Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Worklog 'n Showcase: Toyota Celica T20 - FAKTISK OVER 2000 BILDER I DENNE TRÅDEN! - [Update: desember 2010]



Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

JDM dører mottatt!

Da var de japanske dørene mine hentet, og det er nå jeg skal finne ut av ledningsnettet for å få det til å passe med min bil.

 

post-91181-1281725577,8358_thumb.jpg

 

Litt av et rot jeg må finne ut av nå, men kunne gjerne tatt imot hjelp fra dere! Trenger nemlig et koblingsskjema (wiring diagram) til 1996 celica, som gjør det LITT lettere å finne ut av hvilke kabler som gjør hva.

Lenke til kommentar

Nå har jeg kommet ett skritt nærmere, og har nemlig fått igang de elektriske vinduene. Det var faktisk ikke så vanskelig å få til, da det ledningsnettet jeg har originalt i bilen støttet dette, så det var egentlig bare plug'n play!

 

Så da har vi det problemet borte, så gjenstår det bare de elekriske speilene, og elektrisk folding av speilene. Samt sentrallåsen som jeg må finne ut av.

Lenke til kommentar

Da har jeg drivi i HELE dag med å prøve å få vekk en "klonk" lyd i forstillinga mi, etter at jeg byttet fjærer og dempere. (Lyden kommer når man har mye rattutlsag) Mest sannsynlig jeg som ikke har fått det sammen riktig, så nå får jeg inderlig håpe at alt er som det skal.

 

Så dagens arbeid har gått ut på å ta ut demperne foran, smøre opp og skru alt sammen igjen med noen nye gummiforinger o.l. NÅ MÅ DET DA HOLDE! For nå veit jeg ikke hva jeg skal gjøre om ulyden er der enda.

Lenke til kommentar

Kjapp vask og test av skumkannon!

Siden jeg gikk til anskaffelse av en skumkannon her forleden, så måtte jeg vente litt for å få den overgangen jeg trengte. Nå har jeg fått den, og fått testet litt ut! Gir dere en liten vaskeupdate, med skumkanonen i action! :) Kos dere, mens jeg koser meg med å finne ut av ledningsnett til elektriske vinduene!

Åpne spoiler for resten av updaten

 

 

 

 

mini-IMG_8482.jpg

Tilbake på "blandebordet", hvor vi mekker oss litt fine blandinger til å smøre på bilen. Jeg skal nå mixe en fin blanding til å bruke i skumkannonen.

 

 

mini-IMG_8483.jpg

Først tar vi en liten slant med Green Clean, som er meget å anbefale. Makan til allround rens har jeg ikke sett! Og den er visstnok meget effektiv i skumkannon også, så vi får se!

 

 

mini-IMG_8485.jpg

Deretter tar vi en liten dæsj med Maxi Suds II! Denne lukter herlig, og er meget god til å skumme.

 

 

mini-IMG_8486.jpg

Annen vinkel

 

 

mini-IMG_8487.jpg

Slik ble det blandet ut, litt merkelig farge!

 

 

mini-IMG_8488.jpg

Fylt opp med varmt vann.

 

 

mini-IMG_8489.jpg

Så var det bilen. Var ikke så kjempemøkkete, men hadde en del veistøv på seg etter siste regnvær.

 

 

mini-IMG_8490.jpg

Fukter først panelene.

 

 

mini-IMG_8491.jpg

Kjører på med Bilberry felgrens på felger.

 

 

mini-IMG_8492.jpg

Der ja, litt til.

 

 

mini-IMG_8493.jpg

Slik ja.

 

 

mini-IMG_8494.jpg

Så tar vi en dose med Grime Reaper avfetting på nedre paneler.

 

 

mini-IMG_8495.jpg

Så var det klart for skumlegging. For de som ikke vet, kobles skumkannonen direkte på høyttrykkspyler.

 

 

mini-IMG_8496.jpg

Klar ferdig..

 

 

mini-IMG_8497.jpg

..gå! Her er jeg igang med å legge på. Måtte bytte ut fantaflaska med den riktige flaska, dog.

 

 

mini-IMG_8498.jpg

Da var bilen skummet ned! Hey som det skummat! SKUM ER MORO!

