Brian Skrevet 15. juni 2009 Del Skrevet 15. juni 2009 Ikke øk til 300 med en gang iallefall, kjør med 250 en stund og juster deretter effekten opp når du har gått lei av 250gamp. Turbokonvertering øker selvfølgelig belastingen på motoren, og det er i hovedsak rådene og rådelagrene det går hardest utover. Har du en så perfekt som mulig mapping så kan dette gå ganske smertefritt, og motoren kan vare vel så lenge, men har du dårlig derimot så går ting gjerne fort i stykker. Kjørestilen har også mye å si på holdbarheten, kjører du konstant gris og gjerne på halvvarm motor, så er det en selvfølge at det havarerer før eller siden, uavhengig om du har turbo på eller ei. Tror grunnen til at de fleste turbobygg raser er pga folk har det alt for travelt med å montere å få det i gang, kombinert med dårlig mapping, og for å toppe det hele med en sprengkåt høyrefot etter effektøkninga. Hvor mye veier egentlig bilen din? Kan iallefall si det slik at 250hk flytter seg, iallefall om du er vant til under 150hk. Må påberegne å forsterke bremser ja, mulig du må ha større bak også, men det er i hovedsak foran som er mest kritisk. Det er ikke en fordel å ha like store bremser bak som foran. Du må vel også mest sannsynlig bytte litt mer på understellet da det er snakk om en grei effektøkning hvis du vil ha det godkjent. Får du bilen godkjent ombygd så vil jeg tro du må belage deg på høyere forsikringspris. Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 15. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2009 Skal nok ikke øke med en gang nei! Tror jeg klarer å holde meg til 250hester en god stund! Det er jo i grunn sinnsykt mye krefter som ligger i det... Takk for gode tips ang mapping og sånt! Hvordan har det seg at mappinga har så mye å si? Bilen min veier 1,1 tonn med fører, så det er ikke så mye vi snakker i her! Og dette er med stort anlegg og støydemping over det hele.. En Celica med denne motoren skal visst være en rimelig heftig opplevelse. Så hadde vært grisefett om jeg hadde fått dette til! Hmm, hadde vært greiest om jeg slapp unna med å kun bytte bremsene foran. Noen som veit dette helt sikkert? Hva mer på understellet tenkte du at jeg måtte bytte ut? Og høyere forsikringspris er litt kjipt.. Betaler 8k i året med delkasko fra Gjensidige nå, hva kan jeg forvente ca? Lenke til kommentar
Brian Skrevet 15. juni 2009 Del Skrevet 15. juni 2009 (endret) 250 hester i 1,1 tonn bil bør gå ganske greit det. Min veier 1180kg, så det blir ganske likt. Din vil vel bli litt tyngre med ny motor da den sikkert veier litt mer. Mappinga er veldig viktig for at ikke ting skal ryke. Med god mapping kan for eksempel jeg med min motor kjøre fint med 1bar og orginal toppakning, mens har jeg derimot en dårlig så vil den ryke rimelig fort. Kjører du rundt med for feit blanding og kansje litt tenningsbank går det ikke lange tiden før motoren havarerer eller stemplene/rådene går til hakkadalen. Så ja, mappinga er ganske viktig for at det skal blir så holdbart som mulig. I tillegg er det viktig å passe på kompresjonen i sylindrene da 95 oktan har en viss bankefasthet, så med for stor kompresjon så vil den selvantennes før pluggen gnister noe som resulterer i motorbank som effektivt avliver rådene dine. Sjekk opp hvilket understell bilen som har motoren du skal ha bruker. Bremser er obligatorisk, med mindre dine orginale er kraftig overdimensjonert noe som er relativt tvilsomt. Det er vel bare biltilsynet som kan gi deg et eksakt svar på akkurat hva som må byttes, da det er de som skal godkjenne dette. Skal jeg for eksempel oppgradere til større motor på min bil, for eksempel M3 motor, så må jeg i tillegg til større bremser for og bak ha større diff, kraftigere mellomakslinger og stikkakslinger, forsterkinger på girkasse og bakdiff iallefall. Du kan jo sende en mail til de og legge frem et forslag på hva du har tenkt å gjøre, og spørre de hvilke krav som stilles fra deres side. Hvor mye prisen evt vil stige er også vanskelig å si, og her er det vel bare forsikringsselskapet som kan gi deg et realistisk svar. Endret 15. juni 2009 av Brian Lenke til kommentar
