Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Worklog 'n Showcase: Toyota Celica T20 - FAKTISK OVER 2000 BILDER I DENNE TRÅDEN! - [Update: desember 2010]



Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Update - koblingsboks

.. og arbeidet er igang!

 

Jeg har drevet og planlagt en koblingsboks til sikringer som skal være plassert i motorrommet en liten periode nå, og endelig har arbeidet påbegynt.

 

mini-IMG_7724.jpg

Materialer er viktig å ha her, og heldigvis har jeg igjen noe kobberplater fra den tid jeg drev med custom vannkjøling til pc. (worklog link i signaturen min)

 

 

mini-IMG_7725.jpg

Det som gjelder da er å smøre seg med tålmodighet, og begynne å sage med baufila. Kobber er jøtt seigt og mykt, som gjør at det er tidkrevende. Her har vi hovedskinna som skal fordele strømmen i sin grovform.

 

 

mini-IMG_7726.jpg

Småbiter som tar laaang tid å skjære ut! :O

 

 

mini-IMG_7728.jpg

Artistisk bilde

 

 

mini-IMG_7730.jpg

Enda ett artistisk bilde ja, i slaget den dagen jeg gitt.

 

 

mini-IMG_7731.jpg

Så, under kobberskinnene skal jeg skru på plexiglass. Dette er som en slags isolasjon mot at kobberet kommer i kontakt med kassen de skal være plassert i. Jammen det blir jo kontakt om man skrur igjennom sier dere?

 

 

mini-IMG_7733.jpg

Men det har vi tenkt ut. Jeg senker ned noen mutteri i plexiglasset, uten at det kommer igjennom.

 

 

mini-IMG_7735.jpg

Vips, så kan jeg skru fast kobberskinna uten å være redd for at strømmen går igjennom til boksen.

 

 

mini-IMG_7738.jpg

Bolter må jo også tilpasses, da noen av de er litt for lange...

 

 

mini-IMG_7742.jpg

Har vært på en liten handletur, og endte opp med litt småtteri fra ELFA. (Hva skulle vi gjort uten...) Her har vi 35mm2 kabel, krympestrømpe, kabelsko til 35mm2 kabel, og kabelstrømper i to forskjellige størrelser.

 

 

mini-IMG_7745.jpg

Vi fortsetter med boksen. Her driver jeg med en festeanordning til skinnene. Samme som før, vi senker ned muttera i plexien. Men ikke for mye, selvsagt.

 

 

mini-IMG_7746.jpg

Nå begynner det å ligne her. Prøvemontert litt, for å se hvordan det kan bli seendes ut.

 

 

mini-IMG_7748.jpg

Sikringene monteres slik.

 

 

mini-IMG_7750.jpg

Og da blir det seendes ut slik.

 

 

mini-IMG_7751.jpg

Plata som skal bli til en boks er i rustfritt stål, og det er en litt nøye jobb når man skal skjære den til.

 

 

mini-IMG_7752.jpg

Gjeder å ta frem tuben med tålmodighet igjen, og smøre seg inn før man griper tak i baufila.

 

 

mini-IMG_7753.jpg

Resultat etter 30 min skjæring.

 

 

mini-IMG_7754.jpg

Og resultat etter litt bøying.

 

 

mini-IMG_7755.jpg

Dæven, det ligner på en boks jo!

 

 

mini-IMG_7756.jpg

Teste plassering...

 

 

mini-IMG_7758.jpg

Og noe som er svært, svært viktig. Vi vil vel ikke ha kortslutning vel? For mest sannsynlig kommer karosseriet i boksen være i kontakt med karosseriet på bilen. Altså jordet. Hva skjer da, om en av disse skinnene løsner eller noe og kommer i kontakt med karosseriet i boksen? JO, det kortslutter jo. For å unngå dette kjører jeg på med å lakkere boksen på innsiden med steinsprutbeskyttelse. Denne er ganske tykk, og i tillegg svart, slik jeg skal ha det.

