Gå til innhold

Hvordan slå av maskinen i Win2000?

Anbefalte innlegg

Når jeg velger "shut down" i Windows 2000 så går alt normalt, men etter en liten stund så kommer meldingen "it is now safe to shut down your computer", og jeg må holde inne power knappen i 5 sek. for å skru av PC-en. Maskinene (jeg har 2 med samme problem) skal jo skru seg av av seg selv. Begge to har ATX strømforsyning. Hva må jeg gjøre for at de skal skru seg av automatisk?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har også problemer med at pc lukker windows, skjermen blir svart, men pc'n står fortsatt på. Må trykke inn reset i 5 sek.

Men i mitt powermanagement har jeg ikke noe som heter APS! UPS derimot, er det en folder som heter. Under den står de tnoe om "uninterruptible powersupply". Når jeg klikker "about", står det "american power conversion"

Hva vil dette si? Jeg la inn win2k som amerikansk, men med norsk tastatur..

Lenke til kommentar

Enkel forklaring:

UPS er noe som er kjekt å ha ved strømbrødd. Den gir nok strøm til at du kan slå av maskinen kontrollert og dermed få lagret alt du jobber med.

Er også kjekt å ha ved korte brudd på strømnettet.

Tillegg:

På norsk heter det vel avbruddsfri strømforsyning. Her har du noen eksempler:

http://www.ihandel.no/default.asp?kat=9060...ukat=9189&Avd=1

BlowKiss.gif

[ Denne Melding var redigert av: Milla på 2002-01-10 20:00 ]

Lenke til kommentar

En UPS-enhet er en slags strømeliminator med batteri som må kjøpes. Se her

KIN625A.jpg

Epox EP-8KTA3+

AMD Athlon 1200/266

512 MB RAM

2X GXP75 30GB RAID0 2 år og feilfri :smile:

SBLive 5.1

ATI Rage Fury Pro 32MB

NGT ADSL 1024/512

[ Denne Melding var redigert av: Xizor på 2002-01-10 21:50 ]

Lenke til kommentar

Ok, som de prøver å si over så er en ups noe du ikke har brukt for. Ups er et batteri som som brukes til servere. Den kobles inn i tilfelle strømbrudd, og brukes til å enten ha serveren oppe til strømmen kommer tilbake, eller å få slått den av kontrollert.

Over til spørsmålet ditt. Hva slags hovedkort har du? For å få maskinen til å slå seg av automatisk i win2k må hovedkortet støtte acpi. Det kan hende at du bare må enable acpi i bios (du kommer inn i bios ved å trykke på enten "delete"-knappen eller "F2" under oppstart, før windows starter opp). Du finner den instillingen ett eller annet sted. Hvis du finner acpi, enable den, og gjør følgende:

For at windows skal begynne å bruke acpi, må du tvinge windows til det. For å gjøre det må du installere windows på nytt. Under installasjonen, etter den første ms-dos delen er ferdig, så kommer det opp: "trykk F6 får å legge til tredjeparts scsi eller raid kontroller" eller noe sånt. Når denne skjermen står, trykker du på F5, IKKE F6, og du kommer da inn i en meny. Her velger du acpi pc, eller.no. Da tvinger du windows til å bruke acpi på hovedkortet ditt. Windows har nemlig en liste med hovedkort som windows tror ikke kan benytte acpi. Hvis ditt hovedkort er på lista vil ikke acpi fungere.

Legg merke til at du kanskje må oppgradere bios først.

Dette er en metode jeg har brukt på et abit bp6 kort. Bios'en på dette kortet støtta ikke acpi til å begynne med, men det kom en bios versjon som gjorde det. Så derfor la jeg inn ny bios, og måtte legge inn windows, med tvang til å bruke acpi!

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-01-11 11:03, Instigator skrev:

Ok, som de prøver å si over så er en ups noe du ikke har brukt for. Ups er et batteri som som brukes til servere. Den kobles inn i tilfelle strømbrudd, og brukes til å enten ha serveren oppe til strømmen kommer tilbake, eller å få slått den av kontrollert.

Over til spørsmålet ditt. Hva slags hovedkort har du? For å få maskinen til å slå seg av automatisk i win2k må hovedkortet støtte acpi. Det kan hende at du bare må enable acpi i bios (du kommer inn i bios ved å trykke på enten "delete"-knappen eller "F2" under oppstart, før windows starter opp). Du finner den instillingen ett eller annet sted. Hvis du finner acpi, enable den, og gjør følgende:

For at windows skal begynne å bruke acpi, må du tvinge windows til det. For å gjøre det må du installere windows på nytt. Under installasjonen, etter den første ms-dos delen er ferdig, så kommer det opp: "trykk F6 får å legge til tredjeparts scsi eller raid kontroller" eller noe sånt. Når denne skjermen står, trykker du på F5, IKKE F6, og du kommer da inn i en meny. Her velger du acpi pc, eller.no. Da tvinger du windows til å bruke acpi på hovedkortet ditt. Windows har nemlig en liste med hovedkort som windows tror ikke kan benytte acpi. Hvis ditt hovedkort er på lista vil ikke acpi fungere.

Legg merke til at du kanskje må oppgradere bios først.

Dette er en metode jeg har brukt på et abit bp6 kort. Bios'en på dette kortet støtta ikke acpi til å begynne med, men det kom en bios versjon som gjorde det. Så derfor la jeg inn ny bios, og måtte legge inn windows, med tvang til å bruke acpi!

Dette var litt tullete forklaring... Du må enable ACPI i bios riktignok, men du trenger ikke å installere Windows på nytt... Bare å aktivere APM i power options etter at du har aktivert acpi i bios..

Hvordan pc er det du har?

Lenke til kommentar

Ser noen har slike store maskiner, hva gjør dem.

Min virker enda, jag har samme pc som da jeg kjøpte den i 1995.

Den er rask på nettet og jeg har jo 256 farger.

Windows 3.11 er jo bra da..litt mye feil i den derre windiws 3.

---W O W---

-----------

PC486-SX25

8 MB RAM

40 MB Disk

2 MB Skjermkort

Talk and ring nettverk

Analog modem

Joystick

[ Denne Melding var redigert av: burmel på 2002-01-11 12:17 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Dette var litt tullete forklaring... Du må enable ACPI i bios riktignok, men du trenger ikke å installere Windows på nytt... Bare å aktivere APM i power options etter at du har aktivert acpi i bios..

Hva f*** kaller du tullete? Jeg hadde problemet, og bare å enable acpi i bios uten å gjøre noe mer er tullete. Det funka ikke for meg! Forklar deg mann!

Lenke til kommentar

Jeg hadde en liten skrivefeil i innlegget der jeg beskrev veien til en "automatisk avslåing" i win2k.

OK, en gang til:

Control Panel > Power Options

Der inne velger du "APM" (i toppen av vinduet)

Her skal du krysse av "Enable Advanced Power Management suport"

Kan ikke bli noe lettere enn det. Fungerer med en gang!

Du trenger ikke stresse med ACPI greiene i biosen, og heller ikke UPS greiene. Jeg har disablet ACPI i BIOS, og det vil jeg anbefale alle å gjøre!

Lenke til kommentar

- Jeg har ikke noe APM å velge i power options

- Jeg ha enablet ACPI

- Prøvde F5 i windows, men fikk ikke opp noe ACPI valg, men et par andre.

- Har lasta ned nyeste bios, men når jeg restarter med disketten i får jeg feilmeldin "NTLDR (eller no')missing"

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-01-11 22:08, goggen skrev:

- Jeg har ikke noe APM å velge i power options

- Jeg ha enablet ACPI

- Prøvde F5 i windows, men fikk ikke opp noe ACPI valg, men et par andre.

- Har lasta ned nyeste bios, men når jeg restarter med disketten i får jeg feilmeldin "NTLDR (eller no')missing"

Hvis du ikke får acpi valg når du trykker F5, er det nok bios ja... Finn ut hvorfor bios ikke blir ordentlig flasha, og flash den ordentlig!

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg har ved flere anledninger bittert fått erfare at Windows 2000 streiker når jeg har enable ACPI. Jeg husker ikke hva den beryktede blue-screenen heter, men kjedelig var det. Måtte installere Win2k på nytt. Heldigvis var ikke data overskrevet/borte, men Win2k streika altså. :sad:

Dette problemet var med Abit BH6-hovedkort og norsk Win 2k Pro.

Lenke til kommentar

Når du får NTLDR missing betyr det at du bruker feil oppstartsdisk når du skal flashe bios. Det hjelper ikke å bruke en Win2k oppstartsdisk til det fordi den bare inneholder oppstartsfiler til Win2k.. NTLDR, BOOT.INI og NTDETECT.COM

For å flashe BIOS må du ha en oppstartsdisk med MSDOS.SYS, COMMAND.COM og IO.SYS

Slik at du kan boote til dos..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...