aksjetrading Skrevet 30. mars 2008 Del Skrevet 30. mars 2008 hei. Har søkt endel på nettet, for å finne god info om dette. Har kjøpt sigma 70-200 2,8 EX DG HSM fra en bruker på dette forumet. Det eg lurer på. Skal ta mest sport utendørs. Vil dette være en bra kombo med et sigma 2x telekonverter? Innedørs er vel bare å glemme? Og har noen test bilder, så hadde jeg satt stor pris på Det. har et ultra billig sigma objektiv 300mm, men komboen over vil vel være svært mye bedre uansett? Blir mye tråder fra meg, men håper og tror at flere enn meg lurer på disse tingene Lenke til kommentar
Beej80 Skrevet 30. mars 2008 Del Skrevet 30. mars 2008 Nok en gang er det postet på feil sted. Dette spørsmålet hører hjemme under "Objektiver, filtre, blits og utstyr". Det vil nok fungere med en 2x converter. Dog taper bildekvaliteten seg en god del. Om du klarer deg med en 1,4x converter er det en bedre løsning. Med en 2x conv får du et 400/5.6 objektiv. 1.4x gir deg 280/4.0. Om du klarer deg innendørs med f/5.6 kommer an på belysningen. Tommelfingerregelen tilsier jo at lukkertiden bør ligge rundt 1/brennvidde (noen ganger også brennvidden med cropfaktoren). Dvs at du bør da ha lengste lukkertider rundt 1/400 (1/600 med cropfaktor inkludert) (gitt at det ikke er noen bildestabilisator). Dette er jo forholdsvis raske lukkertider, så du må nok regne med å skru opp ISO'en litt. Andre løsninger kan være en 300/4 med 1.4x converter for å få 420mm/5.6, istedet for å bruke en 200mm med 2x conv og få 400/5.6 Ellers finnes det en internettside hvor du kan finne bilder tatt med så og si alle objektiver/kameraer. Kan ikke huske navnet på den i farten. Mvh, Beej80 Lenke til kommentar
aksjetrading Skrevet 31. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2008 Nok en gang er det postet på feil sted. Dette spørsmålet hører hjemme under "Objektiver, filtre, blits og utstyr". Det vil nok fungere med en 2x converter. Dog taper bildekvaliteten seg en god del. Om du klarer deg med en 1,4x converter er det en bedre løsning. Med en 2x conv får du et 400/5.6 objektiv. 1.4x gir deg 280/4.0. Om du klarer deg innendørs med f/5.6 kommer an på belysningen. Tommelfingerregelen tilsier jo at lukkertiden bør ligge rundt 1/brennvidde (noen ganger også brennvidden med cropfaktoren). Dvs at du bør da ha lengste lukkertider rundt 1/400 (1/600 med cropfaktor inkludert) (gitt at det ikke er noen bildestabilisator). Dette er jo forholdsvis raske lukkertider, så du må nok regne med å skru opp ISO'en litt. Andre løsninger kan være en 300/4 med 1.4x converter for å få 420mm/5.6, istedet for å bruke en 200mm med 2x conv og få 400/5.6 Ellers finnes det en internettside hvor du kan finne bilder tatt med så og si alle objektiver/kameraer. Kan ikke huske navnet på den i farten. Mvh, Beej80 tusen takk! er det noen som vet/har test bilder av komboen TC og objektiv? Lenke til kommentar
Gissan Skrevet 31. mars 2008 Del Skrevet 31. mars 2008 Typisk for innendørsfoto (ihvertfall av det jeg har erfart) er ISO 1600, f/4 og lukkertider mellom 1/60sek og 1/400sek. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå