Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Worklog 'n Showcase: Toyota Celica T20 - FAKTISK OVER 2000 BILDER I DENNE TRÅDEN! - [Update: desember 2010]



Anbefalte innlegg

1.8 literen har 115hk, og den føles ganske treg, bare 2.0 literen har 175hk (norske versjonen).

Anaxyd, har du tatt med front bremsene i "regnskapet" ? Bremsene foran er større, og såvidt jeg vet er dempere/fjær også litt annerledes som toyota krever at de blir byttet også.

Endret av Iceman22
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har 115hk idag ja, så det føles ikke ut som jeg kjører noe ræserbil akkurat! Kan helt sikkert få solgt motoren igjen, da selve motoren er i ganske bra form, da den nettopp er overhalt.

 

Etter hva jeg kan se på Toyodiy.com er delenr på bremsene det samme som på min! Samt understellsdelene.

 

Om jeg må begynne å bytte bremser og slikt i tillegg, tror jeg at jeg revurderer det, for da blir det for dyrt. Om jeg skal bytte bremser, bytter jeg like gjerne til GT4 bremsene, og de koster rundt 5k brukt.

 

Da er vi oppe i 30k, noe jeg ikke har spesielt råd til, akkurat.

 

 

Quouter meg selv, siden jeg trenger rådføring:

 

Sjekket opp enda mer nå, og det viser seg at bilen som BEAMS motoren kommer fra, er en st202 også. Samme opplegget i Japan med superstrut, det er ekstrautstyr. Finner ihvertfall ikke superstrut opphenget på st202 på Toyodiy.com ihvertfall.

 

Har fått Toyota til å finne ut forskjellene for meg, men han vil gjerne ha chassinr. Altså VIN koden. MÅ HAN HA DETTE?

 

Uansett, så håper jeg han finner ut det samme som meg. Om det er det samme, så er det vel bare å begynne.

 

MEN:

 

Dette er jo en oppgradering som er et krevende regnestykke og slem mot lommeboka. Jeg vurderer det VELDIG mye frem og tilbake, om jeg faktisk skal klesse til med så mange laken eller ei.

 

Har regnet litt på det, og har funnet ut at å få motoren til mitt hus vil koste 20.000kr. I tillegg har jeg lyst til å bytte ut littegranne av slitedeler, som vannpumpe, regreim osv. Dette vil komme på rundt 5000kr.

 

TOTAL SUM FOR MOTORBYTTE = 25.000kr

 

Så hva syntes dere? Er det virkelig verdt det, eller skal jeg heller slenge litt penger i soting, senk osv fremover?

Endret av AnaXyd
Lenke til kommentar

Jeg har 115hk idag ja, så det føles ikke ut som jeg kjører noe ræserbil akkurat! Kan helt sikkert få solgt motoren igjen, da selve motoren er i ganske bra form, da den nettopp er overhalt.

 

Etter hva jeg kan se på Toyodiy.com er delenr på bremsene det samme som på min! Samt understellsdelene.

 

Om jeg må begynne å bytte bremser og slikt i tillegg, tror jeg at jeg revurderer det, for da blir det for dyrt. Om jeg skal bytte bremser, bytter jeg like gjerne til GT4 bremsene, og de koster rundt 5k brukt.

 

Da er vi oppe i 30k, noe jeg ikke har spesielt råd til, akkurat.

 

 

Her har du link, bla ned til andre post så ser du at SS-II og SS-III har større bremser foran, SS-I kan du sammenligne med 1.8, link her.

Men er jo ikke menningen å demotivere deg :) Kan jo sikkert skaffe sånne bremser foran billig, altså kalliper.

Lenke til kommentar

En Celica kan være en rimelig kul bil om man styler den riktig, og har riktig motor i den! GT4 celicaene er vel en av de råeste bilene Toyota har produsert(effekt og utseendesmessig), som nesten kan måle seg med flaggskipet Supra. :)

 

Så, til dette med bremser. Knallbra liste du har funnet der! Men rart jeg ikke finner det samme på ToyoDiy.com. Kanskje det er feil på Toyodiy? Hvem vet, den eneste som kan bekrefte dette er vel Toyota selv, så jeg får håpe det beste. Om ikke, så blir det jo ENDA dyrere....

Lenke til kommentar

Måle seg med Supra er nok å sette den litt høyt? 230hp mot 320hp...

rekkefirer med én turbo mot rekkesekser med twinturbo...

 

Godt stykke igjen. Om det er slik, så kan jeg si at Passaten min var ganske like en Supra, den hadde jo tross alt 200hk, rekkefirer og turbo. Den var senket i tillegg.

 

Desverre, Supra er nok et par hakk over.

 

Men GT-4 er ELSK da! :D

Lenke til kommentar

Som jeg tydelig prøvde å fremheve, var at den nesten klarte å måle seg med Supra. GT4 har originalt 250hk, og kan LETT mekkes for 300hk uten dyre mods. Det jeg prøvde å si var at Celica GT4 er like ved Supra da det faktisk er de to mest kjente "gatebilene" dems. Nå syntes jeg du var urimelig!

 

Jeg vet godt at Supra er flaggskipet, og det skal mye til for å måle seg med den. Men Celica er ikke langt unna med sin 4WD og 250hk originalt. ;)

Endret av AnaXyd
Lenke til kommentar

Den med vippelykter har bare 230 :)

 

Men en Supra kan igjen lett mekkes til enorme tall. Så det er gjensidig.

 

Jeg sier ikke at GT4 er en dårlig bil, men Supra kan den ikke måle seg med.

 

Og en bil glemmer du: MR2.

Lenke til kommentar

Da høyner jeg med st205 og sier at den er god for 250hk originalt, og enda mer i Japan originalt! :) Finnes Celicaer med like mye hester som Supra, osv osv. Men la oss nå ikke fortsette dette, og heller konkludere med at Toyota har tre rå biler, og det er Supra, Celica og MR2. :)

Lenke til kommentar

ÆSJ!

Det var mye motstand man skulle møte for tida da! Hadde satt igang en på Toyota til å finne ut forskjellene på min bil og den jeg skulle hente motor fra, og han fant en del ja. Noe avstivere av noe slag, og bremsene var litt annerledes, og han sa at avgassystemet i Japanske biler ikke var det samme som Norske, så jeg ville møte på problemer der(??).

 

Så, han frarådet meg å hoppe på et slikt bytte. Jeg hadde sett for meg å bruke masse tid i forveien på å finne ut HVA jeg skal gjøre når jeg får motoren, og alle utfordringene og hvordan jeg skulle løse dem. Var godt på vei, og vet nesten alt jeg må gjøre, men om jeg i tillegg må mekke bremser, avstivere og avgassystemer, så vet jeg ikke helt lengre.

 

Men gir vi oss? NEI! Jeg ser nå etter en europeisk front-cut med 3S-GE non-BEAMS. Den blir tross alt bare å slenge nedi motorrommet, da alt passer. Alt er rett og slett plug and play/bolt on. DET liker vi! Samt vil den motoren være i omtrent samme sjikt som BEAMS, bare med 30hk mindre ca.

 

Så, noen her som vet om noen bra sider med front-cuts? IKKE fra Japan, men i Europa! :) Gjerne Sverige, for da er det bare å stikke over grensa å hente!

Lenke til kommentar

Jeg har dokumentasjon ihvefall fra toyota at det ikke har noe å si om motoren er brukt i Japan, da jeg har spurt om dette klart og tydelig.

Hvorfor skulle du ha problem da? At avgass systemene er annerledes, kan jo kanskje bety at du må ha katalysator som er laget i europa?

Lenke til kommentar

Det er nok ikke noe problem med motor fra Japan, men vil tro avgassgreiene ikke matcher opp helt. Jeg forstod ikke helt hva mannen fra Toyota jeg snakket med mente når han sa det, så jeg er usikker på dette.

 

Tror jeg forresten lager en ny tråd om akkurat motorbyttet, så vi kan fokusere mer på sannsynlige ting her! :)

Endret av AnaXyd
Lenke til kommentar

Så, i min evige jakt på riktig understell, så tror jeg at jeg snart gir opp å få tak i Coilovers. Jeg har snakket med Vegvesenet om dette, og de krever ikke nødvendigvis TUV godkjenning, men en eller annen form for sertifisering fra en lab.

 

Har funnet noen dritbra sett(BC Coilovers), som også er ganske billige også, så det er nesten så det frister å DRITE i godkjenning og alt som er, og kline til med de. Fordelen med Coilovers må være at man i tillegg til å justere høyden i alle himmelretninger, er at man også kan justere camber på toppen av de. Det gjør justeringene SÅ mye enklere, og man sikrer perfekt dekkgrep. (Man sliter litt dekk på innsiden/utsiden med feil camber)

 

Skulle jeg ha valgt Coilovers, ville det enten blitt Megan Racing eller BC Coilovers.

 

Men, så har jeg lest litt rundt om Coilovers, og det er tydelig at man aldri får den samme komforten som vanlige dempere. Coilovers er jo lagd for banebruk, så det ligger vel i det.

 

 

, det tipper nå over mot dempere og fjører siden. Da blir valget følgende:

 

Koni Sport (Yellow)

konigul.jpg

 

Lesjofors fjører

Lesjofors.JPG

 

Og om jeg eventuelt trenger justering så vil dette settet være knall:

 

Ground Control Coilover kit

4516_dp.jpg

http://www.ground-control-store.com/products/description.php/II=91/CA=18

Dette er altså kun justeringssaken i en coilovers, som jeg bare trer på demperne mine. Det er ikke slike coilovere jeg snakker om lengre opp her

 

 

Men så sitter vi igjen med hvor mye som skal senkes. Jeg går ikke over 40mm, da jeg skal helst klare meg igjennom veiene i Norge. Så jeg tenkte på, for å få den litt høyere bak(stuk), som er tøft, så kjører jeg følgende senk:

 

Foran: 40mm

Bak: 30mm

 

 

Bilder av Celica med 40/x senk:

 

e677scd1.jpg

e4ac.jpg

album_pic-1.jpg

DSCN3252.jpg

 

 

KA DØKK TRUR?

Endret av AnaXyd
Lenke til kommentar

Senk høres ut som et bra valg :D

 

Husk også på det med når man monterer senk så må man ha lysjusteringspapir og hjulstillingskontroll i tillegg (som undertegnede har sliti værre med :p)

Klart, om du ikke godkjenner det blir det jo mangel på EU, men om du ikke skal ha EU-kontroll på lengre tid går det jo fint å monterere originalt før du drar opp til kontroll da! Joggu ikke lett å få det slik en vil :ermm:

Lenke til kommentar

Men problemet er, jeg har et tungt anlegg baki. Og jeg har ikke planer om å fjerne dette, så det forblir vel like tungt der.

 

 

Tungt anlegg baki

=

 

JEG MÅ KOMPANSERE FOR DETTE NÅR JEG KJØPER FJØRER NÅ?

 

Så, jeg er usikker på om jeg bør velge 20 eller 30mm bak. Hva tror dere? Vil de nye dempere + fjærer løfte opp igjen bilen litt siden det er nytt osv? Mye å tenke på her..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...