Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Worklog 'n Showcase: Toyota Celica T20 - FAKTISK OVER 2000 BILDER I DENNE TRÅDEN! - [Update: desember 2010]



Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja det kan godt hende. Eg søkte litt på den O2 sensoren, og det virkar som om dette kansje er grunnen. "Dersom lambdasonden går i stykker vil dette normalt oppfattes av styreenheten som går over til å kjøre i nødprogram, og vil ofte merkes ved nedsatt effekt, fusking og motorfeil-lampe som tennes. Defekt lambdasonde kan ødelegge katalysatoren." - wikipedia.

 

Nå har ikkje eg motorfeil lampe, eller fusking, men eg syns effekten er dårligare enn før. Av og til føles det som om han helde igjen litt og at det plutslig er en turbo som slår inn, vist du skjønnar:p Har du merket noko på effekten? :)

Lenke til kommentar

Ja det kan godt hende. Eg søkte litt på den O2 sensoren, og det virkar som om dette kansje er grunnen. "Dersom lambdasonden går i stykker vil dette normalt oppfattes av styreenheten som går over til å kjøre i nødprogram, og vil ofte merkes ved nedsatt effekt, fusking og motorfeil-lampe som tennes. Defekt lambdasonde kan ødelegge katalysatoren." - wikipedia.

 

Nå har ikkje eg motorfeil lampe, eller fusking, men eg syns effekten er dårligare enn før. Av og til føles det som om han helde igjen litt og at det plutslig er en turbo som slår inn, vist du skjønnar:p Har du merket noko på effekten? :)

Jeg har heller ikke lampe eller fusking, men effekten er her også ikke sånn helt 100%. Mamma sin Polo med 1,3l 75hk motor går bedre! Har liksom ikke klart å finne ut av problemet enda, men ser ut til at jeg bør bytte O2 sensoren. Det bør du også gjøre! Skal høre med et verksted ang dette, så får vi se.

 

 

Ser nydelig ut !

Hvor mye skal du ha for å gjøre det på min bil ? :ph34r:

Takk! Om dette er interessant, så får du sende meg en PM! :ph34r:

 

 

Ellers begynner vinteren å dra seg til, og siden jeg bruker bilen tidlig om morgenen kan det være litt fiffig å kjøre i enkelte svinger. Derav dette resultatet:

 

mini-DSC01364.jpg

 

 

Men dette var før! Faktisk for 2 år siden. Dette er noen møkkstygge 14" felger som hadde korrodert til helvette, og jeg MÅTTE omlakkere de i fjor. Men nå orket jeg ikke Hankook iPike og disse felgene lenger, så da ble det:

 

 

mini-IMG_0541.jpg

 

 

Jess, noen gamle travere på min worklogg kjenner kanskje igjen disse felgene? Det er de gamle sommerfelgene mine, som også er de originale felgene til Celica. Jeg tenkte som så at jeg kunne slenge på noe ny gummi på disse. Det ble da:

 

 

Nokian_Hakkapeliitta7_Pigg.jpg

 

 

Nokian Hakkapeliitta 7 er et piggdekk som er blant toppdekkene pr idag. Det deler vel førsteplassen med Michelin sitt beste dekk på NAF sine vinterdekktester. Jeg tenkte at denne gangen skal jeg jaggu meg ha det beste, og siden det er litt kjelkete vei her jeg bor, er pigg et must.

 

nokian_hakkapeliitta_7_air_claw_bear_claw.jpg

 

 

Så da var det bare å få lagt om, da det begynner å bli snø i lufta her.

 

 

mini-IMG_0540.jpg

 

 

Har desverre ikke etterbilder, men jeg har masse bilder av akkurat disse felgene tidlig i workloggen. Kommer noen bilder snart, da jeg tenkte å ta siste utevask før vinteren kommer snart!

 

 

Uansett, kjørte 20km med de nye dekka idag, og trodde Hakka7 nesten var lydløse. Men jeg la GODT merke til piggstøyen! Så vi får håpe dette "går seg til" ettersom dekka blir innkjørt. Prøvde å svinge litt og bremse litt med de og, men de er jo så myke at jeg hører at bilen sklir rundt. Og ikke minst kjenner det! Nei, lavprofil er tingen for de som vil ha raske egenskaper i svinger. Blir dog spennende å prøve disse på skikkelig snøføre, da det er der de er best!

Endret av AnaXyd
Lenke til kommentar

Jeg klarer ikke å stole på piggfritt. Har piggfritt på bruksbilen og pigg på bmw'n, og pigg er absolutt å foretrekke for min del. Nå er det bare delvis piggdekk igjen bak på bmw'n da, men det er fortsatt mye og gode pigger igjen i framdekka. Har kjørt forbi mange i Trondheim på snø/isholke med piggfritt som har stått fast.