 

 

mini-IMG_8499.jpg

Man lar så skummet med avfetting og felgrens under ligge å kose seg litt. (~10 min)

 

 

mini-IMG_8500.jpg

Så er det bare å spyle det av igjen.

 

 

mini-IMG_8501.jpg

Så blir det rent og pent!

 

 

mini-IMG_8502.jpg

Men siden jeg er nøye av meg, så tar jeg like så godt hele runden. Frem med bøttene og svampen.

 

 

mini-IMG_8503.jpg

Slik ja, da var den gnidd ferdig.

 

 

mini-IMG_8504.jpg

Spyle av igjen.

 

 

mini-IMG_8505.jpg

Og så tørker vi!

 

 

 

Endret av AnaXyd
Lenke til kommentar

Jeg er innom "Mine innlegg" hvert minutt for å se om det er nye poster i denne tråden. Elsker når du slenger ut nye updater! Digger måten du skriver på, kvaliteten på bildene og at det er så mange bilder :D

 

Fortsett slik!

Takk for skryt! :) Bra dere liker det! Du må sjekke innom i kveld også, for kanskje du får en overraskelse? :)

 

Av hele forbanna bilen så er det baklyktene jeg ser på :p Synd jeg ikke får tak i slike til min RX7, for de er hawt! :D

Baklyktene er pure porn ja, alle med Celica må skaffe disse! :) Og digg at det er BARE Celica som har så fine lykter! : D

Lenke til kommentar

01 Bytte av slitedeler!

 

...Ja, jeg klarte ikke å holde meg lengre nå. Ikke veit jeg, men mulig noen får dårlig nattesøvn når jeg tuller sånn! Så her kommer updaten, i all sin glans!

 

 

Det har seg slik at en bil trenger pleie. Ja, vask og sånt. Men også litt andre ting som slitedeler! Så jeg har i sammenheng med en kommende EU kontroll snart, slengt inn en ordre hos Fensport.com, som inneholdt ganske mye rart. Fikk også meget bra pris av dem, så de er nå listet opp som mine sponsorer. :)

 

mini-IMG_8508.jpg

Så bildet var ingen bug, det var bare en liten teasing! :innocent:

 

 

mini-IMG_8509.jpg

Her har vi innholdet i pakka. Noen som gjetter seg til hva ting kan være?

 

 

mini-IMG_8510.jpg

Nei, jeg gadd ikke å gjette, så jeg åpna opp.

 

 

mini-IMG_8511.jpg

Fra venstre; fordelerlokk og rotor, camberbolter som gir meg riktig camber etter senk, og bensinfilter.

 

 

mini-IMG_8512.jpg

Fra bensinfilteret igjen; oljefilter og drivmansjetter med fett og alt som trengs for å bytte de. Dette er da de ytre, som får mest påkjenninger.

 

 

mini-IMG_8513.jpg

Her har vi registerreim og strammer.

 

 

mini-IMG_8514.jpg

Og her har vi nye pluggledninger. Jeg ville ikke være kjedelig, så jeg kjøpte like så godt bra kvalitet!

 

 

 

...Så da har jeg egentlig det som trengs for å refreshe motoren litt, samt viktige slitedeler. Registerreim og drivmansjetter setter jeg dog bort, da dette er ting som er greit å få gjort av proffe folk. Det er på tide å bytte olje og oljefilter snart også, så dette skal jeg nok klare selv!

 

 

 

 

mini-IMG_8515.jpg

Her har vi da offeret; motorrommet.

 

 

mini-IMG_8516.jpg

Vi inspiserer hvordan de gamle delene ser ut, og enkelte av disse pluggledningene er litt musespist osv. De funker dog! Men så har det seg slik at pluggledninger blir slitne etter en viss tid, og ikke klarer å gi "støtet" som de gjorde når bilen var ny.

 

 

mini-IMG_8517.jpg

Fordeleren. For de uvitende, så er det denne som fordeler når det skal komme strøm til pluggene. Fordelerlokket blir også slitt, noe dere vil se senere.

 

 

mini-IMG_8518.jpg

Først merket jeg opp pluggkablene i TILEFELLE jeg skulle drite meg ut skikkelig.

 

 

mini-IMG_8519.jpg

Så var det bare og dra dem ut. Litt møkk her og der gitt!

 

 

mini-IMG_8520.jpg

Så var det å løsne fordelerlokket. Det er kun lokket som trengs å byttes.

