skjønar at han ikkje har lov til og gjere det for milde ting som å gå inn plasser der han ikkje skal.

Trekking i bann og under trening. Gjør han noko veldig gale kan eg heller løfte han litt opp mens eg ser han djupt inn i augo.

 

 

 

Passer godt på at eg gjer det med ein gong.

 

Fks. straff for å springe av er det vel få måter å gjere utenom straum lyd. Kjem han tilbake å du straffer han då vil han tru at han gjorde noko gale når han kom heim att

Lenke til kommentar

Etter å ha lest igjennom denne tråden, må jeg bare si at her sies en del fornuftig, noe utrolig dumt og ganske mye som viser at mange ikke aner hva som er naturlig atferd hos en hund.

 

Les gjerne bøker, men vær kritisk til forfatteren. Det finnes utrolig mange bøker der ute som ikke inneholder noe som helst vettug informasjon om hundens naturlige atferd, oppdragelse og problematferd.

 

Søk råd hos fagfolk som kan tingene sine. Ikke ta det for gitt at valpekurset drives av en som kan sakene sine. Det er foreløpig (dog, det jobbes med saken nå!) ingen som helst sertifiseringsordning for folk som skal holde kurs, drive med rådgiving osv.

 

Og en ting, ALDRI rykk i båndet når hunden drar, det finnes andre metoder som er effektive og gode. Det er utrolig hvor mange hunder som har smerter i rygg og nakke pga rykking.

Endret av jonlem
Lenke til kommentar

Det siste der overrasker meg. Vil ikke hunden slutte hvis den får smerter i rygg/nakke? Jeg bruker dra i båndet på bikkja vår når den trekker. Hva annet kan jeg gjøre?

Men dette er ikke et stort problem siden hun for det meste går løs da. Jeg orker ikke trekke noe mye siden hun er for gammel til å slutte med det uansett. Og det er ikke verdens undergang at hun trekker..

Lenke til kommentar

To ting er verdt å merke seg her;

 

For det første er vel det jeg tenkte på mer av typen kroniske problemer som oppstår etter utstrakt rykking i båndet (nakken) over tid.

 

For det andre er det ikke gitt at hunden forstår at rykkingen kommer som en konsekvens av at den drar?

Kan være vel så effektivt å bare stoppe opp når den drar, vente, og heller belønne god "gå-atferd" med godbiter eller annet positivt. Det krever kanskje litt mer tålmodighet, men jeg tror helt ærlig det er en mye bedre løsning på "problemet".

 

Positivt positivt positivt istedenfor negativt negativt negativt :)

Endret av jonlem
Lenke til kommentar

Er litt skeptisk til den nakketeorien din da. Husk nå at bikkja ofte springer som faen i starten når du har den i bånd og det er da det virkelig rykker!

 

Viss du rykker kun når den trekker trur du ikke den skjønner det da? Men enig, rykk minst mulig. Jeg rykker i båndet minimalt.

Lenke til kommentar
Er litt skeptisk til den nakketeorien din da. Husk nå at bikkja ofte springer som faen i starten når du har den i bånd og det er da det virkelig rykker!

 

Viss du rykker kun når den trekker trur du ikke den skjønner det da? Men enig, rykk minst mulig. Jeg rykker i båndet minimalt.

 

Hør med en veterinær, de aller fleste vil si det samme. Dette er ikke noe jeg har funnet på, men som fagfolk har kommet frem til. Jeg rykket selv i båndet tidligere, men har sluttet nå. Positiv tilbakemelding er mye mer effektivt!

 

Dessuten så er det igjen kroniske lidelser jeg snakker om. Om hunden utvikler smerter i nakken og ryggen over lengre tid, vil ikke den ha forutsetninger til å forstå at det er fordi han eller hun har dratt i båndet og eier har rykket i det.

 

Det er selvsagt individuelle forskjeller, men i utgangspunktet holder jeg fast ved at man ikke skal rykke.

Lenke til kommentar

Når jeg tenker over det er jeg egentlig ganske enig. Er jo ikke fra naturen meningen at en bikkje skal gå i bånd og da regner jeg med at spesielt ikke rykk er naturlig og fort kan føre til nakkeskader. Skal kutte det jeg og. Får heller satse på å ha bikkja mer løs / ikke bry meg når hun rykker. En god ting lært! Takker for innspill:)

Lenke til kommentar

Nathy: husk at en valp på 4 måneder vanligvis har kløe i munnen siden melketennene byttes ut. Avled heller med noe den kan bite på istedet for å korrigere for hardt når hunden glefser. Det er jo ikke hundens feil at den har kløe i tennene.

 

Jeg syns det er en stor uting å ta hunden fysisk for biting alt for tidlig. Litt kløe i munn er jo naturlig for en valp.

 

Må man først bruke stramt bånd for å korrigere er det mye bedre å dra rolig og bestemt istedet for å rykke. Det er den brå belastningen man får med å plutselig rykke til som er farlig. Drar man bestemt etter å ha kommandert hunden til å være rolig, så vet hunden hvorfor man drar, og støttemuskulaturen er med på å sørge for at det ikke blir skader.

 

Positiv læring av det å gå pent i bånd er utrolig mye mer effektivt; Det krever litt tålmodighet, men når hunden først skjønner at den ikke får gå fortere ved å dra i båndet så gjør den ikke det.

 

Zerzk: du sier at hunden din er for gammel til å slutte å dra; dette er feil. Det er mulig å lære en gammel hund nye triks. Det krever litt ekstra innsats, men med rett treningsteknikk er det ikke noe problem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...