Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Overklokking av AMD Athlon 64 4800+ x2 @2.5GHz

Anbefalte innlegg

Hei, som nevnt i tittel så har jeg en AMD Athlon 64 4800+ x2 2.5GHz og lurer da på hvor mye det er mulig og klokke den, uten fare for ødeleggelse!

Skulle gjerne hatt seriøse svar innen rimelighetens grenser, og hadde vært meeeeget fint om noen kunne gitt meg litt info om hvordan man gjør det! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det går nok med original vifta.. men blir vel for varmt i lengden tror jeg

I lengden ja..hm, skulle gjerne hatt det permanent! men først må jeg finne noen som kan dette og er sikker på hva de gjør, så får jeg vel bare investere i ei vifte! koster ikke akkurat allverden for ei vifte:)

Lenke til kommentar

Null problem å klokke den cpuen der, men en bedre kjøler er aboslutt et must. Orginalkjøleren bråker mer enn den kjøler, og vil definitivt bli bremsen etterhvert.

Når du klokker så bruk biosen, hold deg langt unna programmer ettersom de kan være mer ødeleggende enn forbedrende hvis de blir brukt på feil måte. Alt er hovedsaklig styrt av FSB (Front Side Bus), det er også denne frekvensen du øker ved klokking. Men som regel henger ikke de andre komponentene i PC-en på cpuen når det kommer til klokking. Minnet, og HT er også styrt av FSB, med hver sin multiplier/divider. Derfor anvender du disse til å redusere frekvensene på de aktuelle komponentene slik at de ikke holder igjen. Du underklokker altså minnet og HT før du klokker cpu, siden de klokkes likt oppover, nemlig av den grunn at alt styres av FSB. Etter at du har klokket litt, kan du også oppleve at ingenting sørger for at p'n blir stabil, da må man som regel til med mer volt på cpuen. Men mer volt vil også føre til mer varme, noe som kan ta livet av komponenter. Selve klokkingen i seg selv er ganske ufarlig innen rimelighetens grenser selvfølgelig, og det er som regel spenningsveridene eller temperaturene som gjør at komponenter tar kvelden.

Det du da først bør gjøre er å senke Ht multipliern til 4x eller 3x, redusere minnefrekvensen et par hakk, hvor mye avhenger av hvilket minne du har. Deretter kan du førsøke å klokke cpuen litt forsiktig oppover. Følg med temperaturene med Everest, og test stabilitet underveis med Orthos. CPU-Z er også et veldig greit program til å poste bilder av klokkingen din med. Der oppgis alt av informasjon som trengs vedrørende klokkingen.

Hvilket hovedkort og minne har du?

Lenke til kommentar

Hei, slenger meg på her istede for å lage ny tråd :)

Driver selv og klokker en x2 4200 (2,2Ghz) og har fått den opp på 2,6 Ghz etter at jeg fikk ny PSU :)

Vcore på 1,45, HTlink på x4 og minnet kjører på DDR333, men er vel oppe på DDR380 med nåværende klokk...

Men ser at den ene kjernen er oppe på 69 grader, mens den andre er på drøye 60...

Så spørsmålet mitt er... Hva er maks temp for en CPU av AMD x2 typen?

Er ikke kjemperedd for å tyne den litt siden jeg skal oppgradere om 2 mnd ;)

Lenke til kommentar

Maks temp spørs litt på hvor lenge du vil at cpuen skal holde, samt hvor mye du tør. :) Men 69 grader er helt klart i grenseland, og den vil helt sikkert begynne å restarte hvis du øker vcore mer enn du har nå, grunnet høye temperaturer. Men du klarer da mer enn 2,6ghz? Hvilken kjerne har du? Toledo? Jeg hadde tidligere en lik cpu, da av Toledo typen. Kjørte 2,85ghz stabilt 24/7, og maksa den ut på rett over 3,2ghz. Alt var også kjølt på luft.

Endret av Brian_N
Lenke til kommentar

Nei, er nok en manchester. Var den eneste som var å oppdrive til mitt s939 HK rett før jul :) Så kan man jo spørre hvorfor jeg oppgraderte CPU og RAM når jeg likevel skal oppgradere snart på ny.... svaret er: jeg vet ikke :)

Ja, regnet med at tempen ikke var helt bra, men skal prøve å sette ned vcore, og se om den er like stabil da...

Men funderer litt på dette med at den ene kjernen er så mye varmere enn den andre, nesten som jeg vurderer å legge på ny kjølepasta... kanskje den varmeste ikke er blitt helt dekt... :hmm:

Lenke til kommentar

Det er normalt at det kan bli en grad eller to forskjell på kjernene, men 9 grader er litt mye. Mulig det er kjøleren som ikke står skikkelig på, men ikke klin på mer pasta enn nødvendig, blir bare enda varmere av det.

Er 2,6ghz det høyeste stabile klokken du klarer ved 1,45v?

Lenke til kommentar

Skal i første omgang ta av kjøleribben og legge på ny pasta, og se om det blir bedre...

Om det ikke funker, setter jeg inn en 3500+ og griseklokker den og ser hva som skjer med varmen da...

Og i tillegg montere en bedre vifte på kjøleren...

Men å begynne å ta av varmesprederen vet jeg ikke om er verd bryderiet da jeg skal oppgradere om under 2 mnd ;) Litt kjipt å eventuelt ødelegge den når jeg skal selge den til broderen...

Luftgjennomstrømningen burde være bra med 2x80mm og 2x120mm vifter :)

Noen gode tips til en ny kjøler til s939 som fortsatt kan brukes til 775?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...