Castman Skrevet 15. juni 2009 Del Skrevet 15. juni 2009 Hei igjen. Jeg hadde samme problem stilling som deg cirka 4 år tilbake. Valget stod mellom å trimme min T20 eller kjøpe ST205. Det ble sist nevnte. Turbokonvertering ble utlukket siden det ville bli usannsynelig vanskelig å få dette godkjent. Samt motoren ikke har lav kompresjons stempler noe som gjør at det man må kjøre med lavt trykk( under 0,5 bar). Siden T20`en kun har 115hk må sannsyneligvis MYE av bilen oppgraderes for å nå/kunne kjøre med f.eks 175hk. Å sette inn 3s-gte motor må også mye bygges om. Sannsyneligvis alt fra motorfester til demperoppheng siden T20 har McPherson oppheng, men ST205 har super strut. T20 bremsene er barnemat iforhold til St205 bremsene kan ikke sammenlignes. Så dette må byttes både foran og bak. Kanskje du må modifisere. Du må ha ny front(?), panser, SS forstilling, bremseforsterkter, tykkere rør/slanger, bensin pumpe, osv osv.. Mange ting du må tenke på her. Derfor må du nesten ha et ST205 dele bil som du kan ta deler fra. Om du vil sette igang trimmingen så ville jeg gått for den siste løsningen her blir dyrt, men du får iallefall en motor / bil som er mer tilpasset denne høye effekten 250hester på 1100-1250kg og kun på forhjula må gå veldig godt Utrolig stor forskjell fra T20 til ST205, det kan jeg enkelt gå god for Kan nevne at jeg betaler 6600kr på 5000km m/70% bonus på min 95 CELICA GT-FOUR for kasko. 10k egenandel, står i garasje og har alarm. Enkleste ville nok være å bitte i det sure eplet å selge T20 og kjøpe noe sprekere Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 15. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2009 Takk for godt utfylt innlegg, dere begge! @Brian: Takk for god forklaring på mappinga. Tydeligvis er det en grunn til at mange sitter å fintuner bilen med ettermarkeds ECU'er! Jeg håper jeg slipper unna så mye styr som mulig, så jeg får håpe at Toyota er litt snille mot meg her, og klarer å se litt mellom fingrene. @Castman Å kjøpe en st205 er jo himla dyrt da! Selvfølelig hadde dette vært det aller beste, men nå som jeg har klart å få noe unikt ut av den bilen jeg har, så har jeg jo veldig lyst til å fortsette på den. Jeg håper virkelig ikke jeg må bytte til superstrut. Det følger isåfall med front cutten jeg kjøper, men det kommer til å bli MYE jobb! Det gamle må jo ærlig talt klare å holde på litt mere saft. Bremsene skjønner jeg nok, da de skal klare å stoppe beistet på 250hk også! Dette skal jeg klare å få til på en måte. Må bare researhe litt rundt. Kan ihvertfall ikke bruke 14" vinterhjula mine lengre om jeg får større bremser! Du har GT-4 ja? Hvordan er den? Åssen er aksellerasjonen osv? Det må jo være herlig å eie noe sånt! Lenke til kommentar
Castman Skrevet 16. juni 2009 Del Skrevet 16. juni 2009 Du nok ta høyde for å bytte alt foran MYE forskjell fra T20`en til GT4. Må ha delebil for å ikke komme i økonomisk ruin ALT alt av bremser må selvsagt byttes, siden T20 bremsene er knøttsmå iforhold til ST205`en sine. Min 16" felger og de må også "helle" litt ut siden calperene foran er store. Understellet må stives opp dramatisk. Stivere dempere/fjærer og andre foringer rundt. Pluss pluss pluss Mye du må ta høyde for her! Om du ikke er særdeles flink til å skru, og tålmodig så ville jeg heller solgt bilen og kjøpt noe annet moro Skjønner at du er glad i bilen din siden du har allerede lagt en del arbeid i den. Men den jobben du har lagt i bilen din til nå blir ingenting iforhold til å bygge den om. Har en ST205 ja. Deilig turbo trekkregister Aksellerasjonen fra 0-100 km/t skal være på 6,1sek fra fabrikken. Går a ganske bra. Blir vant til det som alt annet. Men om man går tilbake til 100hk bil, og så tenker man å herregud så dårlig dette går!! Da merker man hvor mye sprekere ST205 er iforhold til T20 eller andre biler. Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 16. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2009 Heldigvis følger alt som er av understell og slike ting med front cutten jeg eventuelt kjøper. Så da slipper jeg å fyke rundt etter deler i flere måneder! På de internasjonale nettsidene til Celica, så er det en del som har utført dette byttet, og de tar det faktisk på under en uke om de jobber konstant. Det virker altså ikke ut som det er så mye jobb som tar så laaang tid, om man har ALT klart når man begynner å ta frahverandre selve bilen man skal bruke. Jeg tror nok Gt4 blir heftig for meg, og mere enn nok i lengre tid! Det må nok dra noe inn i helvette, og da er det ikke mange som skal yppe seg på meg i fremtiden! Spurte forsikringsselskapet om prisendring idag, og de var ute etter egenvekten. Hvor mye veier St205? Kunne du vært så snill og sjekket dette Castman? Siden du har en ståendes.. Lenke til kommentar
WheelMan Skrevet 16. juni 2009 Del Skrevet 16. juni 2009 Kanskje dette hjelper; Commercial Toyota Celica ST205 GTFour Specs (1994-1999): http://www.rallycars.com/Cars/Toyota_GT4/S...lica_ST205.html Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 16. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2009 Ah takk! Der stod det gitt! 1380Kg veier st205. Og min veier 1170kg Men min kommer nok ikke til å veie like mye når den er ferdig regner jeg med! Lenke til kommentar
