Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Worklog 'n Showcase: Toyota Celica T20 - FAKTISK OVER 2000 BILDER I DENNE TRÅDEN! - [Update: desember 2010]



Anbefalte innlegg

Du vil at jeg skal bytte igjen? :p Syntes det ser råere ut med alcantara! :D Mulig jeg kommer til å bytte med oransj vinyl etterhvert, da dette er enklere å trekke med.

 

Hadde det ikke blitt både penere og lettere å lakkere interiør-detaljene?

har selv gjort dette i min celica t20, og jeg syntes det ble ganske bra.

Kan slenge inn et bilde her;

 

img0536z.jpg

 

Btw, du skal ha creds for worklog'en din! ryddig og bra gjennomført

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hei jeg har en celica jeg oxo som jeg driver med å mekke den. følger med tråden din hele tiden:D men jeg lurer på en ting. jeg har en skrangling baki bilen som det er ut som om den kommer ifra demperen men det er det ikke. noen som har vært borti dette før?skrangler hele tiden når jeg kjører og det irriterer meg!

Lenke til kommentar
Du vil at jeg skal bytte igjen? :p Syntes det ser råere ut med alcantara! :D Mulig jeg kommer til å bytte med oransj vinyl etterhvert, da dette er enklere å trekke med.

 

Hadde det ikke blitt både penere og lettere å lakkere interiør-detaljene?

har selv gjort dette i min celica t20, og jeg syntes det ble ganske bra.

Kan slenge inn et bilde her;

 

http://img177.imageshack.us/img177/8440/img0536z.jpg

 

Btw, du skal ha creds for worklog'en din! ryddig og bra gjennomført

Det er enklere å lakkere ja, men det blir sinnsykt smooth med vinyl på de panelene også! :) Det beste hadde vært med oransje sømmer i kantene, men dette er svært vanskelig å få gjennomført for meg.

 

Takk for cred! Slike ord varmer! :)

 

Forresten.

De baklyktene du kjøpte, var det mye styr å bytte de, eller var det bare å plugge i pærene og alt som ellers sto i de gamle lyktene? :p

Har bestilt slike jeg og :)

Kjempeenkelt å bytte! 3 skruer pr lykt, og det er bare å smekke over pærene som du sier. Tar deg en halvtime maks! Fete de lyktene, skjønner ikke hvorfor den ikke ble laget med disse i første omgang! :love:

 

hei jeg har en celica jeg oxo som jeg driver med å mekke den. følger med tråden din hele tiden:D men jeg lurer på en ting. jeg har en skrangling baki bilen som det er ut som om den kommer ifra demperen men det er det ikke. noen som har vært borti dette før?skrangler hele tiden når jeg kjører og det irriterer meg!

Godt å høre! :D Den skranglinga tror jeg at jeg kan kjenne igjen. Jeg har en særdeles merkelig lyd i bagasjelokket mitt som kommer noen enkelte ganger. Er ikke direkte skrangling, men en merkelig lyd, om du skjønner. Jeg har ikke funnet ut av det enda, dog.

Endret av Marvil
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hey! Nå har jeg bestemt meg for å begynne på søken etter senkesett. Greit å ha dette i boks til sommeren, så like greit å begynne å virkelig finne ut av hva jeg trenger.

 

Jeg har virkelig et behov for å justere høyden på settet. Jeg kan ikke kjøre med senk på vinteren her jeg bor, da blir det bare ploging!

 

Så, jeg må ha høydejusterbart => coilovers.

 

Dilemmaet er fremdeles, det finnes INGEN coilovers med TUV godkjenning til min bil. Jeg har sett et snev av noen tyske K-sport coilovers med TUV godkjenning på en tysk ebay side, men de var forholdsvis dyre mener jeg. 10k uten frakt. Og K-sport er vel ikke sååå bra?

 

Jeg har sett litt på Megan Racing sine. Jeg har hørt rykter om at disse er ganske greie komfortmessig, og er av bedre mekanisk kvalitet enn eksempelvis K-sport og D2. Dette er noe jeg har hørt, dog.

 

Link til de her: Linkyyy

 

Hva tror dere? Vil det være dumt å kjøre på med "ulovlig" senkesett?

Endret av AnaXyd
Lenke til kommentar

Nå ble jeg plutselig litt skeptisk til regress om jeg kommer utfor en ulykke, da. Så om jeg ikke finner noe TUV godkjente coilovers, må jeg nesten finne noen med en fast høyde. Om jeg bare kjører fjærer i første omgang vet jeg ikke.

 

Hvordan måler man opp hvor mye man skal senke forresten? Noen som har tips til dette? Bilen min er høyere foran enn bak, eller mer rett sagt, den ser høyere ut foran med tanke på en større hjulbue.

 

Og hvordan bytter man bare fjærer? Må demperne av bilen, for og så bytte fjærene?

 

Om dere hjelper meg litt her, så skal jeg nok love dere en senk før sommeren!! :)

Lenke til kommentar

Først må du finne høyde på demperne du har i dag. Så måler du på bilen hvor mye mer du vil ned, så er det bare å måle fra bakken og til skjørtet.

 

Bytte fjærer må du nok løsne demperne for å ta av fjærene.

 

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

Jeg har ikke peiling, prøver bare å tenke logisk :ph34r:

Lenke til kommentar

Evt måle på hjulbuene, så senker du ikke for mye slik at hjulene tar i hjulbuen. Har du tenkt på valsing av hjulbuer? Er innpresset lavere enn orginalfelgene, så kan det hende du må valse litt når karosseriet kommer nærmere bakken.

 

Fjærene bytter du ved å skaffe fjørklemmer som klemmer sammen og holder fjærene sammenklemt slik at de blir enklere å ta av/sette på. Deretter er det bare å demontere demperen i toppen og ta av fjæra, og på med den nye. Firehjulskontroll bør vel også vurderes ved endring av dette, evt kan du følge med på om noe unormal dekkslitasje oppstår.

Lenke til kommentar

Etter hva jeg har forstått er senkefjører på originale dempere en rimelig nødløsning. At demperen butter osv osv osv... Jeg har ikke så mye peiling på dette, men demperen har jo mindre høyde å gå på, når man senker med andre fjører?

 

Om ikke, ville det beste ha vært senkefjører bare.. For da kommer jeg greit unna det, og kan prioritere soting og eksosanlegg enda bedre!

 

Har ikke tenkt på valsing av hjulbuer nei... Men jeg skal ikke senke den veldig mye, hadde jeg tenkt. Den trenger egentlig bare senk foran, da hjulbuene er større der enn bak. Så det ser litt dumt ut.

 

For å finne ut hvor mye jeg kan senke: Vil det være det samme om jeg måler med vinterdekk vs sommerdekk?

Lenke til kommentar

Du må vel finne (den eventuelle) forskjellen i diameter mellom dommerdekk og vinterdekk (dekk + felger). Min bil er faktisk nesten 1cm lavere på vinterdekk. Om jeg regner riktig/husker riktig så er mine sommerdekk "2 * 65 + 15" = 51,1cm" og vinterdekk "2 * 75mm + 14" = 50,5cm". Derfor blir det jo ikke det samme, med mindre man har samme diameter på vinter og sommer.

 

BTW; Senke- DIY i siste nummer av gatebil! :)

Lenke til kommentar

Skjønner! Hvordan er formelen for å regne ut det der da mx1000?

 

Og hvor mye senk anbefaler dere? Det blir nok ikke justerbart denne gangen, da det blir problematisk med TUV tror jeg..

 

Så da gjelder det å finne ut perfekt senk, som er lekker om sommeren med sommerdekka og som ikke gjør bilen ALT for lav om vinteren!

 

Bilder med sommerdekka:

mini-IMG_5980.jpg

mini-IMG_6015.jpg

mini-IMG_6016.jpg

mini-IMG_6017.jpg

Endret av AnaXyd
Lenke til kommentar

Først og fremst; har ingen erfaring med dette. Jeg bare tenker matematisk. :p

 

Men du kan ikke senke mer enn dekkene med størst radius. Hvis du måler mellom vinterdekk og hjulbue, og du finner ut at det er 50mm, så må du ta hensyn til sommerdekk som f.eks kan være 1cm større i diameter. Samtidig må en passe at bilen ikke blir for lav over bakken (er vel en grense på 7cm eller noe?).

Lenke til kommentar

Okay! Det er sant!

 

Da har jeg målt og kalkulert litt. Funnet ut at mellom hjulbue og dekk er det følgende:

 

VENSTRE SIDE

Foran: 7cm

Bak: 3,7cm

 

HØYRE SIDE

Foran: 7,6cm

Bak: 4,6cm

 

Differanse på ca 3cm på foran og bak på begge sider. Grunnen til at det er forskjell på venstre og høyre side er vel fordi bilen står ikke 100% i vater når jeg målte?

 

Så regner vi ut diameter på sommerdekk vs vinterdekk:

...åssen gjør man det egentlig?

 

 

Så hovedsaklig kan jeg ikke senke mer enn 20mm bak? Jeg vil gjerne ha ca 2cm åpning. Hvordan skal jeg klare å regne med om eventuelt mine gamle dempere ikke har begynt å sige noen mm?

 

Det aller viktigste for meg, er at det er helt lik senk på foran og bak. Noe som hadde vært pissenkelt med justerbart, men det gjelder bare å kjøpe perfekt mm nå som jeg ikke finner noe justerbart.

 

Jeg trenger hjelp her dere! :)

Endret av AnaXyd
Lenke til kommentar

TAKK! :love:

 

Da var diameteren funnet ut av:

 

Sommerdekk: 607,7mm

Vinterdekk: 596,1mm

 

Differanse: 11,6mm

 

Så det betyr at jeg må regne med at sommerdekka er 11,6mm større? Må jeg da trekke fra 11,6mm på f.eks 40mm i senking for at det skal bli riktig?

Endret av AnaXyd
Lenke til kommentar

Ok, jeg har en plan nå:

 

Funnet ut at gule Koni dempere er tingen for meg:

koni95kit.jpg

 

Pluss eventuelle fjærer. Jeg antar at koni demperne har en viss bredde med fjærer jeg kan bruke. Det jeg tenkte meg som optimalt, var at jeg kjøpte -50mm fjærer foran, og -40mm bak, for å få litt stuk. Min er jo rimelig lav bak på grunn av anlegget også, så jeg må kompensere for dette.

 

Når det blir vinter, smokker jeg på noen høyere fjærer manuelt, ved å bruke fremgangsmåten til Brian nevnt over her.(innlegg #1209)

 

Høres dette bra ut, dere? :)

Lenke til kommentar

Demperne vil vel ha akkurat samme fjører som passer som de som sitter på allerede. Dog er kanskje demperne litt kortere, så du ikke bunner demperne når du senker mye. (Tommelfingerregelen er at alt over 40mm så må du ha kortere dempere) Men jeg ville nok gått for ihvertfall 60 foran om du skal ha 40 bak. Bilen din ser ganske høy ut i fronten kontra bak.

 

Håper du finner ut av det :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...