Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Worklog 'n Showcase: Toyota Celica T20 - FAKTISK OVER 2000 BILDER I DENNE TRÅDEN! - [Update: desember 2010]



Anbefalte innlegg

Da ligger det en pakke og venter på meg nå, som inneholder det siste som trengs for at jeg kan begynne med SKIKKELIG polering! Dette blir ikke annet enn bra! Så nå kan jeg i teorien forvandle lakk som på bildet under:

 

794897153729DSC_0023_1.jpg

 

På venstresida ser dere typiske vaskeriper, som ødelegger for det "glossy" inntrykket av lakken. Nå er ikke min lakk i nærheten så ille som dette, men det er jo litt. Dette satser vi på å fjerne nå! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tålmodighet må man ha! Men det er ikke lenge man skal jobbe med et panel når man bruker maskinen, men det er dog det å finne riktig kombo mellom poleringspute og poleringsmiddel som tar tid, samt å maskere. Samt å vaske bilen skikkelig først, samt å.. ja det er en del ting ja! :p

Lenke til kommentar

03 Min første korrigering

 

Da er min første korrigering unnagjort. Korrigering er altså polering, bare en mye mer heftig variant. Les videre, og dere forstår!

 

 

 

Les denne spoileren for å lære kort om korrigering. (Med bilder og alt slik at det er mer spennende å lese)

 

  Vis skjult innhold

 

 

 

Les spoileren under for selve updaten

 

  Vis skjult innhold

 

Endret av AnaXyd
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Beundringsverdig tålmodighet. Jeg har alltid hatt lyst til å prøve noe slikt selv, men eier ikke tålmodighet til å fullføre. Ble ganske bra forskjell bare på den runden der. Blir stas når hele bilen er så shiny som den kan bli, da er det morro å kjøre en tur å brife litt :p

Lenke til kommentar

Takk for ros dere! Man må ha bra med tålmodighet ja, men så veit man at lakken blir ganske mye bedre enn naboens... Så da er det stas å kjøre rundt i byen! :cool: Så gleder meg til jeg tar hele bilen for å se om jeg ser forskjell. Det bør være noen % forskjell ihvertfall! Men så er det slik at grunnarbeidet teller, mens voksen beskytter bare. Så hva skal jeg med Swissvax når lakken ikke er bra nok? :)

 

Spoileren har jeg ikke vasket enda, fordi jeg venter med å vaske bilen til jeg tar polishrunden til helga. Men det skal ikke bli noe værre etter at jeg vasker den om jeg ikke står med en grusete svamp. Eller hva tenkte du BIsk0p?

 

Bare å komme med bilene folkens! Selv ett steg med en slik maskin gjør de utroligste ting. :D

Endret av AnaXyd
Lenke til kommentar

Problemer

Ja, problemer oppstår støtt. Og det gjelder å løse de også! Jeg tenkte å få hjelp fra dere med akkurat dette, og i gjengjeld får dere en heftig update! :cool: Bra deal hva?

 

 

 

Problem 1: Camber bolts?

Siden jeg har senket bilen min med 40mm (kun foran enda), så skjer det naturlig nok noe med forstillingen når bilen blir lavere. Mange ting skjer, men camber er ihvertfall noe som blir påvirket. Camber er i hvordan vinkel hjulet står.

 

 

camber_angle.jpg

Illustrasjon av hva camber er

 

 

Så for å utligne dette drar man vanligvis på firhjuls-kontroll. Men så fikk jeg høre at min bil var vanskelig å justere camber på, så da fikk jeg tips om å kjøpe såkalte camber bolts. Dette er bolter som er nokså spesielle:

 

 

2827197696_cf28326f3a.jpg

Illustrasjon av hvordan en typisk camber bolt ser ut

 

Disse boltene klarer på en fiffig måte å utligne forskjellen senkinga gjør. Boltene er som dere ser tykkere ett sted, noe som gjør akkurat dette. Disse boltene holder fast huben som du fester hjulet i og fjærbeinet.

 

 

post-91181-1285793079,8653_thumb.jpg

Illustrasjon av hvordan bolten festes på fjærbeinet.

 

 

Så disse boltene er med andre ord litt tynnere enn de originale, men like tykke som de originale på det tykkeste punktet. Det er akkurat dette som får huben til å få en litt annerledes vinkel og VIPS! så var camber riktig igjen.

 

 

2827199644_f003a5a17d.jpg

Illustrasjon hvordan bolten skal sitte.

 

 

Jeg prøvde å smikke på disse boltene idag, men merket fort at noe var galt. Det kom en merkelig "taka-taka-taka" lyd i forstillinga mi. Den var dog meget svak, men jeg merket at noe ikke var helt på stell.

 

Så fant jeg ut at jeg måtte prøve å se om jeg fikk gjort noe annerledes. Slang meg inn i "forum-modus" og fant en guide på sånn ca hvordan jeg skulle gjøre det. Var dog ikke til Celica, men Subaru. Tok fra hverandre boltene igjen, og gjorde det slik som guiden beskrev.

 

Kastet meg inn i bilen igjen og var spent på om ulyden var borte denne gangen. Og jaggu meg så var den det! MEN:

 

Bilen hadde nå skiftet helt opplevelse. Rattet var merkelig lett å svinge med, og ikke tight i det heletatt. Det var mye dekkstøy fra front og bilen drog litt mot høyre. Det at den drog til høyre kan dog være veien osv. Alt var helt annerledes, og jeg kjente ikke igjen den tighte bilen jeg hadde før.

 

Hvordan kunne dette skje??!

 

Så jeg endte opp med å ta ut de jævla boltene og sette på de originale igjen. Tok en prøvetur med de originale for å forsikre meg om at det var boltene som var grunnen, og bekreftet det rimelig raskt. Jeg vil ikke ha noe u-tight bil!

Lenke til kommentar

Problem 2: Risting ved kald motor?

Når jeg skal ta igang med kald motor en gang i blant, så hender det at motoren og alt begynner å riste brutalt når den blir belastet. Før skjedde det vanligvis i en bakke mot et kryss jeg kjørte i hver dag, men nå skjer det også på parkeringsplasser også. Er jo ganske flaut, da det virker som jeg ikke kan å gire når det skjer!

 

Det er altså akkurat som om den får for lite gass, selv om jeg veit den får det. Jeg har jo kjørt likt i alle år, så det ville ha vært rart om jeg plutselig gjorde noe annerledes med beina.

 

Når problemet oppstår må jeg bare trå inn clutchen litt og gi en del gass for å få det vekk. Men det skjer som regel bare en gang hver tur, og det er rett etter jeg har startet og kjørt litt. Altså når motoren er kald.

 

Jeg har nylig byttet pluggkabler, rotor og fordeler samt regreim og strammehjul.

 

HVA KAN DETTE VÆRE?

 

 

(PS: Har 200 bilder og en update liggende, så... )

Lenke til kommentar

Jeg ville anbefalt en hjulstilling med de camberboltene. Hvis du ikke vet 100% hvordan de skal stå, så er det lett å få noen grader feil. De problemene du listet opp over her høres faktisk bare ut som feil hjulstilling ;) Når man justerer på camber endres også spissing, så er nok lurt med en hjulstilling bare for å få alt 100%.

 

Merket noe til skjev slitasje på dekkene?

Lenke til kommentar

Lambdasonde er notert! Får sjekke om ECUen har lagret noen feilmeldinger i det siste for å se an denne.

 

Og ser ut til at jeg må ta en skikkelig hjulstillingskontroll også ja, trodde jeg kunne montere disse boltene for meg selv, men ser ut til å være mye vanskeligere enn jeg hadde trodd! Jeg har kjørt med feil camber siden jeg senket tidlig i sommer, og merker bittelitt mer slitasjne på innersida av dekka. Ikke mye, hadde faktisk forventa mer.

 

Men da skal jeg høre på tipsene deres! Takk for det! :)

 

 

 

Og hvem vil ha en update på over 300 bilder?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...