 

 

mini-IMG_8521.jpg

Skru, bann, svish og hey! Der var den oppe. Det er dog en enkel jobb da vi kun snakker om 3 bolter som skal ut.

 

 

mini-IMG_8522.jpg

Etter at jeg fikk justert til riktig fargetemp på kameraet, tar vi et lit nærere bilde. Litt mørkt, men der ser dere rotoren.

 

 

mini-IMG_8523.jpg

Av med lokket, og slik ser fordelingspunktene ut. De har et tynt hvitt belegg med irr, noe som gjør at "støtet" blir svakere.

 

 

mini-IMG_8524.jpg

Så var det ut med rotoren. Var litt usikker på om det var en spesiell metode for å få ut denne. Men det går ann for de som ikke er rakettforskere å ta den ut gitt!

 

 

mini-IMG_8525.jpg

Det var faktisk bare å nappe den ut.

 

 

mini-IMG_8526.jpg

Som dere ser, er tuppen ganske slitt. Det var faktisk brunt og mye av metallet eller hva det nå er er borte.

 

 

mini-IMG_8527.jpg

Slik ser den nye ut. Denne skal få kose seg med høyspent strøm fremover ja!

 

 

mini-IMG_8528.jpg

Dytte den på plass...

 

 

mini-IMG_8529.jpg

Så var det fordelerlokket som skal på plass. Svart og fint a gitt!

 

 

mini-IMG_8530.jpg

Så skrur me!

 

 

mini-IMG_8531.jpg

Litt trangt, men det går!

 

 

mini-IMG_8532.jpg

Så var det dessa gutta som skal på plass. Knall kvalitet virker det som!

 

 

mini-IMG_8533.jpg

Produsenten er tydeligvis stolt av produktet sitt, sjekk hva som står nederst. (om jeg skjønte det som stod riktig da)

 

 

mini-IMG_8535.jpg

Hver av pluggkablene skal ha en runde med silikon på seg stod det. Da gjør vi jo det!

 

 

mini-IMG_8537.jpg

Sånn ja, da ble den fornøyd. Dette er for å sikre at det ikke kommer masse dritt og f**nskap i kontaktflatene.

 

 

mini-IMG_8540.jpg

Så var det bare og få det riktig på plass!

 

 

mini-IMG_8542.jpg

Ganske enkelt, da både fordelerlokk OG kabler er merket med nummer. Da gjelder det bare å bruke logisk 1+1 sans og matche disse.

 

 

mini-IMG_8543.jpg

Se her ja! Begynner å få ting på plass nå ja.

 

 

mini-IMG_8544.jpg

Så var det å rydde i kablene da. Slike klips fulgte med!

 

 

mini-IMG_8545.jpg

Se her ja, blir litt bedre sånn.

 

 

mini-IMG_8546.jpg

Slik! Alle montert og ryddet i kablene.

 

 

Så kommer det litt artistiske bilder igjen:

mini-IMG_8547.jpg

 

mini-IMG_8548.jpg

 

mini-IMG_8550.jpg

 

mini-IMG_8552.jpg

 

mini-IMG_8553.jpg

 

mini-IMG_8554.jpg

 

mini-IMG_8555.jpg

 

 

mini-IMG_8556.jpg

Slik ble det! En liten forbedring gitt! Skulle gjerne vært oransje disse kablene, men mulig med "mekker" de ved en senere anledning. DET SKAL VÆRRA REKTI FARGE! (oransje altså)

 

mini-IMG_8557.jpg

Bye-bye gamle kabler. Dere har gjort nytten deres!

 

 

Så det var det, jeg kommer til å skifte bensinfilter, bytte olje og skifte oljefilteret, samt prøve å finne ut åssen jeg skal montere camber boltene i den nærmeste fremtid.

 

VAD TYCKS?

 

 

Endret av AnaXyd
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det jeg har gjort nå, vil jeg vel i bunn og grunn ikke merke så stor forskjell på. Mulige forbedringer er vel litt bedre bensinforbruk, og 0,1hk ekstra? :) Nå er jeg ihvertfall sikker på at det ikke er noen flaskehals i tenningssystemet.

 

Når det kommer til tennpluggene, så var disse byttet for 2 år siden, og de er like fine enda. Sjekket disse regelmessig, og de ser bra ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...