Lenke til kommentar

Se der ja. Blir spennende å følge med på hvordan dette blir etterhvert. Har du noen formening om hvor du har tenkt å plassere boksen? Løsningen med nedsenking av mutterne i plexi'n var genialt, virker som du har kreativiteten på plass iallefall. :D

Endret av Brian
Lenke til kommentar

Jeg har tenkt å plassere boksen like ved batteriet. Mine abstrakte planer er jo å mekke ei plate som jeg legger over deler av motorrommet som jeg trekker med vinyl, som gjør at man ser kun de viktigste komponentene. Ala slik det er i nye biler idag. Mange av bilstereo "gutta" som gjør dette, og det ser veldig bra og ryddig ut.

 

Man må være litt kreativ vett, ellers så stopper det fort opp! :D

 

 

 

Så til en annen ting jeg driver å vurderer:

 

 

 

3S-GE motorbytte

 

Jeg har i tiden forhørt meg litt rundt om, og har funnet (nesten) ut at jeg kan smelle over en 3S-GE(2.0literen) i motorrommet mitt uten NOEN form for modifikasjoner med understell, bremser og fjøring. HOW AMAZING?

 

Hvordan klarer jeg dette? Jo, 2.0GT Celicaen som ble levert i Norge er kless lik min bil, bare med en større motor og litt mer utstyr i interiøret (sentrallås, el vinduer, skinnseter osv)

 

Og Toyota krever at jeg bygger om bilen min identisk med 2.0 literen, noe som ikke er så vanskelig som jeg trodde!

 

Så jeg står igjen med å kun bytte motor. Dette innebærer jo å ta ut den gamle, bytte ut girkabler, akslinger, motorfester og ledningsnett og hive oppi den nye.

 

Og jeg har ikke tenkt å kjøre en hvilken som helst 3S-GE, men...

 

 

 

 

 

3S-GE BEAMS

12497722003S-GE20Gen420BEAMS20VVT-i20200hp.jpg

 

Nemlig BEAMS utgaven av 3S-GE! Den er MYE bedre vedlikeholdsmessig, og mye mer drivstoffgjerrig. Og guess what? Den har faktisk 200hestekrefter. DETTE er noe jeg kan nøye meg med på gata, da jeg ligger 50hester under GT4 motoren. 3S-GE er altså uten turbo.

 

Hva tror dere?

Endret av AnaXyd
Lenke til kommentar

Hvordan blir det med registrering og de som gjør det dyrt med rask bil i norge? :O

Det gjelder å gli igjennom de få smutthullene som er! :)

 

1. Jeg har en bil som er eldre enn 10 år, dermed slipper jeg å betale hestekreftavgift

2. Med registrering antar jeg du mener godkjenning? Isåfall så trenger jeg kun å vise motoren til Toyota, og få et skriv på at den er bygd om riktig. Deretter tar jeg med det skrivet til Vegvesenet, og de etterkontrollerer at alt stemmer og godkjenner det slik at jeg får et nytt vognkort med riktige spesifikasjoner.

 

Dette er ihvertfall hva jeg har forstått jeg skal gjøre. Om noen har noe som bør legges til, kom gjerne med det! :)

Lenke til kommentar

Litt risky det der anaxyd, toyota er vanskelige når det kommer til godkjenning av motor. Du kan kun få det godkjent når bilen er helt 100% lik som de bilene som ble levert i Norge/europa, noe denne her ikke er. 3S-ge beams som du vet er jo kun for japanske griser... og alle disse modellene er med super strut suspension. Kan jo alltids forklare det fremfor toyota og høre men tviler på at det blir så lett når de finner ut at det er 200hk og det står 175 på godkjenningspapirene :p

Endret av Iceman22
Lenke til kommentar

Har faktisk snakket med Toyota om det nå, og de er likegyldige til hvilken generasjon motoren er, så lenge det er en 3S-GE. Jeg skal forsikre meg med 100% når jeg drar til nærmeste Toyota forhandler for å få de til å gå god for ombygginga.

 

Det gjelder å benytte seg av de smutthullene som er! Så kanskje det kan bli Beams på deg også, Iceman22! :)

Lenke til kommentar

Er det faktisk noen i norge som har byttet til en 3S-GE BEAMS? Har sett en del konverteringer gjort i utlandet, men er ganske sikker på at jeg ikke har hørt noen her til lands som har gjort det, har jo blitt mega rått om du ble den første.

 

Men så var det å få tak i en da...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...