 

Føles litt mer safe på en måte, selv om jeg heller ikke tviler på at på vanlig fint vinterføre så duger piggfritt like bra, men fortsatt, det er noe med de piggene :p

Endret av Brian
Lenke til kommentar

Pikk er "kun" best på is, ellers er absolutt piggfri å foretrekke. Er bare dårlige sjåfører som sliter med piggfri ;)

??? :ohmy:

 

 

Neida, regner med at dette er en saftig trykkleif bare! Litt stereotypisk og lite undergrunnet den påstanden din må jeg si. :p Når man bor her jeg bor, er pigg et must. Hadde jeg bodd i byen, eller visst at jeg kun kjører på vanlig vei hele vinteren ville Hakkapeliita R vært dekket istedet, som er piggfritt.

 

Jeg hater å ikke komme meg fra A-B pga dårlige dekk, så derfor er pigg valgt! :) Dårlig sjåfør eller ei. Har vel ikke noe å si på sjåføren om det er en helvettes bakke med is og faenskap og man ikke kommer opp med piggfrie dekk.

Endret av AnaXyd
Lenke til kommentar

Som sagt, på is er piGG meget bra å ha. Men for de fleste vil piGGfri holde lenge (tenker da på by-folket..)

 

På snø, slaps, våt og tør bakke har piGGfri vist å gi bedre veigrep :) Men igjen, føler dette forandrer seg mellom hver gang Motor gjør disse testene..

Lenke til kommentar

Da er vi enige! Skulle gjerne hatt piggfri jeg, for det er så smoothere med tanke på støy og muligheter for "triksing" med brekket. Men så merket jeg at jeg sleit med Hankook iPike piggdekkene, så da ble det Hakka7! :D

 

Så nå gleder jeg meg nesten til at vinteren kommer!

Lenke til kommentar

ang den poloen som går betre enn din, så er det fordi at den har mykje mindre vekt å dra på. Men prøv å få den oppi 150-200, då skal du din går plutseleg betre. Syns også kompisen min sin gamle polo gikk veldig bra, og eg har 1.8l med 197hk, men etter 130, så flyr jo min i forholdt til. Samma med den golfen han har nå. Den bra i lave hastighetar, men med ein gong den kjem oppi 80-100, så går min veldig mykje betre.

 

La om til piggdekk idag, og jaggu var bilen laus :p

Lenke til kommentar

Hmm, nå veier min ca 1250 med sjåfør, og Poloen veier vel ikke noe særlig mindre enn det? Men du har sikkert rett, det skjer nok noe over 100kmt! :)

 

Og ja, blir vinglete med mer gummi på felgene! Jeg er vant med at når jeg svinger kjapt i en retning, så er bilen der uten noe nøling, knivskarpt. Men nå, så tar det liksom litt tid før det skjer noe, og når det skjer, så skjer det graaaadvis. Og etterfulgt av en liten vingling! :p Håpløst! Kjøre lavprofil om vinteren og!

Lenke til kommentar

Hmm, nå veier min ca 1250 med sjåfør, og Poloen veier vel ikke noe særlig mindre enn det? Men du har sikkert rett, det skjer nok noe over 100kmt! :)

 

Og ja, blir vinglete med mer gummi på felgene! Jeg er vant med at når jeg svinger kjapt i en retning, så er bilen der uten noe nøling, knivskarpt. Men nå, så tar det liksom litt tid før det skjer noe, og når det skjer, så skjer det graaaadvis. Og etterfulgt av en liten vingling! :p Håpløst! Kjøre lavprofil om vinteren og!

 

Trur faktisk at dei vege nærmare 800-900kg eg :p Også spela utvekslinga til girkassa litt også. Min går opp til 70 km/t i første. Poloen til kompisen min gjekk vel kanskje 40-50:P

 

Er skikkeleg irriterande ja. Vrir eg litt fram og tilbake på rattet i 80 km/t, så vingla jo bilen som berre det, skikkeleg seigt. Ekkelt :p Du har vel ikkje lyst til å sende msn adressa di på pm til meg? Må ha litt tips og triks ang. korrigering :ph34r:

Lenke til kommentar

En polo veier sikkert ikke mer en rett under tonnet vil jeg tippe. Veier ikke rare greiene de små rottene der.

 

Din vil dra betydelig bedre i høyre fart, da poloen ikke har sjangs å matche momentet i din, noe som vil resultere i at du drar fra i høyere fart da motstanden øker.

 

Hehe, ja alltid like morro å gå over til vinterdekk. Myk gummi og høy dekkant gjør underverker på å få bilen til å føles som et badekar :p Lavporfil på vinteren? Hvilken profil snakker vi da? :p Kan tenke meg det blir ganske håpløst med for lav profil da dekket blir for hardt, og du spinner mye mer.

Lenke til kommentar

Ja uff, jeg som digger å kjenne bilen swoshe seg igjennom svinger! Nå går ikke det lengre, da det føles som jeg kan miste veigrepet anytime. Men men, sånn er det på vinteren! Snart blir det snø på veiene, og da blir Hakka7 straks bedre. :ph34r:

 

Lavprofil om vinteren hadde vært fett! Men sikkert også håpløst å kjøre med...

 

Takk for link Wiciwato! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...