Kent Touch This Skrevet 17. juni 2009 Del Skrevet 17. juni 2009 Kult prosjekt, men hvordan vil det bli med 250 HK og forhjulstrekk? Hadde en 190-ish i en Seat Ibiza, det var til tider veldig slitsomt. Spesielt på sporete asfalt. Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 17. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2009 Tja, det vil nok bli litt å jobbe med når man drar på tror jeg. Slik er det jo nå også, når jeg kjører med så lav profil som jeg har. Jeg må holde holdt i rattet når jeg gir på.. Uansett vil det kanskje bli lettere svarte flekker i asfalten etter meg også tror jeg.. Lenke til kommentar
Kent Touch This Skrevet 17. juni 2009 Del Skrevet 17. juni 2009 Tja, det vil nok bli litt å jobbe med når man drar på tror jeg. Slik er det jo nå også, når jeg kjører med så lav profil som jeg har. Jeg må holde holdt i rattet når jeg gir på.. Uansett vil det kanskje bli lettere svarte flekker i asfalten etter meg også tror jeg.. Hvis du allerede nå sliter med torque-steer så kan du jo regne med at det vil bli mye, mye verre med 100% mer motoreffekt. Lenke til kommentar
Olsenhower Skrevet 17. juni 2009 Del Skrevet 17. juni 2009 Jeg kjører forhjulsdrift med 250 hester, og det blir en del sidesvis bevegelse og ESP-blinking når man gir full gass ut fra kryss. I tredje gir roer tøvet seg og får skikkelig grep. Skal du sette i gang med ombygging nå i sommer, eller venter du til vinter? Er vel ikke så kjekt med bil i sju steiner nå som finværet kommer, men atskillig mer behagelig å skru da, i det minste. Hehe. Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 17. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2009 Tja, det vil nok bli litt å jobbe med når man drar på tror jeg. Slik er det jo nå også, når jeg kjører med så lav profil som jeg har. Jeg må holde holdt i rattet når jeg gir på.. Uansett vil det kanskje bli lettere svarte flekker i asfalten etter meg også tror jeg.. Hvis du allerede nå sliter med torque-steer så kan du jo regne med at det vil bli mye, mye verre med 100% mer motoreffekt. Jah, men er jo desverre ikke så mye man får gjort med dette. Hørte at å justere opp igjen forstillinga ville hjelpe litt, men.. Jeg kjører forhjulsdrift med 250 hester, og det blir en del sidesvis bevegelse og ESP-blinking når man gir full gass ut fra kryss. I tredje gir roer tøvet seg og får skikkelig grep. Skal du sette i gang med ombygging nå i sommer, eller venter du til vinter? Er vel ikke så kjekt med bil i sju steiner nå som finværet kommer, men atskillig mer behagelig å skru da, i det minste. Hehe. Det er såppas ja, kanskje jeg kommer til å kjøre ut med en gang jeg da? Første krysset, bånn køl, spinner som faen på tørr asfalt og smokk, grøfta.. Jeg kommer til å vente med ombygginga litt, om jeg bestemmer meg for å gå inn for det. Er mye papirarbeid som må gå i boks først, og jeg må være helt sikker på alle deler osv. Jeg åpner ikke bilen min før alt er klart! Da slipper jeg også at den skal stå uten bruk i flere måneder.. Jeg tror jeg kan skaffe et verksted å jobbe i like ved her, så kanskje det går i orden å jobbe på kaldere tider.. Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 17. juni 2009 Del Skrevet 17. juni 2009 Hvis du ender opp med full hjulspinn og ender i grøftamed 250hk, så kan du i grunn ikke kjøre tror jeg ;P Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 17. juni 2009 Del Skrevet 17. juni 2009 Eller så var det veldig kortvarig moro Men, det skal faktisk lite til for å få torque-steer med FWD, hvertfall med litt gal forstilling.. Lenke til kommentar
Bruno Mars Skrevet 17. juni 2009 Del Skrevet 17. juni 2009 (endret) Fint bilde. Men få nå for all del sotet kjerra di! Endret 17. juni 2009 av mx1000 Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 17. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2009 (endret) HAHA! Var det der du bodde ja? Syntes det var noe kjent med Audien serru! EDIT: Skal sote den snart ja.. Tenkte å sote bakruta og sidevinduene bak, da jeg hørte at å sote sidevinduene foran ikke er lovlig. Men kanskje jeg ber om litt sot der også, for litt gjør seg! Nå føler jeg som at jeg sitter til utstilling i glassmonter når jeg sitter inne i bilen. Endret 17. juni 2009 av AnaXyd Lenke til kommentar
Bruno Mars Skrevet 18. juni 2009 Del Skrevet 18. juni 2009 Mener å huske at det var lov å sote sidevinduene foran også men ikke like mye som bak, men er ikke sikker... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå