Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Worklog 'n Showcase: Toyota Celica T20 - FAKTISK OVER 2000 BILDER I DENNE TRÅDEN! - [Update: desember 2010]



Anbefalte innlegg

En lur plass som er stor nok. Enkleste er vel bagasjerommet, men da må du dra kabler fra høyttalerne fra frontsettet og bak i bilen, denne løsninga har jeg selv, mest grunnet av forsterkeren min er bjønnstor og passa kun bak i bagasjen. Men har sett folk har hatt den under hanskerommet og rundt der, men der blir det jo også fort litt fuktighet om vinteren, så det må du passe på. Dobbelsidig teip på frontruta kansje? :p Husk på å ikke skru forsterkeren rett i metallet på bilen iallefall.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg pleier å legge alt av forsterkere baki, med mindre

jeg bare skal ha inn én forsterker som kun skal drive

frontsett/baksett (ingen sub i bilen med andre ord),

for da legger jeg den under passasjersete hvis det er

plass :)

 

Trekk gjerne kablene opp bak A-stolpen, langs taket,

under taktrekket naturlig nok, ned bak C-stolpen,

og ut på valgfri plass baki :)

 

Fordelen ved å legge de oppe ved taket er jo lite strøm

som kan forstyrre signalene, og de ligger ikke utsatt for slitasje :)

 

 

En lur plass som er stor nok. Enkleste er vel bagasjerommet, men da må du dra kabler fra høyttalerne fra frontsettet og bak i bilen, denne løsninga har jeg selv, mest grunnet av forsterkeren min er bjønnstor og passa kun bak i bagasjen. Men har sett folk har hatt den under hanskerommet og rundt der, men der blir det jo også fort litt fuktighet om vinteren, så det må du passe på. Dobbelsidig teip på frontruta kansje? :p Husk på å ikke skru forsterkeren rett i metallet på bilen iallefall.

 

Tror ikke jeg klarer å lure den i bagasjen min uten videre nå, om ikke jeg setter forsterkerne oppa hverandre på en måte. Hadde vært fett å se to forsterkere nedi vinduet jeg har der også, men da må jeg til med sveising av metalrammer osv, noe jeg ikke heelt tør å begi meg ut på enda.. :innocent:

 

Under setene er absolutt noe å vurdere ja! Kanskje jeg smeller den under der i første omgang. Da må jeg trekke enda flere kabler i dørene da.. :O

 

Tenker jeg skrur forsterkeren fast i frontruta jeg.. :wee:

Lenke til kommentar

Nei, de franske gjør vel at ruta sprekker opp litt ekstra, noe jeg ikke vil ha noe av. Skal bruke M8 maskinskruer (minst), med sånne tvinnemuttere på utsida! (de med vinger)

 

Har desverre ikke skiver, så jeg må bruke noen planker istedet tror jeg. Funker jo det også!

 

Også gummipakning er nesten for fint til å ha i denne sammenheng, da det er få som ser det. Døtter på litt akrylmasse jeg, helst litt mer enn det er plass til, for å være 100% sikret mot vannlekkasje!

 

 

 

:innocent:

Lenke til kommentar
Tror ikke jeg klarer å lure den i bagasjen min uten videre nå, om ikke jeg setter forsterkerne oppa hverandre på en måte. Hadde vært fett å se to forsterkere nedi vinduet jeg har der også, men da må jeg til med sveising av metalrammer osv, noe jeg ikke heelt tør å begi meg ut på enda.. :innocent:

 

Det kan du lett lage i f.eks MDF plater (eller litt tykke sponplater). Du lager en base for den første forstereken, så lager du noen stolper slik som gjør at det blir litt klaring over forsterken, så sette du på en ny plate litt lengre bak. Trekker disse med filt, skrur på forsterkerene også har du et stilig oppsett ;)

 

 

En kompis og jeg satte forsterkeren hans der reservehjulet skal være.. Laga en plate som nesten kom borti buen der hjulet var og brukte mutteren, som skulle holde reservehjulet på plasss, (med en liten macgyver løsning) til å feste plata på. Så var det bare å skru fast forsterkeren. Vi fikk faktisk også plass til en 1uF kondensator nedi der(selv om den er bortkasta..)! :)

Lenke til kommentar

Selfølgelig funker det med MDF løsning også! :) Om jeg skal ha forsterkeren baki der, så blir det helt sikkert en MDF løsning, da jeg ikke er særlig kjent med sveis enda.

 

Selv om sveis av ramme er en løsning som sitter 100% og faktisk er kollisjonssikker også...

 

Får se hva det blir til! Beste er jo å ha alt baki! :)

Lenke til kommentar

Kom på en ting ang. anlegget som kanskje kan funke. Hva om jeg kjøper et 3 veis komponentsett, bestående av: diskant, mid-bass og mellomtone?

 

Så smeller jeg mellomtonen i frontdøra, og disktanten ved speilet, og mid bassen i sidene bak? Kan dette funke? Isåfall, bra?

Lenke til kommentar

Bør funke hvis det er tre separate elementer, men som regel er det to elemeter, hvorav den ene er diskant og det andre er midbass/mellomtone. Men da må du finne en lur plass til delefilteret som du trekker kabler opp imot.

 

Forresten så er jeg interessert i link på et slikt oppsett da jeg som regel kun har sett toveisløsninger på markedet.

 

Du bør få like bra resultat ved å kjøre diskant og mellomtone foran og subben bak.

Lenke til kommentar

Kutter ikke ut subben nei! Midsubene er bare ment som et supplemang til hovedsuben.. :) Midsubene går jo ikke så langt ned i frekvens heller, så man må nesten ha en større sub "attåt".

 

Hva tror dere? Er jo ikke sikkert det funker særlig med midsuben i sida baki (ikke i bagasjen, men ved baksetene)...

Lenke til kommentar

Det er jo bare til å eksprimentere, har sekv ikke prøvd et slikt oppsett før, så jeg har ikke noe fakta og uttale meg om. Men min første tanke er at det blir veldig spredt lydfrekvens i bilen, hvor diskanten og midbassen vil spille på forskjellige steder, atlså mye bass bak og lite foran. Men dette kan godt funke greit, og om du går for en slik løsning er jeg veldig interessert i resultatet og hvordan dette låter. Gå for den løsningen og se hvordan det blir, for det er jo null problem å flytte midbassen i etterid ved eventuell misnøye.

Lenke til kommentar
Men min første tanke er at det blir veldig spredt lydfrekvens i bilen, hvor diskanten og midbassen vil spille på forskjellige steder, atlså mye bass bak og lite foran.

 

Det er jo slik et vanlig oppsett er da. Front set forran og sub. Ser ikke hvorfor dette oppsette skal gjøre stor forskjell på lydbildet..

 

 

Jeg synes han skal prøve og si om det er verd penga ;D

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+oiasdf79

Det er jo ikke bare snakk om sub. Det er snakk om å ha et treveis-system + sub. Tingen er den at menneskeøret ikke kan høre hvor dype frekvenser kommer fra, derfor vil det ikke spille så stor rolle hvor en eventuell sub er plassert, men mid/bass derimot er jeg mer usikker på. Jeg lurer på som Brian er inne på her; om det kan skape et rart lydbilde.

Lenke til kommentar

Ikke misforstå meg, men jeg tror at lydbildet kan bli noe forskjøvet når det kommer til midbassfrekvenser i bilen, men at det ellers vil funke bra. Enste måten å finne dette ut på er å teste selv.

 

Forskjellene mellom et vanlig oppsett og sub vs dette, er at det ved vanlig oppsett vil kjøres hele frekvensområdet fra fronten av og sub som suppelmang. Mens ved den treveisløsning vil forskjellige frekvensmønstre i lydbildet plassere seg forskjellig i bilen. Ved vanlig frontsettløsning vil hele lydbildet slå deg i trynet, mens ved en delt løsning vil lydbildet utspille seg i forskjellige deler av bilen og derav vil lytteposisjon ha større betydning for å få hele frekvensspekteret med.

Lenke til kommentar

Et treveis, med de største som supplement til sub, kan gi en ganske dypere kurve - for ikke å snakke om markant jevnere.

For at det skal fungere best bør midlav-elementene være plassert omtrent likt med sub. Bakdelen er at det vil kreve modifikasjoner på kassa, da de helst skal ha et eget kammer.

 

Go for it!

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Vi diskuterte Focal Utopia, de hadde noen fine treveis :ph34r:
Endret av WheelMan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...