Gå til innhold

Hvordan straffer du DIN hund?


Anbefalte innlegg

Jeg lurer på hvordan DU straffer DIN hund om den gjøre noe galt.

Og ikke kritiser måten andre gjør det på, for er ikke det jeg er ute etter her.

 

Måten jeg straffer Maia varierer fra hvor alvorlig ting er.

F.eks hører hun ikke etter når hun går løs så får hun det verbalt (dvs at hun ikke kommer når jeg roper på henne og sånne ting. Løper hun etter folk når hun er løs og ikke hører på meg så tar jeg tak i leppehuden (ikke sånn at hun får vondt, men at jeg får pekt snuten hennes mot mitt ansikt og sier med streng stemme "FY SKAMME SEG" og da blir hun helt rar og skal vise at hun skjønner at hun har gjort noe galt. Det holder som oftest med å bare si dem ordene og hun blir helt fjern. Og er det mer alvorligere ting som å ødelegge ting (som har skjedd kun ett par ganger så flyr jeg i taket og hun går å legger seg i senga si på ryggen). ytterst skjelden jeg tar tak i nakkeskinnet men det har skjedd. ikke at hun bryr seg om det for hun har så mye skinn at er ikke vits en gang:p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis hun f. eks tar fra benken eller snoker rundt ved søpla, så pleier jeg å rope (for å først og fremst avlede så hun kanskje slutter). Eventuelt fyker jeg bort til henne og tar i nakkeskinnet hennes og tar henne vekk derfra. Ikke noe draing i ører og slikt, jeg gjorde det før men har kommet på bedre tanker. Er ikke så ofte jeg tar i henne fysisk, det er ikke så mye vits med en så stor hund. Må jo bruke alle mine krefter om det skal ha noe for seg.

På trening straffer vi ikke, eneste er kanskje å la være å belønne dersom hun gjør feil. Så det blir jo negativ straff, da.

Lenke til kommentar
Jeg lurer på hvordan DU straffer DIN hund om den gjøre noe galt.

Og ikke kritiser måten andre gjør det på, for er ikke det jeg er ute etter her.

 

Måten jeg straffer Maia varierer fra hvor alvorlig ting er.

F.eks hører hun ikke etter når hun går løs så får hun det verbalt (dvs at hun ikke kommer når jeg roper på henne og sånne ting. Løper hun etter folk når hun er løs og ikke hører på meg så tar jeg tak i leppehuden (ikke sånn at hun får vondt, men at jeg får pekt snuten hennes mot mitt ansikt og sier med streng stemme "FY SKAMME SEG" og da blir hun helt rar og skal vise at hun skjønner at hun har gjort noe galt. Det holder som oftest med å bare si dem ordene og hun blir helt fjern. Og er det mer alvorligere ting som å ødelegge ting (som har skjedd kun ett par ganger så flyr jeg i taket og hun går å legger seg i senga si på ryggen). ytterst skjelden jeg tar tak i nakkeskinnet men det har skjedd. ikke at hun bryr seg om det for hun har så mye skinn at er ikke vits en gang:p

 

ALDRI, og jeg mener ALDRI straff din hund fysisk. Dette er vel ikke jeg utdannet til å si nok om, men etter endt valpekurs av en ellers flink trener ble vi veldig opplyst om akkurat dette tema. Skulle du straffe engang på feil tidspunkt, sted eller hva den gjorde kan den bli skeptisk og faktisk redd deg. Kommer sikkert ann på hvor dominant hund du har, men fra min side vil jeg aldri straffe min hund fysisk. Denne hundetreneren hadde nå 5 dobbermann, aldri brukt noen fysisk straff.

 

Jeg straffer min hund ved å si nei, og evt. si en kommando deretter så godbit. Da lærer den at NEI betyr "Stopp", så vil den da vente på ny kommando, som kan være "Her" eller "Sitt". Fungerer utmerket.

 

Nå vet jeg ikke hvordan hund du her, og jeg snakker bare etter erfaring fra andre, men det at den løper etter folk og biler er å distrahere hunden din i øyeblikket FØR det skal skje. Du har kontroll, vær føre var og f.eks få hunden til og overse tingen/objektet med lek, øvelse e.l

 

Håper noe av dette hjelp. ^^

Lenke til kommentar
Jeg lurer på hvordan DU straffer DIN hund om den gjøre noe galt.

Og ikke kritiser måten andre gjør det på, for er ikke det jeg er ute etter her.

 

Måten jeg straffer Maia varierer fra hvor alvorlig ting er.

F.eks hører hun ikke etter når hun går løs så får hun det verbalt (dvs at hun ikke kommer når jeg roper på henne og sånne ting. Løper hun etter folk når hun er løs og ikke hører på meg så tar jeg tak i leppehuden (ikke sånn at hun får vondt, men at jeg får pekt snuten hennes mot mitt ansikt og sier med streng stemme "FY SKAMME SEG" og da blir hun helt rar og skal vise at hun skjønner at hun har gjort noe galt. Det holder som oftest med å bare si dem ordene og hun blir helt fjern. Og er det mer alvorligere ting som å ødelegge ting (som har skjedd kun ett par ganger så flyr jeg i taket og hun går å legger seg i senga si på ryggen). ytterst skjelden jeg tar tak i nakkeskinnet men det har skjedd. ikke at hun bryr seg om det for hun har så mye skinn at er ikke vits en gang:p

 

ALDRI, og jeg mener ALDRI straff din hund fysisk. Dette er vel ikke jeg utdannet til å si nok om, men etter endt valpekurs av en ellers flink trener ble vi veldig opplyst om akkurat dette tema. Skulle du straffe engang på feil tidspunkt, sted eller hva den gjorde kan den bli skeptisk og faktisk redd deg. Kommer sikkert ann på hvor dominant hund du har, men fra min side vil jeg aldri straffe min hund fysisk. Denne hundetreneren hadde nå 5 dobbermann, aldri brukt noen fysisk straff.

 

Jeg straffer min hund ved å si nei, og evt. si en kommando deretter så godbit. Da lærer den at NEI betyr "Stopp", så vil den da vente på ny kommando, som kan være "Her" eller "Sitt". Fungerer utmerket.

 

Nå vet jeg ikke hvordan hund du her, og jeg snakker bare etter erfaring fra andre, men det at den løper etter folk og biler er å distrahere hunden din i øyeblikket FØR det skal skje. Du har kontroll, vær føre var og f.eks få hunden til og overse tingen/objektet med lek, øvelse e.l

 

Håper noe av dette hjelp. ^^

 

Nå har jeg en shar pei og hun er strax 6mnd gammel, men nei, jeg straffer ikke henne fysisk. Hun vet godt hva NEI betyr. Og som oftest så greier jeg og stoppe henne før hun løper bort til folk-hunder-katter. Hun får ros så det holder etter når hun gjør ting riktig (+godbit).

Lenke til kommentar
Jeg sparker å slår jeg!

 

Jeg sier NEI når han er rampete, som feks løpe etter kattungene eller spise kattematen.

Jeg tar tak tak i nakkeskinnet og sier strengt nei når han er umulig.

Har sjeldent tatt i han så han piper/hyler.

 

Hehe må si øynene min åpnet seg da jeg leste første linja:p Ja var en periode det gikk mer kattemat enn hundemat her i huset. men nå går hun ikke bort en gang.

Lenke til kommentar

Hmm, har vel tatt tak i Bridie to ganger på det snart 1,5 året jeg har hatt henne... Og da har jeg tatt henne i nakkeskinnet og dratt henne med meg. (siste gangen var da hu stakk av og ut på jernbanen like før toget kom. Jeg fikk tak i hu på feil side av gjerdet, ellers hadde jeg aldri tatt tak i henne).

 

Ellers, hvis jeg i det hele tatt trenger å STRAFFE henne, så er det ved å ikke gi henne det hu ville ha. Altså fjerne leker osv, eller si NEI med morsk stemme. Det holder lenge på snuppa mi. Hu er absolutt ikke en hund det er noen poeng i å ta hardt i. Det funker ikke uansett.

 

Jeg kan jo bare håpe at hu tok hintet på jernbanen...

 

Men, stort sett er jenta såpass snill her at straff er unødvendig ;)

 

Bruker bare positivt forsterkning og negativ straff i trening også ;)

Lenke til kommentar

som regel går det i stemme bruk, men vis hun gjør noe gale hjemme får hun kjeft å må gåå legge seg i et hjørne eller gå ned i kjelleren, da kommer hun opp etter 2-3 min å vil ha kos, da er hun lei seg, så blir vi venner igjen.

da har hun lært, viser seg at hun ikke har gjort tingene igjen der hun må gå ned å legge seg. f.eks tatt mat fra bordet, har aldri skjedd igjen etter dette. gjelder oxo andre ting.

 

fysisk straff har hun kun fått 2-3 ganger, tok hun i nakkeskinnet og sa fy.

Lenke til kommentar

Vel... vi har vel mistet kontroll?

Når de f. eks. snoker i søpla sier jeg strengt nei og hever stemmen litt. Det bruker å hjelpe å de går, men de er utspekulerte å venter til jeg ikke ser dem og da er det ON!

Når de først har fått tak i et bein så er det gjort, jeg går ikke å prøve å ta det fra dem da blir det knurring og de biter. Jeg stapper liksom ikke hende i kjeften dems, riskirer bare å ikke få tilbake fingrene :(.

Straff... sier fy? Banke hunden, hva faen? Hvordan skal hunden forstå hvorfor jeg gjorde det? Jeg tror det er mye spørsmålstegn i hodet dems fra før av.

Jeg ser at hundene kan skamme seg litt når jeg blir sint, de legger merke til det. Men når det kommer til mat så forstår jeg dem :p Er som når jeg tar mat fra mamma... det blir satans bråk, men jeg lærer aldri...

Lenke til kommentar

har hatt 2 strihåre vorstere. skal si de er ganske vanskelige å ha med å gjøre.tispa jeg har nå er veldig lydig mot meg og faren min da vi er turgåere matgivere. men vennene mine til og med kjæresten min glefser den ettermed engang de stikker henda bort. og mot adnre tisper. umulig å ha med å gjøre. Men ontopic, straffen her er ett enkelt nei med litt trykk i. funker enkelt. men den har blitt slått før(har jeg hørt,vi er 5 eier). feksempel så driver søstra mi med riding så jeg løp jo rundt med pisken på morro. første reaksjonen dens kun ved synet var å hjemme seg under bordet. har aldri rørt hunden når det gjelder å straffes. selv om hunden ikke er dressert til annet enn sitt og kom

 

 

andre hunden jeg har hatt er den særesten hunden jeg har vært bort. ufattelig dominant. eksempel. var hos oppdretteren en dyktig mann skal jeg tro papirene. men bikkja mi etter mange forsøk. så skulle han bruke den til å vise de andre hvordan man får fokuset til hunden. han tar en due og holder den foran hundens snute. reaksjonen på bikkja mi var å legge seg i en bylt og snorke. snorke?! trodde ikke hunder kunne være ignorante på den måten XD ONtopic. ble brukt fysisk straff mot denne. den fryktet meg ikke. men slik straff ble aldri brukt hvis den ikke ble tatt på fersk gjerning og den var klar over det. tro hva dere vil, jeg er veldig sikker på at det ikke hadde noen virkning på oppførseln. skal legge til at vi hadde problemer med oppførselen mot andre hann hunder.

 

Langt inlegg det her.

Endret av Axl91
Lenke til kommentar

Interessant å lese dette, familien vår skal nemlig få vår første hund i slutten av mai. Jeg gleder meg UTROLIG mye til vi skal få den lille mellompuddelen vår :love: (og nei, vi skal ikke klippe den til show/som en klovn)

 

Vi har kjøpt inn en rekke bøker, og får ukentlige bilde oppdatering. For øyeblikket er hvalpen 10 dager :)

 

Har hørt at hvalpetiden er ganske anstrengende, og da er det fint å få litt input på hva man skal gjøre om den gjør noe gæærnt.

 

Mvh Mks1001

 

 

Edit: Kunne ikke dy meg, måtte laste opp et bilde. Det er den brune som er vår.

 

181970.jpeg

Endret av mks1001
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Virma er veldresert og grei, så lenge hun får turen sin er hun flink, men hvis ikke kan hun finne på å løpe villmann rundt bordene i stuen/kjøkkenet, og da blir det rett på puta når vi får tak i henne. Dette er liksom straffen vi bruker inne, selv om hun vet hva nei betyr liker hun å tøye det innendørs.

 

Utendørs er det værste hun gjør faktisk å løpe etter katta, i løpestrengen - vi har en fin sti i singelen etter dette :D Fortsetter hun å løpe fram og tilbake etter flere advarsler tar vi med henne inn, dette er jo den verste tenkelige straffen for en strihåret vorstehhund, hun har jo ikke lenger kontroll på katta :O

 

Problemet er vel egentlig ikke at hun er ulydig, men at hun bestandig skal teste grensene på de områdene der vi i familien ikke er helt konsekvent og enige i hvordan vi takler det.

Lenke til kommentar

Enten er det jeg som ikke har vært helt streng fra starten, ellers er hunden min en slask xP

 

Hun er litt over ett år, og når vi skal ut på tur bruker jeg å ta på henne en "anti-dra-sele" i to deler. Et ekstra halsbånd og noen stropper som går mellom forbena hennes som jeg fester i den andre halsbåndet.

Når jeg skal ta på dette, blir hun rabiat og biter meg på hender og føtter. Om jeg da tar henne i nakkeskinnet og holder henne fast, klarer hun uansett å vri seg slik hun får tennene i meg igjen.

Jeg prøver å ignorere henne ved å snu ryggen til, men da går hun igang på skoene (om jeg har fått på dem) og føttene ellers.

Prøver å gi henne noe snop etter jeg har fått på "seletøyet", da er hun sånn passe rolig. Men så blir hun vill igjen og løper rundt i gangen. Ender opp med at hun setter spytt i halsen og brekker seg xP

Slik er det hver dag. Før hver tur tar jeg på henne selen, men hun finner seg ikke i det, i d hele tatt.

 

SÅ, straff som å ta henne i nakkeskinnet funker egentlig ikke xD

Eneste som kan fungere, er at jeg går ut av rommet og lukker døra og gir henne litt tid te å roe seg ned.

Men igjen synes jeg ikke dette er en fantastisk metode. Hun kan begynne å gå løs på alt som ligger der inne (gangen er tilfeldigvis også husets vaskerom) og kanskje finne på å tisse mens hun venter på meg. Hun elsker å finne skitne truser og spise på dem. (har opptil flere ganger tatt på meg truser med fransk åpning som ikke hadde det i utgangspunktet)

 

Hva kan jeg gjøre med min dustete hjertesten? <3

 

(legger ved bilde av babyen min ^^)

post-152892-1209134780_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Er vel egentlig bare å ta litt hard dressering på at hun ikke skal dra, slik at du slipper den selegreia. Strupehalsbånd kan hjelpe litt, men må brukes med omhu. Bruker det på Virma til turer i kortere bånd fordi hun har skjønt såpass at hun ikke drar helt ekstremt med det selv om det er noe som er interessangt i veikanten - ganske snedig når man jogger fort :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...