AnaXyd Skrevet 27. april 2010 Forfatter Del Skrevet 27. april 2010 (endret) Men motorbyttet kommer litt an på lommeboka også: Regnestykke Front cut(halv bil) : 15.000 NOK Fortolling og mva : 3750 NOK + 1000 NOK i slingringsmonn(Sier bare staten i Norge....) Nye slitedeler : 5000 NOK --------- AVRUNDET SUM : 25000 NOK Endret 27. april 2010 av AnaXyd Lenke til kommentar
Bruno Mars Skrevet 27. april 2010 Del Skrevet 27. april 2010 Hva mener du med front cut? Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 27. april 2010 Forfatter Del Skrevet 27. april 2010 Front cut er en avsagt front på en bil, som inneholder alt fra dashbordet og fremover. Alt bakover fra A-stolpen/dashbord er avsagd. Hele poenget med front cuts er at de inneholder hver eneste bolt og del jeg trenger for å bytte over motor, og det beste alternativet. Man kan selvfølgelig kjøpe kun motor, men da må man passe på å få med alt man trenger av følgende: - Motor - Girkasse - Clutch - Girkabler (i mitt tilfelle) - Ledningsnett - ECU (hjerne/motorstyring) - Dynamo - Servopumpe - Akslinger - m.m. Og plutselig kan man også mangle noen deler. Derfor er det best å kjøpe et frontcut da du får alt du trenger og mer til! Lenke til kommentar
Brian Skrevet 28. april 2010 Del Skrevet 28. april 2010 Vil du ikke få veeldig mye torque steer av 200 gamp på framhjula? Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 28. april 2010 Forfatter Del Skrevet 28. april 2010 At bilen kaster seg rundt når jeg gasser på? :O Jeg tror nok det ligger noe ymse i girkassa som jevner ut dette, da 200hk er originalt på denne motoren..? Lenke til kommentar
Skavold Skrevet 28. april 2010 Del Skrevet 28. april 2010 Torque steer er når du får så mye kraft på forhjulene rattet rister og bilen vingler når du gir på. Det er et problem som er veldig vanskelig å gjøre noe med, men med noen fiffige differensialsperrer kan man begrense det mye, ref. Ford med sin Quaife-diff på RS-modellene på 300 hestekrefter (og 350 i RS500). Lenke til kommentar
Brian Skrevet 28. april 2010 Del Skrevet 28. april 2010 (endret) Ja, det kjennetegnes ved at rattet drar til sidene av seg selv, og gjerne bilen også om det er store nok krefter. Demonstretes bra i en top gear episode jeg så for en stund siden. Der tok de en relativt ny bil med over 200hk og dro på full gass rett frem uten å holde i rattet. Tok ikke lange tiden før bilen var av banen da den styrte seg selv. Nyere differ har mer smarte løsninger som motarbeider dette, men fortsatt er problemet der, i mer eller mindre grad. Så det jeg spekulerte på er om ditt oppsett med 200gamp vil lide mye eller lite av dette. :)Men du kan helt klart leve med dette, selv om det kan være en smule irriterende til tider. Kjenner det jo bare på eskrot'n min (SI Sport) med 105 rolige ponnier under panseret, at det drar til siden av og til. Men jeg mistenker også at diffen på denne er så ræv som man kan få det. Endret 28. april 2010 av Brian Lenke til kommentar
Mompen Skrevet 28. april 2010 Del Skrevet 28. april 2010 (endret) Vil du ikke få veeldig mye torque steer av 200 gamp på framhjula? Har kjørt en ca 95 mod Saaaaab 9000 2,3 turbo med ca 200gamp på fremhjula, og den styrte en anelse til venstre om man ga full pupp Var ikke så mye men man merka det godt! Endret 28. april 2010 av Mompen Lenke til kommentar
WheelMan Skrevet 28. april 2010 Del Skrevet 28. april 2010 Her er klippet Brian nevner: http://www.streetfire.net/video/top-gear-gti-astra-megane_149027.htm FWD + mye kraft demonstreres ved 05:25, torque steer demonstreres ved 06:25. Lenke til kommentar
Skavold Skrevet 28. april 2010 Del Skrevet 28. april 2010 (endret) De hardest motoriserte Saabene er vel notorisk kjent for å "rykke litt" i rattet ved fullt pådrag, ja, og da særlig 9-3 Viggen, hehe. Endret 28. april 2010 av OML Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 28. april 2010 Del Skrevet 28. april 2010 Vel , nå må en ha i bakhodet at det ikke er en turbomotor det er snakk om. 200hk/210Nm @ 7600/6000rpm er ikke så vanskelig å holde styr på, 250hk/350Nm @ 5500/1900rpm er noe helt annet.... Lenke til kommentar
Skavold Skrevet 29. april 2010 Del Skrevet 29. april 2010 (endret) Sant det. Kraftleveringen kommer på en helt annen måte, langt mer spredt utover registeret, uten turbo. Endret 29. april 2010 av OML Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 29. april 2010 Forfatter Del Skrevet 29. april 2010 Jeg har en liten anelse om at BEAMS motoren har en diff i girkassa som ordner opp i litt av torque steer problemet. Jeg merker jo faktisk litt av det idag, når jeg dæljer pedalen i bånn og girer like før rødsona så må jeg jaggu meg passe på rattet også gitt! Men vil tro både girkasse og akslinger på min bil er i en viss grad mer slitt enn BEAMS motoren jeg har sett på. Men uansett, så kan jeg oppdatere dere litt i prosessen: Har snakket med Vegvesenet(eller BT som de het før) om motorbyttet. De sier følgende: "For at vi skal kunne godkjenne en slik ombygging, må vi ha en dokumentasjon fra fabrikkant eller uavhengig godkjent laboratorium som sier at ombyggingen kan foretas samt hvilke andre endringer som må gjøres i forbindelse med ombyggingen. Toyota Norge er fabrikkantens representant og har mulighet til å utstede dokumentasjon. Når ombyggingen er foretatt må du bestille time for godkjenning. Ta med dokumentasjon og en uttalelse fra godkjent verksted som bekrefter at arbeidet er fagmessig utført og at riktige deler er benyttet." Jeg har også selvsagt hørt med Toyota Norge: "Det høres riktig ut det du henviser til, men dette må du sjekke nøyaktig ved å kontakte Toyota-forhandler og de må der finne dette på delefilm. Bilen kan bygges om under forutsetning av at den blir helt identisk med 2,0 GT versjonen i forhold til bl.a. understell, bremser og fjæring. Dokumentasjon på utført ombygging og evt. godkjenning av dette må du selv fremskaffe fra et verksted som kan bekrefte korrekt ombygging." Jeg spurte også i en svarmail om generasjonen på motoren hadde noe å si, da BEAMS er en generasjon nyere enn den som var i den norske 2.0GT: "Så lenge det er den motorbetegnelsen så har ikke årsmodellen noe å si. " Så jeg sitter igjen med følgende inntrykk: 1. Jeg må få min nærmeste Toyota forhnadler til å sjekke ut HVA som er de vesentlige forskjellene jeg må fokusere på å bytte2. Bytte ut slik at disse forskjellene er nå like 3. Få de til å se over bilen med BEAMS motoren og sjekke at forskjellene vi tidligere har snakket om faktisk ER like 4. De skriver under på en dokumentasjon om at bilen er identisk bygd som 2.0GT versjonen 5. Jeg tar med meg dette skrivet opp til Vegvesenet og får de til å se på dokumentasjonen og godkjenne bygget endelig 6. Tut og kjør! Eller har jeg helt feil inntrykk nå????? Lenke til kommentar
WheelMan Skrevet 29. april 2010 Del Skrevet 29. april 2010 Stemmer ganske godt det der, ja. 1 Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 29. april 2010 Forfatter Del Skrevet 29. april 2010 Flotters, da skal jeg få bekreftet dette av Toyota nå snart. Det er jo VELDIG få som har erfaringer med dette, og når jeg bringer spørsmålet på bordet, så får jeg bare noen morsomme blikk. ER JEG SÅ SPESIELL? Vel, har også klint avgårde en sussemail til han som har front-cuten, og håper han setter pris på hva jeg tilbyr. (Logo og sånt i workloggen osv) Håper jeg får en bedre pris! Da vil jeg muligens slenge motoren rett i motorrommet uten å bytte noen deler, da den kun har gått 40.000. Den er jo knapt innkjørt! Så får jeg ta slitedelene som vannpumper, oljepumper, tetninger, pakninger, clutch, reg reim osv når den tid (og penger) kommer. Jeg er mest lysten på å få motoren så fort som mulig oppi motorrommet, da jeg kommer til å dulle med dette på sommeren. Nå må dere vise entusiasme her også da, det er faktisk snakk om en MEGET sjelden motor som gjør at bilen min blir litt nærmere ræserbil enn en mjølketralle! (motormessig) Lenke til kommentar
Iceman22 Skrevet 30. april 2010 Del Skrevet 30. april 2010 (endret) Jeg ville spurt Toyota engang til angående det med motor generasjon. Det som kan hende er at de tror det er samme motoreffekt på vanlige 3s-ge og beams, men det er det jo ikke, og mye kan skje når de finner det ut den dagen den skal på visning? Kan hende de blir vanskelige da de finner ut at de ikke har dokumentasjon av beams hva den trenger for at den skal være sikker osv. Ville ihvefall spurt det før man går videre og har våte drømmer Når det gjelder det med super strut, så tror jeg den norske 2literen ble levert med super strut understell for de som ønsket dette (ekstra som er frivillig), ihvefall har jeg sett noen med og uten super strut som er tilsalgs i Norge. Sånn er det i Japan også, derfor tror jeg ikke vi kommer til å ha noe problem med akkurat godkjenning av understell.. Endret 30. april 2010 av Iceman22 Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 30. april 2010 Forfatter Del Skrevet 30. april 2010 Jeg skal høre med de om akkurat det, en gang til. De vet jo ikke engang hvor mye effekt det er i BEAMS, og den har rundt 180hk på hjula(mener jeg), så effekten er ikke såååå mye høyere. Og hvordan skal de eksakt få finne ut hvor mye hester det er i den? Jeg må jo ikke akkurat dra på en benk for å måle når jeg er på visning? Men takk for tips, skal sende dem en mail til! Superstrut var nok ekstrautstyr ja, har sjekket ut delefilmer på Toyodiy.com både ut og inn nå, og det er helt klart at understellet ser likt ut. Til og med SS-II/SS-III Celicaen jeg henter motor fra har også samme understell, så Superstrut er nok ekstrautstyr på st202. Det er jo beleilig, da er det jo faktisk bare å bytte over - egentlig. Det er bare å få Norge med på det også. 1 Lenke til kommentar
WheelMan Skrevet 30. april 2010 Del Skrevet 30. april 2010 Det er bare å få Norge®© med på det også. Fix'd Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 2. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2010 Sjekket opp enda mer nå, og det viser seg at bilen som BEAMS motoren kommer fra, er en st202 også. Samme opplegget i Japan med superstrut, det er ekstrautstyr. Finner ihvertfall ikke superstrut opphenget på st202 på Toyodiy.com ihvertfall. Har fått Toyota til å finne ut forskjellene for meg, men han vil gjerne ha chassinr. Altså VIN koden. MÅ HAN HA DETTE? Uansett, så håper jeg han finner ut det samme som meg. Om det er det samme, så er det vel bare å begynne. MEN: Dette er jo en oppgradering som er et krevende regnestykke og slem mot lommeboka. Jeg vurderer det VELDIG mye frem og tilbake, om jeg faktisk skal klesse til med så mange laken eller ei. Har regnet litt på det, og har funnet ut at å få motoren til mitt hus vil koste 20.000kr. I tillegg har jeg lyst til å bytte ut littegranne av slitedeler, som vannpumpe, regreim osv. Dette vil komme på rundt 5000kr. TOTAL SUM FOR MOTORBYTTE = 25.000kr Så hva syntes dere? Er det virkelig verdt det, eller skal jeg heller slenge litt penger i soting, senk osv fremover? Lenke til kommentar
Bruno Mars Skrevet 2. mai 2010 Del Skrevet 2. mai 2010 Du har nå 180hk? Å betale så "mye" for 20 hester ekstra er ikke noe jeg selv ville gjort uansett hvor spesiell motoren er. Jeg syntes det er viktigere hvor bra bilen ser ut og føles enn motor/akselerasjon. Ja, så lenge det ikke føles som om du kjører en lada da... Men du får vel kanskje solgt motoren også? Slik at du får noe tilbake. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå