Gå til innhold

Hjelp til styringsenhet - Schottky (?)

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har en styringsenhet (AC Multiswitch) som jeg hadde tenkt å benytte til bl.a. viftestyring i PC-en.

Via medfølgende sw kan man justere de 8 12v utgangene i 26 steg, enten manuelt eller via script og det høres jo unektelig elegant ut..

MEN... Jeg prøvde å koble på en vifte og da begynnte viftemotoren å lage en merkelig lyd...

Jeg leste den tyske manualen og så det sto noe spesielt om disse utgangene og motor så jeg fikk en tysk venn til å oversette:

- Bei Anschluss induktiver Lasten (z.B. Motoren) muss eine Freilaufdiode (Schottky) und ein 100 nF Kondensator am Verbraucher angeschlossen werden, um die Funktion des Multiswitch und anderer an das Netzteil angeschlossener Geräte nicht zu stören. Im Einzelfall können weitere Entstörmaßnahmen notwendig sein.

Oversettelse (forsøk...)

If you connect inductive resistors like for example a motor, a Schottky-diode or a 100nF Condensator need to be used at the resistor to not interfere with the Multiswitch-functionality or other devices attached to the PSU.

In some cases other interference-suppression (??? - not sure there, it means to even out spikes from the current) can be necessary.

OK - det gikk fra meget gresk til bare vanlig gresk...

Så - hvis du skal henge på noe med en motor (vifte f.eks?) må man sette på en Schottky diode og en 100 nF kondensator...

... En Schottky diode er en diode "with a low forward voltage drop and a very fast switching action." Kan noen beskrive litt mer hvorfor dette må brukes, hvor den skal sitte og hvor man får tak i slike...? (Er software mann.. ;-))

Takker

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vel, det er egentlig for lite å gå på uten verken tegning eller link til produktet (og seff bruksanvisning).

Ikke uenig, men har dessverre lite :(

Link til produsent: http://www.aqua-computer-systeme.de/shop-index.htm (må inn under monitoring og control - så multiswitch. Står ikke mye der, omtrent det samme som i produktbladet (vedlagt).

multiswitch.pdf

Har ikke noe tegning, og bruksanvisningen sier fint lite utover det jeg beskrev over.

Den har ikke noen voltregulator tydeligvis og "styrer" vel utgangen i 26 steg ved å slå den av/på opp til 26 ganger per sekund?

Lurer vel egentlig mest på hva denne schottky dioden og motstanden gjør :)

På forhånd takk

Lenke til kommentar

Der står at man må ha en friløps diode OG en kondensator hvis man har induktiv last, dette er en vanlig sak.

Det som skjer er at hver gang kretsen skrur av spenningen (PWM regulering), så blir det indusert en kraftig spenning i spolen. Friløps dioden skal kobles paralet over klemmene på motoren, med motsatt retning av drift spenningen. Denne vil da kortslutte den induserte spenningen slik at ikke utgangstrinnet på styringen din ryker. Kan egentlig bruke de fleste dioder, de som de selger på clas for eks.

Kondensatoren skal glatte spenningen litt slik at det ikke blir så mye "romling" i motoren. Må ikke ha den, men viftene bråker mye mer uten.

Finner mye om dette om du søker litt på PWM, puls bredde modulering

Lenke til kommentar

Takk skal du ha Behydro - det ble litt klarere i alle fall :D

Jeg søkte på PWM og leste meg opp litt, har heldigvis litt bakgrunn fra telekom så pulsmodulering var ikke så ukjent (visste bare ikke at Multiswitchen brukte det..).

Så viftemotoren liker tydligvis ikke dette (ikke multiswitchen heller sikkert) og jeg tror jeg nå skjønner (litt) mer hvorfor.

Nå til løsning...

Tror

Friløps dioden skal kobles paralet over klemmene på motoren, med motsatt retning av drift spenningen

blir litt mye å strekke seg etter for meg :(

Jeg ser en vifte med en tre-pins kontakt... Er det mulig å

a) Skaffe noe som kan kobles på 3-pins kontakten (ala de motstandene microplex selger til vifter)

b) Finne vifter som har dette innebygget?

Har du mulighet til å f.eks linke til clas'ern eller lignende? Jeg kan få litt loddehjelp heldigvis.

Det er flere av oss som har kjøpt dette produktet og ikke helt fått med oss alle detaljene, så løsningen loves svært god mottagelse :)

På forhånd takk!

Edit: Ser at Microplex selger noen vifter som har betegnelsen PWM som har en pinne ekstra (PWM Vifte) - er dette vifter som har denne dioden+kondensatoren innebygget?

Edit2: Som denne? KTC Attenuator

Endret av etoel
Lenke til kommentar

Man kan med fordel benytte seg av switchdioder som er beregnet for akkurat denne type oppgave. "Vanlige" diode kan blir for trege til denne oppgaven. Dog til styring av vifter til PC går det sikkert bra da det ikke er den mest krevende lasten.

Elfa har en mengde switchdioder, f.eks. 1n4148. Får tilsendt 100 stk til under 50-lappen. De har også mye annet rart som sikkert kan være kjekt til prosjektet.

space

Lenke til kommentar

Jeg tenkte på en slik diode http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=19252250

Regner med at switch frekvensen ikke er så høy så det skal ikke skape noe problem. Men som space17 sier så er nokk en switch diode best

Det jeg mente med koblingen av dioden var at katoden skal kobles til + og andoen til -

Se på denne linken her, forklarer mye http://www.kpsec.freeuk.com/components/diode.htm

Har aldri sett den PWM viften før så den skal jeg ikke uttale meg noe om

Er på vei til singapore nå og er ikke sikkert at jeg har internett tilgang på båten jeg skal på så jeg får bare ønske deg lykke til, mange dyktige folk her som kan hjelpe deg videre

Lenke til kommentar
...

Regner med at switch frekvensen ikke er så høy så det skal ikke skape noe problem.

...

Selv om ikke frekvensen er så høy kan flankene ved switchingen være like bratte som ved switching på mye høyere frekvenser. Kravet blir dermed (tilnærmet) det samme.

space

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...